Bez přeceňování majetku, který Letiště Václava Havla nebo sám aeroholding od krachujících aerolinek v minulosti nakoupily, by státní holding byl naopak v zisku přesahujícím 1,5 miliardy korun.
„Pro nás je důležité, že si naše firmy na sebe umějí vydělat. Přecenění majetku je jen účetní operace, ale cashflow je rozhodně zdravé,“ uvedl řehoř s tím, že zisk před zdaněním, odpisy a amortizací tak zvaná EBITDA celé skupiny přesáhla 3,6 miliardy korun. Účetně ovšem hospodářský výsledek po zdanění podle českých účetních standardů byl mínus 525 milionů korun. Znehodnocení budov přitom bylo vyčísleno na více než 600 milionů. „Jde především o budovy, které nejsou součástí páteřní infrastruktury letiště a již delší dobu nemají nájemce,“ upřesnila Zuzana Tairová z představenstva aeroholdingu.
Další 1,4 miliardy ubralo přecenění finančních investic. Tedy především podílů ve firmách jako je servis letadel zajišťující Czech Airlines Technics nebo firma B.arcraft, v níž jsou zaparkovaná letadla, jimiž ČSA létají. Firmy totiž nemají takovou hodnotu, za jakou je od ČSA aeroholding před časem v rámci zíchrany aerolinek získal.
„Určitě bych si nedovolil říct, že byly ty firmy v době prodeje nadhodnocené. Vše probíhalo na základě odborných odhadů. Prostě se změnila situace na trhu a hodnota těch společností je jiná, třeba kvůli krizi na Ukrajině a podobně,“ dodal k tomu Řehoř.
Více čtěte v zítřejších LN.