Lidovky.cz

Nostalgie po starých časech táhne. Parní vlaky vyjíždějí stále častěji

Ekonomika

  6:00
PRAHA - Na železnicích se po příchodu soukromých dopravců změnilo mnohé. Hodně z nich vsadilo na nostalgii, už roky vypravují historické vlaky tažené parními lokomotivami na těch nejmalebnějších tratích v Česku.
Posázavský pacifik (ilustrační foto)

Posázavský pacifik (ilustrační foto)

Letos v červnu tak vyjedou již pátý rok za sebou na pětikilometrovou trať kamenicko-šenovské lokálky dobové vlaky společnosti KŽC. Provoz na této muzejní železnici na pomezí Českého Švýcarska a Lužických hor budou zajišťovat pravidelně každou sobotu a neděli až do začátku září. 

Hodně pyšní jsou dnes její zaměstnanci i na vlaky „šotoušské“. Ty zřizují jen pro opravdové nadšence–milovníky železnic, cestovatele. Vyjíždějí s nimi na netradiční, často pro veřejnou dopravu uzavřené tratě, nezřídka i vlečky. Už jich vypravili celkem 150. 

ČTĚTE TAKÉ:

Kromě toho nabízejí vlaky narozeninové nebo svatební soupravy. V nich novomanželům a jejich hostům cestou hraje hudební kapela, nechybí přepadení vlaku zbrojnoši, v nabídce je i únos nevěsty. Tahle menší železniční společnost se svými 29 provozuschopnými vozidly zabezpečuje ročně 250 tisíc „vlakokilometrů“. 

Fenoménem už z časů první republiky je Posázavský pacifik. Tenhle vlak milovali hlavně trampové. Vyjížděli s ním na trať s několika tunely a kamennými viadukty v údolí řeky Sázavy. 

Nebylo proto divu, že když se u nás zdvihla návěští podnikání, tak se na ní objevilo hned několik společností. Vedle Českých drah dnes vypravují svoje příležitostné vlaky například firmy KŽC, Junior Market a občanské sdružení Posázavský Pacifik. 

Pronájem i se strojvůdcem

Soupravy tvoří historické osobní vagony s dřevěnými lavicemi včetně vozu bufetového. V čele se objevují buď dobové motorové, nebo parní lokomotivy, třeba legendární Čtyřkolák z roku 1917.

Také společnost Zababa nabízí pronájem historického vlaku i se strojvůdcem na narozeninové oslavy, firemní akce a večírky. Vybrat si lze z různých tras – k nejoblíbenějším patří ta vedoucí údolím Berounky kolem hradu Karlštejn až na Křivoklát nebo Pražský Semmering s několika mohutnými kamennými vidadukty. Doba jízdy se pohybuje od 45 minut až po tři hodiny.  

Posázavský pacifik (ilustrační foto)

Základem je vždy parní lokomotiva, osobní vozy, barový vůz Pivák. Na požádání lze připojit i prostorný služební vůz Rybák pro rauty a diskotéky, případně přiobjednat i historický nákladní vůz pro kola, plavidla nebo jiná zavazadla. 

Dalším tahákem nejen pro železniční fandy je 20 kilometrů dlouhá úzkokolejná dráha „sta oblouků“. Nachází se v Osoblažském výběžku a patří společnosti Slezské zemské dráhy. Z hlediska sklonu náročná trať byla otevřena již v roce 1898. 

Souprava na ní nesmí překročit rychlost 40 kilometrů v hodině a firma na ni vypravuje historický vlak s pivním vagonem a cyklovagonem. Táhnou ho dvě parní lokomotivy s malebnými přezdívkami – buď Malý štokr z roku 1949 o hmotnosti 51,5 tuny, anebo Rešica z roku 1958. Ta v minulosti sloužila na lesních železnicích v Rumunsku a je o poznání menší, váží 24,8 tuny. 

Za základní jízdné sto korun (zpáteční lístek stojí 170 korun) si může každý cestující vychutnat rachot parní lokomotivy v poměrně prudkém stoupání. 

Podobné aktivity podporuje výrazně i ministerstvo dopravy. Důkazem je jedna z jejích posledních „výzev“. Ministerstvo ji vydalo v těchto dnech a týká se předkládání projektových žádostí o finanční podporu v rámci programu Podpora obnovy historických železničních kolejových vozidel. 

Cílem programu je „podpora opravy nebo údržby historických železničních kolejových vozidel formou neinvestičních dotací vlastníkůmhistorických železničních kolejových vozidel nebo subjektům, které prokážou právo k užívání historických železničních kolejových vozidel“. 

Pro rok 2015 je na financování projektů určeno 3,7 milionu korun.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.