Lidovky.cz

Zasypaná dálnice D8 bude v provozu včas, slíbil Sobotka

Ekonomika

  19:12aktualizováno  19:18
LITOCHOVICE (LITOMĚŘICKO) - Dálnice D8 přes České středohoří by měla být dokončena v termínu, tedy do konce roku 2016. Řekl to v sobotu předseda vlády Bohuslav Sobotka (ČSSD) po návštěvě místa, kde se na rozestavěnou dálnici na Litoměřicku před dvěma lety sesunul svah.

Sesunutý svah nad obcí Litochovice nad Labem. foto: MAFRA - Karel Pešek

Dokončení dálnice, kterou stát staví už víc než dvacet let, je podle premiéra prioritou vlády, na zprovoznění klíčové komunikace čeká i sousední Sasko.

Prachař narychlo řeší sesuv na D8. Zakázka míří bez soutěže Eurovii

Sobotka v sobotu jednal se zástupci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), zástupci zhotovitele a ministrem dopravy Danem Ťokem (za ANO) o druhé fázi sanace sesutého svahu. Podle posledních průzkumů je ale geologicky nestabilní další asi čtyřkilometrový úsek nad rozestavěnou dálnicí.

Už kvůli Sasku

„Chceme, aby D8 byla v celé trase zprovozněna do konce příštího roku, takto bude vláda postupovat,“ řekl Sobotka. Dálnice D8 je podle premiéra klíčová i pro sousední Sasko. „Sasko má velký zájem, aby D8 byla zprovozněna, a já jsem potvrdil plán české vlády zprovoznit ji do konce příštího roku,“ doplnil Sobotka.

Na papíře vyčistí zavalenou D8 firma AZ Consult. Odvodnění vyjde na 40 milionů

Hlína a kamení zavalily dálnici u Litochovic po vydatných deštích předloni v červnu. Sesuv zavalil rozestavěný úsek dálnice asi v délce 200 metrů. Dělníci v první fázi odtěžili desítky tisíc tun zeminy. 

Druhá fáze sanace by mohla začít v září. Zabývat se jí bude i vláda. „Budou to dva návrhy na jednací řízení bez uveřejnění tak, aby se na základě poznatků mohlo pokračovat plynule ve výstavbě a mohlo se pokračovat v odstranění toho závalu,“ dodal Sobotka. Jedno řízení se týká právě druhé fáze sanace u Litochovic, druhé řízení aktuálních problémů u Řehlovic na Ústecku.

Geologové varovali včas

Podle posledních měření je svah nestabilní nejen v místě sesuvu, problémové jsou další asi čtyři kilometry dálnice. ŘSD proto podle generálního ředitele Jana Kroupy nechá místo posoudit. „Z pohledu nestability je vidět, že mimo stavbu a zábory jsou vidět plošné sesuvy. My máme strach, aby nešlo opět k nějakému hloubkovému sesuvu,“ řekl Kroupa. Podle něj jde o úsek od mostu Dobkovičky po portál tunelu Prackovice.

Na nevhodně vybranou trasu dálnice dlouhodobě upozorňovali ekologové ze sdružení Děti Země. Podle nich už v roce 2005, kdy se o budoucí dálnici jednalo, varovali geologové na riziko půdních sesuvů.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.