Lidovky.cz

Hledání alibi k mýtnému? Ministr Ťok zkoumá, zda se někdo postaví Kapschi

Ekonomika

  15:53
PRAHA - Dobrý den, budeme vypisovat soutěž na provozovatele mýta, myslíte, že byste uvažovali o účasti? Ve zkratce takové znění má dopis, který minulý týden dle informací LN rozeslalo ministerstvo dopravy bezmála třem desítkám firem. Resort si tímto ne zcela standardním krokem chce opatřit argumenty proti svým kritikům, kteří tvrdí, že plánovaný tendr výrazně nahrává dosavadnímu výběrčímu dálničního desátku, rakouské společnosti Kapsch.

Ministr dopravy Dan Ťok. foto:  Dan Materna, MAFRA

„Oslovili jsme celkem 27 firem, které by se mohly přihlásit do tendru na výběr mýta v České republice,“ potvrdil LN šéf odboru komunikace ministerstva Jakub Stadler. Mezi oslovenými společnostmi jsou kromě Kapsche například Autostrade, Siemens, SkyToll, IBM, Hewlett-Packard, Telefónica O2 nebo sdružení Mytia.

A cože konkrétně jim ministerstvo vedené Danem Ťokem dosazeným hnutím ANO píše? „Vzhledem k tomu, že ministerstvo dopravy usiluje o co nejtransparentněji připravené a následně řádně a zákonně zrealizované výběrové řízení, které nebude jakkoliv diskriminovat kterýkoliv ze subjektů způsobilých se účastnit předmětné hospodářské soutěže, dovolujeme si Vás oslovit s žádostí o předběžnou deklaraci případného zájmu Vaší společnosti se v pozici uchazeče zadávacího řízení účastnit,“ píše se v dopise, který mají LN k dispozici. Firmy přitom nemusejí jít do tendru samy, ale klidně v konsorciu.

Mýto v kostce

K čemu mají odpovědi posloužit, je jednoduché. Ministr Ťok dnes nese na řídicí výbor k mýtu svůj plán, jak zajistit výběr mýtného po roce 2016, kdy skončí Kapschi dosavadní smlouva. Jeho vize je už několik týdnů známá. Vypsat dva tendry. První na provoz současného systému mýtných bran, který vybudoval Kapsch, a to na dobu pěti let s opcí na další dva. Druhý pak na výběr mýta po tomto období, kde už nebude technologie – ať už pomocí mýtných bran či satelitu – hrát roli a bude se zřejmě zpoplatňovat více komunikací než jen dnešních asi 1300 kilometrů dálnic a rychlostních silnic.

A právě první zamýšlený tendr čelí kritice, že favorizuje Kapsch a nikdo jiný se do něj nebude chtít přihlásit. A právě tento argument, který chtějí použít především vládní lidovci při jednáních o mýtu, chce Ťokův resort díky odpovědím oslovených firem smést. „Obecně lze říct, že zájem ze strany oslovených firem podle zasílaných odpovědí je,“ tvrdí Stadler.

Více čtěte v úterních LN.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.