Lidovky.cz

Odříznutí od Prahy. Cestu ze Zbraslavi ucpala oprava mostu i zavřená trať

Ekonomika

  6:00
PRAHA - S trochu nadsázky lze říct, že z pražské čtvrti Zbraslav není úniku. Tedy alespoň pro ty, kteří se odtud snaží ve všední den ráno dostat dále do hlavního města. Začala tam oprava mostu, kvůli níž téměř všichni řidiči míří na už tak dost ucpanou Strakonickou. Ten, kdo by chtěl „uniknout“ vlakem, má také smůlu. Na tamní železniční trase je výluka.

Zbraslav. Na snímku je vidět i nyní opravovaný most Závodu míru. foto: wikipedia.org

Před několika týdny si starostka Zbraslavi Zuzana Vejvodová (100pro Zbraslav) postěžovala, jak zářijové otevření tunelu Blanka zhustilo provoz na Strakonické ulici, která přivádí do Prahy auta od jihu a na jejíž trase trpí lidé z Lahovic patřících do katastru této městské části.

Nyní už starostka mluví o kolapsu. Způsobil ji těžko pochopitelný souběh oprav na silnici a železnici. Na hlavní zbraslavské třídě Elišky Přemyslovny je od začátku minulého týdne každé ráno téměř souvislá kolona, která se vine i náměstím.

Každý den do Blanky vtrhne chodec. A řidiči? Občas zastaví a telefonují

Nejde jen o lokální problém, ale celopražský průšvih. Kvůli Zbraslavi se ještě více zhoršila dopravní situace na Strakonické ulici, kam většina aut z této městské části míří.

Co všechno se stalo: v pondělí začala oprava mostu Závodu míru, který alespoň část středočeských a zbraslavských řidičů posílal na druhý břeh Vltavy. Dále do Prahy pak pokračovali přes Komořany a Modřany. Jenže na mostě je nyní jen kyvadlový provoz, proto šoféři raději jedou dál na ucpanou Strakonickou.

„Oprava mostu začala v pondělí 23. listopadu, ale nám o ní nikdo z pražského magistrátu neřekl. Zjistili jsme to až ve chvíli, kdy tam umisťovali značení. Oprava skončí až 11. prosince. Budí to dojem, že někde zbyly peníze a teď je třeba je utratit,“ glosuje zbraslavská starostka Zuzana Vejvodová.

Ty, které napadlo vyrazit dále do Prahy raději vlakem, potkala nepříjemná zpráva. Prakticky v totožném termínu (17.11. - 10. 12.) se Správa železniční dopravní cesty rozhodla opravovat trasu mezi Vraným nad Vltavou a Hlavním nádražím v Praze.

Ve vztahu k dopravní situaci na Strakonické jde o dopravní sebevraždu. Tamní lidé (i ti pravidelně stojící v kolonách dále v Praze) se logicky ptají, zda nešlo akce lépe zkoordinovat.

A ještě pruh pro autobusy...

Ono to totiž není všechno: na Strakonické, pod Barrandovským mostem přibyl před dvěma týdny takřka kilometrový pruh vyhrazený pro autobusy. Lidé v nich sice projedou místem rychleji, ale podle některých ohlasů, které mají Lidovky.cz k dispozici, se kvůli němu celková situace ještě zhoršila.

Pražský radní pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) vysvětluje, že jde o nepříjemný souběh okolností, který ale podle něj neměl moc jiných řešení. Rozsáhlou opravu zbraslavského mostu, včetně přilehlých křižovatek, měla Technická správa komunikací původně v plánu až na jaro.

První pruh kvůli Blance. Autobusy vyjedou na 'Barranďák' pětkrát rychleji

„Nicméně měření ukázalo výrazné poškození dilatací a mostovky. Proto se přistoupilo k dílčí rekonstrukci již nyní. Zimní provoz by způsobil další výrazné poškození mostu, hrozil havarijní stav. Za normálních okolností by se rekonstrukce prováděla při úplné uzavírce mostu, ale vzhledem k situaci jsme trvali na zachování alespoň kyvadlové dopravy,“ vysvětluje Dolínek.

Tato dílčí oprava jen prohloubila stávající problémy, které se propisují do dopravních komplikací v dalších částech Prahy. Jen o něco dříve před částečnou uzavírkou silničáři vyhradili výše zmíněný pruh pro autobusy na Strakonické. Jeho dopad pro ostatní účastníky dopravy ale teprve vyhodnotí experti.

„V místě samém opatření funguje dobře, ale občas se tvoří kolony před začátkem nového značení. Problém je i nadále mezi Lahovicemi a Chuchlí, kde jsou bohužel dlouhodobě ranní problémy,“ podotýká radní Dolínek. Zhoršení dopravní situace potvrdila i dopravní policie.

Pruh vyhrazený pro autobusy na Strakonické končí na Barrandovské mostě. Měří...
Pruh vyhrazený pro autobusy na Strakonické končí na Barrandovské mostě. Měří...

„O problémech víme, je tam zkrátka o jeden jízdní pruh méně. S vyhrazenými pruhy máme obecně negativní zkušenosti. Když se v místě stane nehoda, ucpe se půlka Prahy. Pomohlo by, pokud by na místě bylo proměnné značení - v případě mimořádné události bychom mohli pustit auta i do vyhrazeného pruhu,“ popisuje František Brtek, vrchní komisař z pražské dopravní policie.

Speciální pruh pro autobusy prosadila mimo jiné společnost Ropid, která v Praze organizuje hromadnou dopravu. Jeho existenci hájí a tvrdí, že kolaps má jiné důvody. Hlavně auta mířící do tunelu Blanka, nehody či aktuálně dopravně nejvytíženější období roku.

„Pruh jen využívá prostor, kde se dříve auta na krátký úsek rozjížděla z jednoho pruhu na dva a pak se opět sjížděla ze dvou pruhů do jednoho. Celkový počet aut, který může tímto úsekem projet, tedy zůstal stejný. Hlavní špunt, tedy jednopruhový připojovací vjezd ze Strakonické na severní výjezd z Barrandovského mostu, zůstal beze změny,“ hájí opatření mluvčí Ropidu Filip Drápal.

Anketa

Pomohl podle vás tunel Blanka pražské dopravě?

Ano 1195
Ne 917
Nevím 121
Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.