Tunel se pro řidiče otevře v sobotu odpoledne. Vyšel na více než 37 miliard korun a nabral čtyřleté zpoždění.
Přímé vstupy do rádia
Posluchači Českého rozhlasu 1 – Radiožurnálu jsou na dopravní informace zvyklí. Zatímco nyní je přinášejí speciální zpravodajové, po spuštění tunelu se k nim připojí také dispečeři z Blanky. V případě havárie nebo požáru můžou vstoupit přímo do vysílání a před nebezpečnou situací řidiče varovat.
Otevření Blanky bude bez formule či letadla. Byl by to výsměch, říká radní |
Projektanti stavby si dali na bezpečnosti záležet. V tunelu je 300 kamer. „Kamery samy rozpoznají požár, pomalu jedoucí vozidlo, auto v protisměru, vůz s nebezpečným nákladem, člověka mimo vozidlo i předmět spadlý na vozovku,“ říká Ladislav Balšán ze společnosti ČKD Praha DIZ, který měl v Blance na starosti komplexní zkoušky.
Každá kamera se nastavuje samostatně, protože snímá prostor z jiného úhlu a v mírně odlišných světelných podmínkách.
Most v tunelu
Řidiči pojedou de facto po mostě. Pod jejich koly se totiž nachází velký prostor pro kabely a větrání. Šéf stavební firmy Metrostav Jiří Bělohlav to řekl v rozhovoru pro týdeník Euro. Tubus tunelu prý mohl být menší, kdyby se někdo rozhodl, že vzduch nepůjde pod mostem.
K větrání v Blance slouží podle jeho slov obrovská podzemní kaverna, do níž by se prý vešel několikrát pražský Chrám svatého Víta.
Francouzské ležení
Na své si před stavbou přišli archeologové a milovníci historie. Při povinných průzkumech našli experti dvacet neporušených hrobů z devátého a desátého století – z doby prvních přemyslovských knížat. To bylo na Prašném Mostě, tedy nedaleko Pražského hradu.
Poblíž stanice metra Hradčanská pak archeologové objevili zbytky tábora okupační francouzské armády z bojů o habsburské dědictví. Pochází ze čtyřicátých let 18. století.
Nejdelší v Evropě
Blanka měří celkem 6382 metrů. Stane se tak nejdelší podzemní stavbou v Česku. Pokud k její délce přičteme ještě Mrázovku, Zlíchovský a Strahovský tunel, vytvoří dohromady devět kilometru dlouhou cestu, která bude nejdelším městským tunelem v Evropě.
Pro srovnání: nejdelší železniční tunel v Česku, který vzniká na kraji Plzně, bude měřit 4,15 kilometru. Shodou okolností jej také staví firma Metrostav.
Kde přistane vrtulník
V rámci bezpečnostních opatřeních opatření budou v rámci komplexu k dispozici tři místa určená pro přistání vrtulníku. Jak upozornil deník Mf Dnes, nachází se na Letenské plání, uvnitř křižovatky Malovanka, třetí pak bude u výjezdu v Tróji.