Lidovky.cz

Prahu protnou nové koleje. Rýsují se tramvajové trasy do Libuše a Komořan

Ekonomika

  6:00
PRAHA - Kromě nových stanic metra řeší Praha také nové trasy pro tramvaje, které by spojovaly velká sídliště. Minulý týden se k uskutečnění přiblížil plán propojení Modřan na jihu Prahy s nedalekou Libuší. Trať může být hotová už za dva roky.

Tramvaj T15 Škoda ForCity. foto:  František Vlček, Lidové noviny

Za prioritu tento záměr – už řadu let zanesený v územním plánu metropole – označil náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek z ČSSD. Stalo se tak při čtvrtečním jednání s vedením Městské části Praha 12, v níž se Modřany nacházejí.

Nejde o jediný příslib. Za prioritní úkol považuje i to, aby z Modřan tramvaje pokračovaly i jižním směrem - do pražských Komořan. Obě prodloužení vedou milou shodou okolností do míst, v nichž sídlí Český hydrometeorologický ústav. To však se záměrem pro Libuš a Komořany pochopitelně nijak nesouvisí.

Prahu láká dražší varianta. Metro D bude bez řidiče a se stěnou proti sebevrahům

Hotovo může být poměrně brzy. Dopravní podnik, minimálně u bezmála dvoukilometrového prodloužení do Libuše, počítá s dokončením první části k ulici Novodvorská v letech 2017 či 2018.

Není tedy času nazbyt. „Konečné rozhodnutí by proto mělo padnout v řádu týdnů,“ řekl pro Lidovky.cz náměstek Dolínek. A to platí pro obě trasy, libušskou i komořanskou.

Následovaly by práce na podkladech pro získání územního rozhodnutí. Pak je na řadě stavební povolení, sehnání potřebného balíku peněz – v tomto případě zhruba 430 milionů korun (podle cen z roku 2012) – a v neposlední řadě i samotné postavení trati.

„Obě investice přinesou zásadní zlepšení dopravní obslužnosti v této části města, která se velmi dynamicky rozvíjí,“ dodal náměstek Dolínek. Politické rozhodnutí bude především na něm.

Plánovaná tramvajová trať z Modřan do Libuše na plánku z roku 2012.

Zatímco u prodloužení do Komořan není k dispozici příliš informací, plán pro koleje do Libuše je poměrně podrobně zpracovaný už řadu let. Souvisí totiž s výstavbou metra D, na jehož trase je mimo jiné zastávka Libuš.

K tamější zastávce podzemní dráhy budou směřovat tramvajové soupravy z Modřan. Půjde celkem o čtyři páry zastávek rozložených do 1,8 kilometru dlouhé trasy. Potíž je v tom, že „déčko“ se rozjede nejdříve v roce 2023.

Tak dlouho už ale nikdo čekat nechce a trať se podle všeho začne stavět mnohem dříve. Byť zatím jen k ulici Novodvorská, jak stojí v plánech pražského dopravního podniku. Tedy opět do hustě obydlené části Prahy.

„Vybudování odbočení tratě z Novodvorské ulice ke stanici metra Libuš, s umístěním přestupních zastávek a tramvajové smyčky, by následovalo až výhledově - v časové vazbě na postup výstavby metra. Na něm závisí uvolnění prostoru pro stavební objekty konečného úseku tramvajové tratě,“ dodal mluvčí dopravního podniku Jiří Štábl.

KDE JEŠTĚ (MOŽNÁ) PŘIBUDOU KOLEJE

  • Divoká Šárka – Dědinská. Trať má zpracovaný a projednaný návrh dokumentace pro územní řízení.
  • Další přípravné práce zpomalují problémy vyplývající z procesu zhodnocení vlivu stavby na životní prostředí EIA.
  • Dopravní podnik předpokládá, že původní termín 2017/2018 není reálný.
  • V nejpokročilejším stupni přípravy se nachází trať Sídliště Barrandov – Holyně  – Slivenec.
  • Má vydané pravomocné územní rozhodnutí, zpracovává se dokumentace pro stavební povolení a s realizací stavby se počítá v letech 2017 – 2018.
  • Trať Nádraží Podbaba – Suchdol zatím nemá oporu v územním plánu, takže není naplněna základní podmínka pro její realizaci. O projekt se ale živě zajímá radnice Městské části Praha 6.

    zdroj: Dopravní podnik hlavního města Prahy
Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.