Lidovky.cz

ČD Cargo volá policii. Za sklad v Lovosicích platíme příliš, zlobí se

Ekonomika

  10:34
PRAHA - Železniční dopravce ČD Cargo podal trestní oznámení kvůli nevýhodné smlouvě na pronájem skladu v Lovosicích. Prodělává na ní 60 milionů ročně. O prostory téměř nikdo nestojí a zůstávají z velké části prázdné.
ČD Cargo – ilustrační foto.

ČD Cargo – ilustrační foto. foto: ČD Cargo

Zjednodušeně řečeno: ČD Cargo si lovosickou halu pronajímá z obchodních důvodů. Aby ji samo pronajímalo dalším firmám. Jenže tenhle byznys vůbec nefunguje.

S developerskou společností Hyparkos, patřící do skupiny HB Reavis, ji uzavřel v roce 2008 bývalý ředitel státního nákladního dopravce Josef Bazala. Lidovky.cz na jaře informovaly, že ČD Cargo už na pronájmu prodělalo zhruba 400 milionů korun.

Díra na peníze, která zajímá policii. Sklad ČD prodělal 400 milionů

„Podle všech zjištění někdo účelově uzavřel nevýhodnou smlouvu, aby bylo možno vyvést stamiliony korun ze státem vlastněného ČD Carga. Jinak si nedokážu vysvětlit, že při uzavírání smlouvy a dodatků nikdo nerozpoznal, že smlouva je pro stát nevýhodná,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). 

O věc se už několik měsíců zajímá policie. Nájemce se ke komentářům příliš nemá.

„Policie naši společnost nekontaktovala, k této věci se proto nebudeme vyjadřovat,“ řekla pro Lidovky.cz mluvčí firmy HB Reavis Magdalena Drsová.

ČD Cargo se bude podle ministerstva dopravy zabývat možnostmi jak nájemní smlouvu vypovědět. Z minulosti má však firma několik posouzení, která se shodují na tom, že něco takového de facto není možné. A vyjednávání s nájemcem zkrachovala.

„Jsme dlouhodobě poškozováni placením nepřiměřeně vysokého nájemného za objekt, jehož dispoziční řešení objektivně dostatečně nemůžeme využít. Navíc z největší pravděpodobností došlo i k porušení zákona o veřejných zakázkách, jelikož nájem ani smlouva nebyla transparentně vysoutěžena,“ řekl předseda představenstva ČD Cargo Ivan Bednárik.

ČD Cargo za pronájem skladů ročně platí 90 milionů, příjmy pokryjí zhruba třetinu této částky. Podle Bednárika smlouva pravděpodobně představuje porušení zákona o veřejných zakázkách, protože nebyla uzavřena na základě otevřeného výběrového řízení. 

Cargo to tehdy zdůvodňovalo tím, že potřebovalo pozemek sousedící s jeho terminálem na překládku zboží. Ten patřil právě developerovi HB Reavis, která sklad nakonec i stavěla.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.