Lidovky.cz

Desítky pilotů ČSA odešly ke Korejcům. Půjdou další, varuje kapitán

Ekonomika

  16:30
PRAHA - Piloti Českých aerolinií jsou od čtvrtečního poledne ve stávkové pohotovosti. Firma nepřistoupila na návrh, který počítal s růstem jejich platů o jednotky tisíc. Zástupci pilotů se obávají, že v takové situaci kapitáni brzy prchnou ke konkurenci.

Piloti Českých aerolinií. foto: ČTK

Šéf profesního sdružení pilotů CZALPA Stanislav Fiala tvrdí, že kolem českých pilotů už krouží „lovci“ z Korean Air, kteří můžou nabídnout výrazně lepší peníze. Jednání o nové kolektivní smlouvě – trvající od září - jsou navíc na mrtvém bodě.

„Vedení přišlo s tak razantním snížení mezd (v únoru kolem 40 procent – pozn. red.), které neodpovídalo ani průměru v oblasti dopravního letectví v Česku. Dohodli jsme se alespoň na zprostředkovateli, který nezávisle posoudí možnosti podniku a dá nám doporučení. Firma ale jeho návrh odmítla,“ rekapituluje přetahovanou o budoucnost ČSA kapitán Fiala.

Lidovky.cz: Jaký může mít situace další scénář?

České aerolinie prodělaly 631 milionů. Peníze rozdávaly na odstupném

Vnímáme doporučení zprostředkovatele jako nejzazší hranici toho, co je pro nás přijatelné. Co se týče mezd, jím navrhovaná cenová hladina je nižší než u našeho partnera, společnosti Travel Service. Chci ale zdůraznit, že peníze pro nás nejsou to hlavní. Piloti nechtějí poškozovat aerolinku, chtějí jí naopak pomoci. V případě že firma nedodržuje určitou mzdovou hladinu, vede to k odlivu personálu. Hlavním důvodem našeho počínání je tedy strach, že nám začnou kvalifikovaní piloti odcházet. Nyní věřím, že znovu začneme s vedením podniku jednat.

Lidovky.cz: ČSA zdůrazňují, že zachování platové hladiny by bylo pro firmu příliš zatěžující. Co říká tomuto tvrzení?

Vnímám to jako alibismus. Představte si, že máte firmu v oblasti, kde je standard platit dělníkům 20 tisíc měsíčně. Vy byste jim řekl, že nemáte peníze a nabídl jim patnáct tisíc. Když v okolí nebudou jiná místa, nestane se nic. Když ale bude po dělnících poptávka, budete ve své továrně sám. My bychom této situaci v ČSA chtěli zabránit.

Lidovky.cz: Které „továrny“ se poohlížejí po pilotech ČSA?

Letadlo ČSA

Můžu vám vyjmenovat celou řadu aerolinek, od těch na druhém konci světa, kde se mzdy pilotů pohybují v násobcích. Nám nejbližší společností, která našim pilotům nabízí místa, je Korean Air, akcionář ČSA. Zkušený kapitán dostane u této firmy dva a půl násobek toho, co u nás. To je neudržitelný rozdíl.

Lidovky.cz: Korean Air skutečně loví piloty v řadách ČSA?

Ano, poptávají piloty. Desítky pilotů z ČSA už v Korean Air pracují a odcházejí tam další.

Lidovky.cz: Nyní je vyhlášená stávková pohotovost. Jak daleko je skutečná stávka?

To je čirá spekulace. Věřím, že podnik přehodnotí svoje požadavky. Tak jako jsme to udělali my. Náš kompromis bohužel vedení ČSA nepřijalo.

Česko se pokusí zbavit podílu v ČSA. Pokud o něj bude zájem

Lidovky.cz: Ladíte postup s odborovým sdružením letušek a stevardů, které vyhlásilo stávkovou pohotovost ve středu?

Jsme dvě nezávislé organizace, ale spolupracujeme.

Lidovky.cz: Myslíte si, že peníze, které hodlají ČSA uspořit na platech, ji můžou pomoci v hospodaření? Loni firma prodělala 631 milionů korun.

K tomu se nechci příliš vyjadřovat, do struktury obchodního oddělení nevidím. K tomu můžu konstatovat pouze to, že i loni byly naše mzdy nižší než u konkurence. Těžko se mi tedy chápe to, že by naše mzdy byly rozhodující pro hospodaření ČSA. 

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.