Lidovky.cz

Pomoc Ukrajině jezdí po kolejích. Praha pošle do Mariupolu dvě tramvaje

Evropa

  6:00
PRAHA/MARIUPOL - Nezvyklou vzpruhu může získat válkou poničený přístav Mariupol. Představenstvo pražského dopravního podniku kývlo minulý týden na záměr poslat tomuto ukrajinskému městu dvě tramvaje. Půjde o vyřazené soupravy T3, které by tamní městské dopravě měly výrazně pomoci.

Na Ukrajinu by měly zamířit tramvaje T3 (na snímku vlevo) foto:  Radek Cihla, MAFRA

Na počátku projektu byla květnová mise zástupců Evropského parlamentu do Mariupolu, kam přijeli na pozvání ukrajinských poslanců. Viděli město poničené ostřelováním ruských separatistů i bídnou úroveň veřejných dopravních linek.

„Při jednání s tamními orgány padl dotaz, zda bychom neměli nějaké vyřazené tramvaje,“ popsal europoslanec za KDU-ČSL Pavel Svoboda. Před zhruba dvěma měsíci oslovil vedení pražského dopravního podniku, později se obrátil i na Brno.

MARIUPOL

  • Je přístavní město na jihovýchodě Ukrajiny. Nachází se na břehu Azovského moře na jihu Doněcké oblasti.
  • Žije v něm zhruba 460 tisíc obyvatel, největší díl tvoří Ukrajinci (zhruba 49 procent) a Rusové (zhruba 44 procent). Od hranic s Ruskou federací je Mariupol vzdálený jen asi 50 km.
  • Jde o strategické město, o nějž v zimě a na jaře usilovali proruští separatisté. Při jeho ostřelování zemřelo několik desítek civilistů.
  • Přístav však separatisté nikdy nedobyli.

Reakce byly pozitivní. „Chápou, že to má smysl. Obyvatelům Mariupolu ovlivňovaným ruskou propagandou můžeme ukázat, že jsme přátelé,“ vysvětlil europoslanec Svoboda. Bezmála půlmilionové město Mariupol zažilo separatistickou ofenzivu hlavně na začátku roku, při níž přišly o život desítky civilistů. Proruští vojáci však přímo do města nevnikli.

První zelenou pro tramvaje vystavilo minulý týden představenstvo pražského dopravního podniku. Serveru Lidovky.cz to potvrdil jeho šéf Jaroslav Ďuriš, jehož europoslanec Svoboda oslovil dopisem.

„Spolu s Evropskou unií by se na projektu mělo podílet i hlavní město Praha. Naše náklady odhaduji na desítky tisíc,“ uvedl Ďuriš.

Podle něj zatím není stanovený přesný počet souprav, které by měl dopravní podnik na Ukrajinu poslat. Jasno by mělo být do konce roku. Projekt musí schválit i pražští radní, kteří tvoří dozorčí radu dopravního podniku. Praha je stoprocentním vlastníkem této firmy.

Veřejná doprava v Mariupolu.
Tramvaje v Praze - ilustrační foto.

Dopravní podnik zřejmě sáhne mezi zhruba dvacet vyřazených strojů T3, které jsou určené k prodeji. Šéf tramvajové sekce Milan Slunečko dostal za úkol vyčíslit náklady na přestavbu dvou tramvají a jejich převoz na Ukrajinu.

„Nejprve je nutné upravit rozchod kolejí, protože ukrajinská města ho mají širší než česká, 1520 milimetrů oproti 1435. Pokud by se dopravní podnik rozhodl darovat dvě tramvaje, činily by náklady spolu s dopravou a ‚zabalením‘ souprav zhruba 1,2 milionu korun. Případnou úpravu samozřejmě může provést i samotný dopravní podnik v Mariupolu,“ řekl Slunečko.

LEGENDA T3

  • Jde o jeden z nejznámějších a nejrozšířenějších typů tramvají. Vyráběla jej ČKD Praha v Tatře Smíchov.
  • První z nich začala jezdit v Praze už v roce 1961, na metropolitních linkách je řada z nich v provozu ještě dnes.
  • Tramvaje T3 kromě Prahy jezdily či jezdí v Liberci, Plzni či Ostravě. Z výrobních linek jich sjelo zhruba 14 tisíc.
Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.