Lidovky.cz

Česká železnice stále nestíhá utrácet peníze z EU. O miliardy může přijít

Evropa

  6:00
PRAHA - Firmy pracující na českých železničních stavbách prostavěly letos odhadem přes osm miliard korun na opravách kolejí, mostů či stanic. To je ale málo. Česko by mělo letos utratit na železnici bezmála 36 miliard. Drtivá většina z této částky přijde z evropského dopravního fondu – ovšem s podmínkou, že bude hotovo do konce roku.

Ilustrační foto. foto: ČTK

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), která má tyto investice na starosti, se zatím propadnutí evropských miliard nebojí. Tvrdí, že se jí letos podaří vyčerpat maximum přidělených peněz. A v nejhorším je získá z navazujícího dotačního programu.

Novou tvář mají v rámci rekordního investičního roku dostat vlakové stanice v Olomouci či Karlových Varech. Rozšíření se dočká trasa mezi Nymburkem a Mladou Boleslaví a mnohé další.

Navzdory klidu správců české železnice se v tuto chvíli situace jeví jako neradostná. Už po prvních třech měsících roku upozorňovaly Lidovky.cz, že firmy zatím prostavěly jen 5,7 ze stanovených 35,9 miliardy korun určených pro tento rok.

Štempl na prodej českých nádraží. Brusel povolil obchod mezi státními firmami

O čtvrt roku později tato částka přesahuje osm miliard korun – kvůli splatnosti faktur ji nelze určit přesně. Každopádně nejde ani o čtvrtinu vyčleněné částky.

„Zakládá to velký důvod k obavám, zda se vše opravdu stihne a evropské dotace z programu OPD1, které tvoří výraznou část celkové sumy, nepropadnou. Zatímco v prvním čtvrtletí bylo možné argumentovat útlumem stavební sezóny v zimním období, pro druhé tři měsíce již toto tvrzení neplatí. Přesto nedošlo k zásadnímu navýšení objemu čerpání,“ varuje dopravní expert Radim Kamler ze sdružení Za bezpečnou železnici.

Tvrdí, že nyní musí SŽDC do konce roku, včetně sobot a nedělí, prostavět každý den v rámci velkých investičních akcí více než 160 milionů. „A to rozhodně není snadný úkol,“ míní Kamler.

Správci železnice stále žádné panice nepropadají. A tvrdí, že většinu prací opravdu najaté firmy stihnou.

„Předpokládáme, že se podaří vyčerpat maximum přidělených financí,“ říká mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský. Státní společnost se zároveň opírá o možnost nedokončené projekty (některé začínají až v září) zaplatit z následujícího evropského programu Operační program Doprava 2 (OPD2).

Pomůže rozdělení staveb?

A to díky takzvanému fázování, které zjednodušeně řečeno znamená rozdělení železniční stavby na dvě části, tedy do roku 2016. Jenže to není tak úplně snadný proces, jak by se mohlo na první pohled zdát. A Evropská komise musí na fázování kývnout.

„Je zásadní, aby byl daný projekt součástí priorit i v novém období,“ popsala už dříve Karolína Kottová, mluvčí českého zastoupení Evropské komise.

Komise se podle ní dohodla s českou stranou na novém flexibilnějším přístupu. Ten by měl umožnit dočerpat co nejvíce peněz z dobíhajícího programového období a současně snížit administrativní zátěž při přípravě žádostí a finančním monitorování.

Česko je dopravním skanzenem EU. Nařídí rychlé tratě zákon?

Dopravní expert a někdejší šéf Českých drah Emanuel Šíp před časem pro Lidovky.cz řekl, že fázování bude obrovskou administrativní zátěž pro všechny zúčastněné strany.

„Obě fáze musí být jasně technicky a časově oddělitelné. Je zde i napjaté časové schema, protože řídící orgány by měly do 30. června 2015 předat Evropské komisi seznam velkých projektů, které navrhují rozdělit do fází, a nejpozději do konce roku 2015 zaslat komisi žádost o změnu rozhodnutí. Přitom zatím nebyla zveřejněna metodika, jak mají řídící orgány postupovat,“ vypočítává možné komplikace Emanuel Šíp.

Na to, zda skutečně Evropská komise dostala do konce června seznam velkých projektů, o němž Šíp hovořil, však zatím zástupci SŽDC neodpověděli. 

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.