Lidovky.cz

Nebudu se ucházet o žádné tratě, slíbil Jančura. Státu ale klade podmínky

Evropa

  15:05
BRNO - Majitel železničního dopravce RegioJet Radim Jančura prohlásil, že pokud současná vláda schválí harmonogram, podle něhož se podaří do roku 2025 vysoutěžit všechny výkony na železnici objednávané z veřejných peněz, nebude se účastnit žádného výběrového řízení.

Majitel Student Agency Radim Jančura představil nové vozy své taxislužby Tick Tack Taxi. Nově bude jezdit nejen s Audi A6, ale také s auty Škoda Octavia na pohon CNG. foto:  František Vlček, MAFRA

Podnikatel chce, aby jeho snaha o liberalizaci železniční dopravy byla chápaná jako snaha zlepšit a zlevnit veřejnou dopravu, nikoliv jako snaha získat pro sebe dotované linky, uvedl v tiskové zprávě.

„Usiluji pouze o transparentní otevřenou soutěž, které se může zúčastnit a vyhrát ji každý, včetně ČD. Jsem připraven se těchto soutěží neúčastnit, abych jednoznačně deklaroval, že jsem vždy bojoval pouze o veřejný zájem a nikoli o zájem svých firem“, říká Radim Jančura.

Jančurův RegioJet vzdal trať Bratislava-Košice. Nekalá soutěž, stěžuje si

Do železničního podnikání vstoupil v roce 2011, kdy začal na podnikatelské riziko provozovat vlaky na trati z Prahy do Ostravy. Postupně je rozšířil až do Košic a na střední Slovensko. Na Slovensku provozuje také jedinou linku dotovanou z veřejných peněz, a to mezi Bratislavou a Komárnem.

V minulých letech se ucházel například o rychlíkovou linku Olomouc - Krnov - Ostrava, ministerstvo dopravy však soutěž nakonec zrušilo. Podle něj lze díky soutěžím zajistit skokové navýšení kvality přepravy a snížení státních dotací o 20 až 30 procent.

„To jsou 2,5 až čtyři miliardy korun ročně. V případě pořízení nových vozidel za pomoci fondů Evropské unie se díky soutěžím dají čekat úspory 50 až 60 procent,“ tvrdí Jančura.

Zakleté soutěže

Rychlíkové linky se měly postupně soutěžit od roku 2012, tehdejší harmonogram však má značný skluz. Teprve druhá soutěž byla na trať Plzeň - Most. Antimonopolní úřad tendr před měsícem zrušil, nicméně ministr dopravy Dan Ťok (ANO) minulý týden prohlásil, že chce zadat provoz vlaků přímo společnosti GW Train Regio, která nabídla v konkurenci pěti uchazečů včetně RegioJetu nejnižší cenu.

Soutěže na další rychlíkové linky mají postupně pokračovat. Soukromí dopravci jezdí také na některých tratích, kde dopravu objednávají kraje.

Slavné autobusy Student Agency skončí. Jančura je přejmenuje na RegioJet

Jančura také vyzval premiéra Bohuslava Sobotku (ČSSD), aby prosadil, že se peníze z EU na nákup nových vlaků využijí jen na předem vysoutěžené tratě. Ty by měl podle Jančury vlastnit stát a dopravcům by je pronajímal. Stejně tak by stát pronajímal vlaky krajům, respektive dopravcům, které si kraje vysoutěží. Kraje by podle něj měly schválit harmonogram soutěžení tratí do června 2016 na deset let dopředu. Rychlíkové linky by měl stát vysoutěžit do roku 2025.

Odborníci při liberalizaci trhu upozorňují na to, že je klíčové, aby si dopravci navzájem uznávali jízdní doklady a neztratil se efekt síťového spojení, kdy je možné libovolně přestupovat a mít stále jednu jízdenku. Úřednický ministr dopravy Zdeněk Žák prohlásil v roce 2013, že před započetím soutěží je třeba zřídit instituci nezávislého regulátora železniční dopravy.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.