Lidovky.cz

Co chrání pendolino? Rychlobrzda či plášť pro náraz ve 250 km/h

Ekonomika

  7:00
PRAHA/STUDÉNKA - Před dvanácti lety přišlo do vozového parku Českých drah první pendolino. Moderní a dobře zabezpečený vlak. Ve středu jednu ze sedmi souprav potkala tragédie na železničním přejezdu u Studénky. Jaké šance má pendolino v podobných situacích? Co všechno vás v takovém vlaku chrání?

Z pendolina muselo být několik lidí vyproštěno. foto: ČTK

Státní dopravce tyto soupravy považuje za jedny z nejbezpečnějších, které vlastní, byť třeba mladší vlaky RegioShark či RegioPanther jsou vzhledem ke svému stáří a novějším požadavkům o něco lépe chráněné.

Bezpečnostní prvky pendolina – když vynecháme traťové jištění – se dělí na aktivní a pasivní. Logicky nejznámějším reprezentantem první skupiny je brzda. Pro strojvedoucího je to v podstatě jediný nástroj, kterým může zabránit srážce či alespoň zmírnit jeho následky.

České dráhy: Pozůstalí od nás dostanou zálohu minimálně 21 tisíc eur

Pendolino má třecí kotoučové brzdy ovládané elektropneumaticky. Stroj využívá také magnetické kolejnicové brzdy.

„Pro vlaky s rychlostí 160 km/h se běžně využívá zabezpečená brzdná vzdálenost až dva tisíce metrů. V případě nouze je ale cílem dosáhnout co nejkratší brzdné dráhy. I při použití rychlobrzdy a všech brzdových systémů je ale délka brzdné dráhy v řádech stovek metrů,“ popisuje mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Podle dostupných informací odpovídala brzdná dráha vlaku při tragédii ve Studénce spíše tomu, že strojvůdce takzvanou rychlobrzdu pravděpodobně nepoužil. Šlo by o nastavení do krajní polohy brzdy.

Pendolina mají podle ČD systém brzdění pro vysoké rychlosti až 230 km/h či dokonce 250 km/h, pro níž byl obecně tento typ vyvinutý a využívá se například v Itálii. 

V ochraně cestujících je ale důležitá i pasivní ochrana.

„Skříň vlaku má v čelní části absorbční prvky které mají eliminovat část energie při nárazu. Je konstruována s vysokou tuhostí. Všechny tyto parametry odpovídají normám a zvyklostem pro vysokorychlostní vlaky v 90. letech,“ vysvětluje mluvčí drah Šťáhlavský.

Řidič polského kamionu stačil před střetem s pendolinem pouze popojet
Nehoda ve Studénce - pendolino smetlo kamion stojící na železničním přejezdu.
Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.