Lidovky.cz

Husák střihl pásku a nové metro se rozjelo. ‚Béčko‘ oslaví 30 let stylově

Ekonomika

  16:15
PRAHA - Nejmladší linka pražského metra o víkendu oslaví 30 let od spuštění svého provozu. Lidé se budou moct v rámci výročí projet historickou soupravou. V neděli projede při prvních jízdách jen původní stanice, při dalších pak i novější.

Provoz na lince B byl zahájen 2. listopadu roku 1985. foto: Archiv DPP

V pondělí bude historická souprava dokonce nasazena i do běžného provozu. Strojvedoucí budou mít dobové uniformy, původní budou také hlášení s předrevolučními názvy stanic.

„Vozy i čas zahájení první slavnostní jízdy budou naprosto identické jako před 30 lety. Soupravu navíc mimořádně nasadíme 2. listopadu do běžného provozu s cestujícími,“ uvedl ředitel pražského dopravního podniku Jaroslav Ďuriš.

Nové metro změní cesty tramvají i autobusů. Přibudou i dvě nové linky

V neděli bude vlak podle speciálního jízdního řádu projíždět stanice tak, jak na trase B postupně přibývaly. Nejprve pojede jen po nejstarším úseku Smíchovské nádraží - Florenc. Při další jízdě se trasa prodlouží z Nových Butovic na Českomoravskou, třetí už projede celou ze Zličína na Černý Most. V pondělí 2. listopadu pojde historická souprava v běžném provozu.

Provoz metra B začal v roce 1985 se sedmi stanicemi mezi Smíchovským nádražím a Sokolovskou, dnešní stanicí Florenc. Nyní má trasa 24 stanic a měří necelých 26 kilometrů. Tehdy 2. listopadu nechyběli důležití straničtí pohlaváři - včetně prezidenta ČSSR Gustáva Husáka.

Provoz na lince B byl zahájen 2. listopadu roku 1985.
Provoz na lince B byl zahájen 2. listopadu roku 1985.

Linka metra B se projektovala od roku 1970, stavba začala v roce 1979. Provoz v prvních stanicích mezi Smíchovským nádražím a stanicí Florenc byl zahájen 2. listopadu 1985. O tři roky později přibyly stanice Radlická, Švermova (dnes Jinonice) a Dukelská (Nové Butovice).

V listopadu 1990 bylo metro prodlouženo na Zličín, v roce 1998 na Černý Most, přestože některé stanice byly ještě rozestavěné. V roce 1999 byla dokončená stanice Hloubětín, o dva roky později Kolbenova. V roce 2002 postihly linku povodně, jako poslední byly po opravách znovuotevřeny stanice Křižíkova a Invalidovna v březnu 2003.

PRAŽSKÉ METRO

  • Provoz pražského metra začal v roce 1974, kdy byla otevřena linka C v úseku Sokolovská (dnešní Florenc) - Kačerov.
  • V roce 1978 přibyla druhá linka A v úseku Náměstí Míru - Leninova (dnes Dejvická).
  • Trasa B je nejdelší a má i nejvíce stanic ze tří linek pražského metra. Je také nejmladší linkou. Její první část byla otevřena před 30 lety, 2. listopadu 1985.
  • V té době již sloužila část linky A (od 1978) i linky C (od 1974).
  • Trasa B měří 25,704 kilometru, na kterých je umístěno 24 stanic. Cesta z Černého Mostu na Zličín trvá 41 minut.
  • Stavba trasy byla zahájena v roce 1979, první otevřenou částí byl úsek Florenc - Smíchovské nádraží. Zatím poslední prodloužení z Českomoravské na Černý Most bylo otevřeno 8. listopadu 1998.
Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.