Lidovky.cz

Co zadrží auta před Prahou? Velká parkoviště přibudou v Benešově či Kladně

Evropa

  6:00
PRAHA/BENEŠOV - Pro Prahu se rýsuje šance, jak se zbavit stovek aut, která ve všední dny vjíždějí na její území. Speciální dotační program počítá v příštích letech s výstavbou záchytných parkovišť ve středních Čechách. Zároveň je v plánu vylepšení benešovského nádraží za 180 milionů korun.

Dopravní zácpa. foto: Lidové noviny

Takzvané Integrované územní investice sdružují projekty prospěšné pro logicky propojená území v Česku. Jak už Lidovky.cz informovaly dříve, Praha a část Středočeského kraje přiléhající k metropoli můžou získat až 4,7 miliardy.

Jde o projekty, které pomůžou oběma krajům hlavně v dopravě, životním prostředí a školství. Pro lepší představu přinášíme konkrétní příklady, které už jejich investoři připravují.

Dopravní terminál Benešov

Vlakové i autobusové nádraží v Benešově patří mezi důležité dopravní uzly pro cesty Středočechů do Prahy. V rámci dotačního programu by z tohoto místa měl vzniknout kompaktní dopravní terminál. Investorem bude město Benešov, úpravy vyjdou přibližně na 180 milionů korun.

„Bude se jednat o terminál propojující železniční a autobusovou dopravu, bude obsahovat záchytné parkoviště P+R se 197 místy pro auta a takzvané B+R se 40 místy pro kola,“ popsal pro Lidovky.cz hejtman Středočeského kraje Miloš Petera (ČSSD).

NOVÁ P+R v PRAZE

  • P+R Černý Most III - kapacita 880 míst, na místě současného povrchového P+R I
  • P+R Zličín III - kapacita 720 míst, nové
  • P+R Opatov, kapacita 1010 míst, nové

zdroj: Hlavní město Praha

Jinými slovy: lidé z okolí získají pohodlnější možnost zaparkovat svá auta u nádraží, odkud pak můžou vlakem či autobusem vyrazit do Prahy. Stejně tak můžou na nádraží dojet na kole a bezpečně jej tam uschovat.

Projekt terminálu v Benešově má tři části. První na řadě bude prodloužení podchodu z vlakového až k autobusovému nádraží, které zajistí přímý přestup. Počítá se také s prodloužením podchodu směrem do města. Dnes obě nádraží odděluje silnice. Dalším krokem je přestavba autobusového nádraží. Poslední bude vybudování parkovacího domu P+R na pozemcích Českých drah. Projekt má vznikat mezi lety 2017 a 2019.

Takzvaná parkoviště P+R vyrostou i v dalších městech kraje. Zástupci pražského magistrátu si od toho slibují výrazné snížení počtu aut, která vjíždějí do hlavního města. V předběžném seznamu pro nová záchytná parkoviště jsou Říčany, Lysá nad Labem, Kralupy nad Vltavou, Kladno, Strančice, Čelákovice, Úvaly nebo Řevnice.

„Každé z těchto navržených parkovišť P+R má nabídnout kapacitu v řádu stovek nových míst pro auta i nový systém bezpečné úschovy kol,“ uvedl středočeský hejtman Petera.

„Záplavový“ park chránící Prahu

Peníze z fondů EU lze v rámci společného projektu použít i pro opatření ochranu středních Čech a hlavního města před povodněmi. Velkou roli při předešlých záplavách logicky hrály toky ze Středočeského kraje.

Praha

Typickým příkladem je vybudování záplavového parku na Říčanském potoce, který má v případě potřeby zadržet až stoletou vodu. Podle předběžných odhadů by mělo jeho vybudování vyjít na sedmnáct milionů korun a nacházet by se měl na dnešních pozemcích Správy a údržby silnic Středočeského kraje (SÚS) pod Mlýnským rybníkem v Říčanech.

„Potřeba této krajinné úpravy vychází ze zkušeností z povodní v roce 2013, kdy voda z Mlýnského rybníka vytopila areál SÚS a hrozilo protržení hráze. Tehdy již nebylo možné vodu upouštět, protože by ohrozila na životech i po materiální stránce obyvatele městských částí Prahy – Kolovraty a Uhříněves,“ stojí v pracovním materiálu k tomuto projektu.

Nová školka pro Roztoky

Pražští politici si stěžují, že se školky v hlavním městě musí vyrovnávat i s přílivem dětí ze středních Čech. Tam často kapacita zařízení nestačí. Proto Integrované územní investice počítají i s rozdělením peněz na rozšíření počtu míst na různých místech mimo Prahu.

Plán myslí třeba na novou školku v Roztokách. V současné době pojmou tamní zařízení 298 dětí, což je málo.

Kupujte auta na plyn či elektřinu. Stát vám pošle 40 tisíc, plánuje Mládek

„Variant rozšíření kapacity školek máme několik. V příštím roce se jako nejpravděpodobnější jeví výstavba nového montovaného zařízení s jednou třídou pro 25 dětí na pozemku za městským úřadem a náhrada staré kontejnerové školky v Palackého ulici s rozšířením kapacity o dalších 25 dětí,“ popsal starosta Roztok Jan Jakob (TOP 09 a nezávislí pro Roztoky a Žalov).

V příštích letech plánují v Roztokách také rekonstrukci památkově chráněných vil v Tichém údolí, které by se měly částečně také změnit na školky.

Nová místa ve Středočeském kraji pomůžou i Praze. „Problém s nedostatečnou kapacitou je největší v prstenci okolo Prahy, který se řeší využíváním kapacit pražských škol nebo škol dále v zázemí,“ uvedla pražská primátorka Adriana Krnáčová (ANO).

DALŠÍ PLÁNOVANÉ PROJEKTY

  • Vybudování integrovaného dopravního systému pro Prahu a Středočeský kraj. Projekt má pět na sebe navazujících fází.
  • Jde například o zapojení vozidel dopravců SČ kraje do centrálního dispečinku pražské MHD, zavedení informačních panelů do vozidel, instalaci samoobslužných prodejních kiosků na vybrané zastávky, pořízení a instalaci zařízení pro preferenci do vozidel dopravců.
  • Opravy významných silnic II. třídy, u nich již probíhá projektová příprava, případně již čekají na vypsání příslušné výzvy.
  • Jde například o rekonstrukci silnice II/603 v úseku Radějovice – Babice, pokračování rekonstrukce silnice II/101 v Říčanech nebo přeložku silnice II/605 u Chrášťan.
  • Zkvalitnění infrastruktury ve vzdělávacích zařízeních - rozšíření znalostí, dovedností a praktického využití oborů.
  • Střední průmyslová škola stavební Mělník - rekonstrukce a vybavení odborných učeben, laboratoře, dílny a výstavba kryté haly pro praxi.
  • Střední zemědělská škola, Brandýs nad Labem - Stará Boleslav - zkvalitnění praktické i teoretické výuky v oborech agropodnikání a ekologii

zdroj: Hlavní město Praha a Středočeský kraj

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.