Lidovky.cz

Podle Ťoka by se nemuselo platit na pěti úsecích dálnic. Není to fér, tvrdí

Ekonomika

  12:38
PRAHA - Ministr dopravy Dan Ťok navrhuje, že by motoristé na pěti úsecích dálnic a rychlostních komunikací nemuseli platit za jejich použití. Šlo by celkem asi o 30 kilometrů dálnic a rychlostních komunikací. Ťok to řekl v nedělní Partii v TV Prima. Vládě chce tento návrh předložit v nejbližších týdnech.

Mosty jsou sjezdy z dálnice (ilustrační foto). foto: Shutterstock

Ťok to popsal tak, že některé dálnice se stavěly v trase silnic první třídy. Řidič se tedy po ní dostane k dálnici, po ní pokračuje několik kilometrů a poté z ní zase sjede. „V těchto úsecích si myslíme, že je nefér, abychom po těch řidičích chtěli, aby platili dálniční známku,“ řekl. Na výběr mýtného by to podle něj mělo okrajový vliv a šlo by řádově o desítky milionů korun. Za celý loňský rok se na mýtném vybralo 8,7 miliardy korun.

Ťok opráší dálnice placené firmami. Ve hře jsou zakázky za 17 miliard

Podle Ťoka jde o úsek na D1 Kývalka - Brno, Brno - Holubice, úsek D3 Čekanice - Měšice, rychlostní komunikaci R6 v úseku Jesenice - Cheb sever a rychlostní komunikaci R10 Bezděčín - Mladá Boleslav.

Ťok chce také mluvit o zvýšení sazeb mýtného. „Je to věc, která by se měla probírat zejména na vládě, měla by se probírat rovněž s našimi sociálními partnery, to znamená na tripartitě. A já to téma jsem připraven zvednout,“ řekl.

Ministerstvo by podle něj také mohlo rozšířit úseky na dálnicích, kde je zakázáno vzájemné předjíždění kamionů. Uvažuje o tom, že by příslušná dopravní značka zakazovala jízdu kamionů v levém jízdním pruhu. Zakázat kamionům předjíždění všude na dálnicích podle něj není dobrý nápad.

Ťok také nepočítá s tím, že by osobní auta měla v nejbližších letech začít platit mýtné místo placení známek. „Osobně nepočítám s tím, že by se výkonové zpoplatnění pro osobní auta mělo nějak rychle zavádět, ta možnost by tam být mohla,“ řekl Ťok v pořadu České televize Otázky Václava Moravce. Podle něj by na takové změně měla zavládnout široká politická shoda a je to také otázka konkrétního zadání soutěže na výběr nového provozovatele mýtného systému.

Ťok také řekl, že by byl rád, kdyby prezident Miloš Zeman nevetoval novelu, kterou nedávno schválili poslanci a která umožňuje zvýšit povolenou rychlost na některých úsecích dálni až na 150 km/h. „To, aby padla pod stůl, není dobré řešení,“ podotkl v ČT. Zopakoval, že tato povolená rychlost nebude automatická, ale půjde o možnost. Uvedl, že by prezidentovi rád vysvětlil, že nebezpečí z nově schválené nejvyšší rychlosti není tak velké. Ministerstvo dopravy ale podle něj nevidí vhodné úseky pro zvýšení rychlosti, a proto je nebude ani aktivně vyhledávat.

Zeman již dříve řekl, že novelu vetuje, protože rozhodnutí poslanců považuje za nezodpovědně. Po Sněmovně ji musí ale ještě posoudit Senát.

Předlohu kritizují i dopravní experti. Například odborníci z Univerzity Palackého v Olomouci a Asociace dopravních psychologů ČR tvrdí, že mezi rychlostí automobilu a pravděpodobností vzniku nehody, závažností zranění nebo úmrtím panuje jasná souvislost.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.