Lidovky.cz

Zbraň proti horku. První klimatizovaná tramvaj dorazí do Prahy příští týden

Ekonomika

  6:00
PRAHA - Na začátku příštího týdne přiveze speciálně upravený tahač do Prahy první tramvaj s klimatizací určenou pro pravidelný provoz. Jde o upravenou verzi soupravy ForCity 15T, která už v hlavním městě jezdí pět let. Pasažéři si na ni v horkých dnech ale budou muset ještě počkat. Do provozu půjde až na konci srpna.

Hlavními změnami oproti stávajícím vozům 15T jsou klimatizace v prostoru pro cestující a wifi připojení na internet s technologií LTE (4G). Klimatizaci v salonu vozu DPP zkušebně provozoval na jednom z vozů. foto: DPP

V Praze dosud klimatizované tramvaje v pravidelném provozu nejezdily. Do konce roku dorazí od výrobce – Škody Transportation – ještě 32 vozů. Původně měla první souprava s novým designem, wi-fi či upravenými sedačkami přijet do metropole už v květnu.

Kvůli dílčím technickým úpravám na tramvaji či ve výrobě začal pražský dopravní podnik mluvit o červenci. Konečným termínem pro oficiální představení stroje bude nakonec konec srpna.

„Polovina července byl původní předpokládaný termín, u kterého jsme ještě počítali s upřesněním. Tak se aktuálně stalo – nejedná se tedy o žádné zpoždění, ale dodání na základě vzájemné domluvy v termínu, který je z hlediska kapacit i přejímek pro obě strany ideální,“ vysvětluje mluvčí dopravního podniku Jiří Štábl.

Prahu protnou nové koleje. Rýsují se tramvajové trasy do Libuše a Komořan

Z praktického hlediska je pozdější zprovoznění nové tramvaje horší vzhledem k vedrům, které (nejen) v Praze panují. První ze strojů sice dorazí na začátku příštího týdne - přesný den ještě není určený - ale do provozu nevyrazí hned. 

„Nejprve musí najezdit přes sto zkušebních kilometrů bez cestujících. Počítáme, že po oficiálním představení na konci srpna ji vypravíme do klasického provozu. O kterou konkrétní linku půjde, ještě upřesníme. Ale bude se jednat o páteřní linky,“ doplňuje Jiří Štábl.

Z plzeňské strojírny budou následně přicházet dvě tramvaje týdně. Do konce roku jich Škoda Transporation přiveze 32. I její zástupci tvrdí, že posunutý termín první dodávky fakticky neznamená zpoždění.

„Jediný pevně stanovený termín je konec roku, do kdy máme dodat všech 32 souprav. Kadence dodávek, případné dřívější či pozdější dodávky jsou vždy záležitostí konkrétní domluvy mezi námi a dopravním podnikem,“ uvádí mluvčí Škody Transportation Lubomíra Černá.

Změny se projeví nejenom ve venkovním vzhledu vozu, ale i v dílčích designových...
První vozy 15T modelové řady 2015 by měli být viděny v pražském provozu...

Celkem do Prahy dorazí 125 tramvají 15T s novou podobou a vybavením. Jsou součástí obří zakázky na 250 souprav v hodnotě zhruba 19 miliard korun, která výrazně zatížila rozpočet dopravního podniku a řešilo ji několik pražských vlád.

Po několika letech úvah o vypovězení smlouvy z roku 2006 si manažeři dopravního podniku a Škody Transporation loni plácli na rozložení splátek a vylepšení dosavadního modelu, který se v Praze poprvé objevil v roce 2010 a hlavně v počátcích jej provázela řada technických problémů.

Současná podoba tramvaje ForCity.

Nová verze bude mít nejen zmíněnou klimatizaci, ale i wi-fi připojení a nové plastové sedačky. Stávající dřevěné označovala řada cestujících za nepohodlné. Změní se i barevné provedení, na tramvaji bude více bílých pruhů, čelo vozu pak obsadí žlutooranžová barva. Naopak ubudou plastové prvky.

Konečnou podobu stroje ale dopravní podnik ještě nezveřejnil, učiní tak zřejmě až na konci srpna.

Stroj má být celkově tišší, což má mimo jiné zajistit úprava mechanické brzdy, v níž přibude magnet. Ten by měl zafixovat brzdové destičky tak, aby nehlučely při přejezdech nerovností, jako jsou například kolejová křížení.

Zobrazit celou fotogalerii

Prohlédněte si pohodlně všechny fotografie

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.