Lidovky.cz

Past na těžké kamiony nesklapla. D1 stále čeká na čipové vážení

Ekonomika

  6:00
MODŘICE/PRAHA - Na podzim roku 2012 začali čeští silničáři spolu s firmou Kapsch vážit kamiony za jízdy. Pilotní provoz stále probíhá na „jedničce“ u moravských Modřic. Na aktuálně opravovaných úsecích dálnice D1 - kde by byl nejpotřebnější - ovšem chybí. Silničáři s ním předběžně počítají zatím jen u dvou částí přetížené tepny, které teprve opravou projdou.

Systém testovaný na silnici I/52 dokáže díky čidlům ve vozovce auto přesně zvážit. Kamera umístěná na mýtné bráně pak zajistí jeho fotografii. Pro policii či celníky je tak díky tomu snazší odhalit kamion, který svou vahou demoluje silnici.

V současné době kontrolují hříšníky mobilní váhy. Jejich výsledky poukazují na to, že přetížených náklaďáků je až polovina. Jenže pro tento způsob vážení je potřeba dostat kamion na odstavné místo. A kontroly jsou nárazové.

ČTĚTE TAKÉ:

Lidovky.cz se snažily zjistit, jaká je strategie státu ohledně případného zavádění výše zmíněného čipového vážení, které může sloužit zároveň jako prevence – zvláště u dálnice D1, která přetížené kamiony pocítí nejvíce.

„V rámci modernizace D1 plánujeme výstavbu dvou kusů nových lokalit WIM (weight in motion – vážení za pohybu) a to v úseku číslo 2 (Mirošovice – Hvězdonice) a číslo 18 (Měřín – Velké Meziříčí, západ),“ uvedl stručně mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Studecký.

Na další otázky na celkovou koncepci vysokorychlostního vážení nákladních aut už ale z úřadu nepřišla odpověď. Stejně tak není jasné, zda u těchto budoucích úseků bude vážení provozovat sdružení firem kolem Kapsche a ŘSD (jako u pilotního provozu v Modřicích), nebo stát vypíše otevřenou soutěž na dodavatele.

15 vážicích míst. Které to jsou?

Strategie státu je nejasná. I proto, že na základě projektového průzkumu počítá s dalšími čtrnácti lokalitami určenými pro výstavbu měřicích stanic. Není však jasné, které to jsou.

„Většina zvytipovaných míst pro první fázi instalací dynamických vah se logicky nachází v blízkosti hraničních přechodů, při vjezdech a výjezdech z republiky, aby byly přetížené kamiony zaznamenány co nejdříve při vjezdu na tuzemské silnice,“ uvedl pouze český šéf firmy Kapsch Karel Feix.

Ťok opráší dálnice placené firmami. Ve hře jsou zakázky za 17 miliard

V rámci testovacího provozu zvážil systém v Modřicích 616 296 kamionů s hmotností nad dvanáct tun. Z nich byla 2,1 procenta přetížených, což není extrémně vysoké číslo. Na druhou stranu je třeba zdůraznit, že více kamionů volí cestu po dálnici.

Jako velmi užitečný hodnotí projekt dynamického vážení dopravní expert a někdejší ministr dopravy Petr Moos. Podle něj znamenají přetížené kamiony pro české silnice velký problém. Vážení v rámci provozu je výhodné i proto, že není třeba hledat odstavná místa, kde by se náklaďáky vážily, tvrdí Moos.

„Stát ale bohužel nemá v tomto ohledu žádnou koncepci, to mě mrzí,“ dodal.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.