Lidovky.cz

Zdemolované pendolino ze Studénky si na cestující počká. Vrátí se až v roce 2017

Slovensko

  6:00
PRAHA - Cesta rychlovlaku pendolino zpět na koleje bude po tragédii ve Studénce pomalejší, než se původně očekávalo. České dráhy zprvu počítaly s tím, že se jejich souprava s pořadovým číslem sedm vrátí na konci příštího roku. Nejspíše to ale bude až na jaře 2017. Odhadovaná škoda je 150 milionů korun, jeden vlak v minulosti vyšel zhruba na půl miliardy korun.

Z pendolina muselo být několik lidí vyproštěno. foto: ČTK

Červencová tragédie ve Studénce, při níž zemřeli tři lidé, nepříjemně narušila nasazování pendolin na jejich pravidelné trasy. Jedno pendolino bylo v té době na pravidelné opravě, což znamenalo zúžení flotily pendolin ze sedmi strojů na pět. ČD kvůli tomu stáhly svůj nejrychlejší vlak z trati do Košic.

Ve čtvrtek se z plánované opravy po dvou měsících vrátila šestá souprava a rovnou zamíří i na Slovensko. Ovšem na sedmé pendolino si bude muset státní dopravce počkat podstatně déle, ještě skoro dva roky. Opravovat jej bude přímo výrobce, společnost Alstom.

Strojvůdci dostanou ‚playstationy‘. Budou na nich cvičit krizové situace

„V polovině září se sejdeme k prvnímu jednání, do konce září bychom měli dostat od výrobce nabídku,“ popsal Michal Štěpán, který má ve vedení ČD na starosti osobní dopravu. Pak by měl být už známý harmonogram a cena opravy.

„Počítáme s touto soupravou pro jízdní řád 2016/2017 s tím, že zřejmě nebude k dispozici na jeho začátku v prosinci, ale zřejmě až na jaře roku 2017,“ uvedl člen představenstva ČD Michal Štěpán.

Nějaký čas nebylo jasné, zda bude možné pendolino – které de facto přišlo o první vůz a druhý byl poničený – vůbec opravit. Škoda na vlaku podle dosud platných odhadů činí 150 milionů korun.

Na konci července pak účastníci komisní prohlídky, které se v pražském depu účastnili zástupci Českých drah, pojišťovny a společnosti Alstom, rozhodli o tom, že oprava možná je. Zda ale v Alstomu vyrobí zcela nový předek a přivezou jej do Česka nebo vymyslí jiný postup, ještě není jasné.

Vlak Pendolino poničený při srážce s kamionem na přejezdu ve Studénce na...
Vlak Pendolino poničený při srážce s kamionem na přejezdu ve Studénce na...

Nicméně platí, že České dráhy výrazně upřednostňují opravu před investicemi do jiného vlaku. Ale na zničenou soupravu si musí počkat.

Šest souprav pendolino by však do roku 2017 mělo na pokrytí pravidelného provozu stačit. Tyto vlaky jezdí na trase mezi Prahou a Ostravou, následně i do Košic. Vyrážejí také do Plzně a Chebu. Sedmá souprava slouží jako záložní například v případě poruchy nebo mimořádných událostí.

„Po opravě bude fungovat obvyklý model se zálohou. Ale není to tak, že by jeden vlak celý rok stál. Každý den plnila roli záložní jednotky jiná souprava,“ doplnil mluvčí ČD Radek Joklík.

Anketa

Líbí se vám rychlovlaky pendolino?

Ano 654
Ne 108
Je mi to jedno 77
Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.