Lidovky.cz

Hybridní audi v testu uspělo. Ekonomicky ale jeho koupě nedává smysl

Elektromobilita

  6:30
PRAHA - Takzvaný plug-in hybridní pohon v sobě kombinuje výhody elektromobilů a klasických hybridů. Auta s ním většinou dokážou ujet několik desítek kilometrů čistě na energii z baterií, teprve poté se dostává ke slovu spalovací motor. Ten je ovšem schopen hnát auto klidně přes půl Evropy bez obav z toho, že dojde energie z baterií.

Audi A3 e-tron na hybridní pohon. foto: Archiv Mafra

LN vyzkoušely, jak se s takovým vozem dá fungovat v každodenním provozu.

Audi A3 e-tron je klasický automobil střední třídy, který se nijak zásadně neliší od běžného provedení A3 Sportback. Benzinový turbomotor 1.4 TSI tu dohromady s elektropohonem dává výkon 150 kilowattů a auto má baterie s kapacitou 8,8 kilowatthodiny, což podle palubního počítače vystačí na 42 kilometrů na jedno nabití.

JAK SI VEDOU HYBRIDY

Počty plug-in hybridních vozů prodaných v ČR za první pololetí 2015

  • BMW i8 18
  • Mitsubishi Outlander PHEV 10
  • Audi A3 e-tron (na snímku) 5
  • Volvo V60 plug-in hybrid 2
  • Volkswagen XL1 2
  • Mercedes S plug-in hybrid 1
  • Porsche 918 1

Zdroj: SDA-CIA a automobilky

Tuto vzdálenost lze skutečně při snaze o maximálně plynulou jízdu urazit, v pořádné pražské zácpě nebo při rychlejším tempu se ovšem dojezd zkracuje zhruba ke 30 kilometrům. I to je slušný výkon znamenající, že po městě se dá jezdit jen na elektřinu.

Otázkou je, kde nabíjet. Pokud nemá majitel garáž se zásuvkou, je situace trochu komplikovanější. V Praze hodně pomohou nákupní centra, ve kterých se často nacházejí dobíjecí stanice. V podstatě neomezené dobíjení ve stojanech ČEZ vyjde zájemce na 1089 korun na půl roku.

Levná elektrická jízda po městě vyžaduje po řidiči disciplínu – po každé ujeté trase je vhodné dát auto nabít. Do plných baterií to trvá z běžné zásuvky asi čtyři hodiny, nabíjení z rychlejší, třífázové zásuvky pak trvalo asi dvě hodiny.

Během prvních několika dní absolvovalo Audi A3 e-tron v testu 145 kilometrů po Praze a blízkém okolí. Průměrná spotřeba činila 2,6 litru na 100 kilometrů a to je v ní započítána jedna asi dvacetikilometrová trasa v zácpách s vybitým akumulátorem a výjezd asi 20 kilometrů za město po dálnici.

Dálniční známka zdarma a šrotovné. Jak stát přispěje na ‚zelená‘ auta?

Následně dostalo audi více zabrat – čekala jej cesta do Budapešti a zpět. V obsazení třemi lidmi a bez možnosti si auto v maďarské metropoli dobít spotřeba stoupala. Osvědčil se ale režim, který na požádání baterie dobije pomocí spalovacího motoru. Jen několik desítek kilometrů před Budapeští stačilo na to, aby následně mohlo auto skrze celé město prosvištět na elektřinu.

Za celou dobu testu na palubním počítači svítila při ujeté trase 1320 kilometrů průměrná spotřeba sedm litrů. To je vzhledem k obsazení, dálničnímu tempu a ne úplně vhodné trase pro tento typ vozu dobrý výsledek. S menší zátěží a citlivější nohou na plynu může e-tron jezdit na delších trasách i za šest litrů.

Diesel bude zajisté na dlouhých tratích o něco úspornější. Ovšem celkově nenabídne takový akustický komfort ani případnou nulovou spotřebu ve městě.

Právě pro ty, kdo jezdí především ve městě a delší trasu potřebují urazit jen občas, je plug-in hybrid výborné řešení. Jenže nevýhodou je cena.

Testované Audi A3 e-tron patří k těm levnějším na trhu, cena začíná na 989 900 korunách. Ještě za nižší cenu lze pořídit už jen Toyotu Prius Plug-in Hybrid, která startuje na 959 900 korunách. Příplatek oproti běžnému modelu je vysoký, u toyoty je to 330 tisíc korun ve srovnání s běžným hybridním priusem, u audi je to přesně čtvrt milionu oproti modelu 1.8 TFSI se 180 koňmi a automatickou převodovkou. Ekonomicky tedy nedává koupě takového vozu velký smysl.

I proto možná nepřekvapí, že v Česku jsou u zákazníků úspěšnější spíše dražší plug-in hybridy. Zatímco Audi prodalo od března, kdy vůz začalo nabízet, pět svých e-tronů (a Toyota zřejmě žádný Prius Plug-in Hybrid), statistikám vévodí BMW se svým sportovním modelem i8 za nejméně 3,5 milionu korun. Zatím jsou tedy plug-in hybridní modely spíše auta pro nadšence.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Elektromobily by mohly v Norsku vytlačit z vrcholu diesely už do dvou let

To, že si mezi čtvrtou odpolední a desátou večerní nedobijete elektromobil u...

V Norsku, které je průkopníkem v odklonu od automobilů se spalovacími motory, se mohou...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

BYD Explorer No. 1 je lodí speciálně navrženou pro přepravu elektromobilů z...

VIDEO Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

K rychlému dobíjení nejdražší cestou. Za 7 miliard jen 7 nabíječek

Kolik se dá za 7,5 miliardy dolarů (a tři léta) postavit rychlonabíječek? S...

Je to vizitka, která před americkými volbami dvakrát nepotěší. Administrativa stávajícího...

Naprostá katastrofa, říkají analytici. Tesle poprvé za čtyři roky klesl odbyt

Americká společnost Tesla v úterý 22. března oficiálně otevřela svůj nový závod...

Odbyt amerického výrobce elektromobilů Tesla se v letošním prvním čtvrtletí snížil o téměř devět...

Elektromobil Xiaomi jde na dračku, za pár dní má přes 100 000 objednávek

Xiaomi SU7

VIDEO Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi získal za necelý týden více než 100 000 objednávek pro svůj...

Úraz elektrickým proudem. Kocovina z bateriových aut se šíří autoprůmyslem

Inovační tempo čínských automobilek je zběsilé, ale i jim finanční zdroje...

VIDEO Šéfové automobilek zatahují za elektrickou ruční brzdu, protože poptávka po elektromobilech neroste...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

Mezi další subjekty, které mohou být napadené hackery jsou prodejci aut,...

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.