Lidovky.cz

Lokomotivy vydrží jen do 35 stupňů. Přehřívají se, na čas jede jen čtvrtina vlaků

Ekonomika

  6:00
PRAHA - Aktuální vlna extrémně teplého počasí sužuje i České dráhy. Vozy, které po tuzemských železnicích jezdí, totiž na tropické počasí nejsou stavěné. Zároveň přibývá i problémů s pokroucenými kolejemi či výhybkami. Pro cestující to znamená jediné – vlaky nabírají výrazná zpoždění.

Vlak- ilustrační foto. foto: Vojtěch ŠeredaLidové noviny

V úterý kolem šestnácté hodiny se na území celé České republiky pohybovalo 21 dálkových vlaků. Jízdní řád ale dodržovalo pouze deset z nich. Ostatní spoje byly až o několik desítek minut zpožděné. V pondělí ve stejnou dobu podle harmonogramu jela dokonce jen necelá čtvrtina z spojů.

Délka zpoždění

V pondělí bylo v 16.00 na českých tratích 24 vlaků kategorie Railjet, SuperCity, EuroCity, InterCity a EuroNight. Z nich pět jelo podle jízdního řádu, šest jich bylo zpožděno o 5-15 minut, šest o 16-30 minut a sedm o více než půl hodiny.

V úterý v 16.00 jelo po tuzemských kolejích 21 souprav výše uvedených kategorií. Na čas jich jelo deset, pět spojů mělo zpoždění 5-15 minut, tři 16-30 minut a tři o více než 30 minut.

Podle mluvčího Českých drah se však na přesnosti vlaků nepodílí pouze současné vedro. Vliv má i rekordní počet výluk či mimořádné události, jako jsou sebevraždy a nehody na přejezdech.

„Naše vozidla jsou konstruována pro středoevropské klima. Předpokládají maximální teploty do asi 35 stupňů,“ vysvětlil jednu z příčin častých zdržení mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský s tím, že v minulých dnech přibylo poruch vlaků. Jejich příčinou většinou bylo přehřátí přístrojů.

Všechy vozy trpí stejně

„Nevím o tom, že by nějaký konkrétní typ vozidla vedrem trpěl více či méně než jiný,“ informoval server Lidovky.cz Šťáhlavský. Na vzniku závad se podle něj totiž podílí mnoho faktorů – záleží na tom, v jak teplé oblasti se vlak pohybuje, jestli jede na přímém slunci nebo ve stínu i na tom, kolik kilometrů denně najezdí. 

Přesto však jsou ve vozovém parku Českých drah i stroje, kterých se extrémní teploty nedotkly. „Například Pendolina jezdí naprosto bez potíží,“ dodal Petr Šťáhlavský. Stejně tak se problémy s přehříváním zatím vyhýbají také vlakům Regio Jet a Leo Express.

Zvlněné koleje

Další požáry. U Strakonic hoří 150 hektarů pole a lesa. Na boj proti suchu půjde 8 miliard

Vedra však nepostihla jen lokomotivy, ale i železniční infrastrukturu. Starosti správcům tratí přidělávají především koleje, které se mohou při vysokých teplotách pokroutit. Pokud by vlak na deformovaný úsek vjel příliš rychle, mohl by v krajním případě i vykolejit. „Ve zhruba pěti případech jsme proto museli zavést preventivní snížení rychlosti,“ sdělil serveru Lidovky.cz mluvčí Správy železniční dopravní cesty Jakub Ptačinský.

Opatření se týká například 29 kilometrů dlouhého úseku mezi stanicemi Řikonín a Sklené nad Oslavou na jižní Moravě. Vlaky, mířící z Prahy přes Havlíčkův Brod do Brna, mohou v tomto úseku jet maximálně padesátikilometrovou rychlostí. Prakticky všechny spoje mezi dvěma největšími městy republiky tak mají už několik dní dlouhá zpoždění.

Dálkové vlaky na území České republiky v úterý 11. srpna v 16:00. Zelené spoje...
Dálkové vlaky na území České republiky v pondělí 10. srpna v 16:00. Zelené...

„Velkou komplikací je také časté přerušování provozu kvůli zvýšenému počtu požárů v okolí tratí,“ doplnil další příčinu četných pozdních příjezdů Ptačinský. V okolí železnic začíná ve většině případů hořet kvůli jiskrám odletujícím od projíždějících vlaků. Hašení požárů u tratí je často navíc kvůli nepřístupnému terénu velmi komplikované a časově náročné.

Podle informací Českých drah vlaky nabírají největší zpoždění vždy v pozdně odpoledních hodinách, kdy jsou teploty nejvyšší a kvůli vedru tak nejrychleji přibývá mimořádných událostí.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.