Tříčlenný senát by měl v blízké době rozhodnout, kolik peněz komu přizná. A zda vůbec. Vedle sporu samotného ale bude Rozhodčí soud jako instituce řešit stížnost Českých drah. Státní dopravce tvrdí, že rozhodce Milan Polák (nominovaný Škodou Transportation) je ve střetu zájmů.
V žádosti datované 10. zářím chtějí jeho vyloučení z dalšího projednávání a rozhodnutí sporu. Jde o velmi citlivou záležitost, k níž došlo kvůli dodávce dvaceti lokomotiv řady 380, kterou si obě strany představovaly podstatně jinak. Škoda chce zaplatit 1,425 miliardy, České dráhy zase 940 milionů.
České dráhy přetlačily O2 v boji o polostátní klenot s datovými sítěmi |
Ve hře jsou velké peníze a obě strany sporu vědí, že rozhodovat budou detaily. Státní dopravce ve své žádosti, kterou mají Lidovky.cz k dispozici, upozorňuje na to, že arbitr Polák pracuje pro advokátní kancelář Weinhold Legal, která se na začátku září připojila ke globální poradenské skupině EY.
Její součástí je i znalecký ústav E&Y Valuations, který pro Škodu vypracoval dva znalecké posudky, o něž se firma v arbitráži opírá. České dráhy podání námitky potvrdily.
„Máme důvodné pochybnosti o podjatosti rozhodce Milana Poláka ve sporu mezi Českými drahami a Škodou Transportation ve věci dodávek lokomotiv řady 380. Rozhodčí soud proto žádáme o jeho vyloučení z projednávání v rámci tohoto sporu,“ řekl pro Lidovky.cz mluvčí drah Radek Joklík.
MILIARDOVÝ SPOR
|
Státní firma, pro níž je Škoda téměř dvorním dodavatelem vlaků, předložila rozhodčímu soudu důkazy, že k formálnímu začlenění Polákovy kanceláře Weinhold Legal do struktury nadnárodní EY došlo až 2. září 2015. Tedy několik let po započetí sporu a Polákově nominaci.
„Pokud mezi těmito subjekty do té doby existovala spolupráce, jednalo se o spolupráci neformální, která nebyla veřejně známá,“ podotkl Joklík. Reagoval tím na oficiální odpověď zástupců Škody, kteří soudu a ČD sdělili, že propojení mezi oběma subjekty je známé už řadu let. Proto je zástupce nominovaný Škodou údajně nezávislý (v tříčlenném senátu zasedají dva nominanti z každé strany sporu a pak předseda, na němž se obě shodnou – pozn. red.).
Dalšími rozhodci jsou Jakub Chytil (předseda) a Josef Vrabec (za České dráhy).
Lidovky.cz se pokoušely třetího arbitra Milana Poláka zastihnout. V kanceláři Weinhold Legal však na žádost o kontakt odpověděli, že je na zasedání Rozhodčího soudu a následně na firemní akci. Na zaslaný e-mail Polák nereagoval.
„Mgr. Polák coby člen ekonomického celku EY má neoddiskutovatelný zájem na tom aby žalobce (Škoda Transportation – pozn. red.) byl se službami poskytnutými EY spokojen. Je tak evidentní, že Mgr. Polák bude mít silnou motivaci k žalobci přistupovat tak, jakoby se jednalo o jeho vlastního klienta (...) a jednat při hodnocení důkazů a rozhodování sporu v jeho nejlepším zájmu,“ stojí v návrhu na odmítnutí arbitra, který Rozhodčímu soudu zaslala kancelář Weil, Gotshal & Manges zastupující České dráhy.
Obě strany sporu předložily 13. července závěrečné návrhy a nyní už se čeká jen na verdikt. Žalobcem je Škoda Transportation, ČD reagovaly protižalobou. Obě věci se řeší v rámci jednoho řízení.
Škoda Transporation se v tuto chvíli nechce k žádosti o odmítnutí svého nominanta v senátu nijak vyjadřovat. „Rozhodčí řízení je z povahy důvěrné, proto nemůžeme tuto informaci komentovat,“ uvedla mluvčí firmy Lubomíra Černá.