Lidovky.cz

Ťok: Kapsch může mýto provozovat další dva roky. Novou soutěž nestíháme

Slovensko

  17:54
PRAHA - Firma Kapsch bude pravděpodobně provozovat systém mýtného i po konci letošního roku, řekl v pondělí novinářům ministr dopravy Dan Ťok. Smlouva by se podle ministra mohla prodloužit o dva roky, během kterých se má uskutečnit otevřené výběrové řízení na dalšího provozovatele mýta. Novou nabídku společnosti Skytoll na provozování systému jeho úřad zatím posuzuje.

Ministr dopravy Dan Ťok. foto: ČTK

Ministrův návrh, který má 17. února dostat vláda, v pondělí představil koaliční radě.

„Je vždycky dobře, když máte druhou možnost a nejste závislí jenom na jednom dodavateli,“ řekl Ťok k nabídce firmy Skytoll, která uvádí, že je připravena od roku 2017 převzít správu mýtného systému v Česku. Ministerstvo bude ale podle Ťoka k nabídce kritické, aby zjistilo, jestli se dá skutečně garantovat. „Oni dneska, řekl bych, slibují modré z nebe a my si musíme technicky velmi pečlivě rozvážit, jestli to modré z nebe je dosažitelné,“ řekl.

SkyToll provozuje satelitní mýtný systém na Slovensku od roku 2010. Podle médií je tato společnost spojována s nejbohatším Čechem Petrem Kellnerem. Jedním z jednatelů SkyTollu je Robert Ševela, který je zároveň investičním šéfem PPF.

Koncem letošního roku vyprší dosavadní smlouva se společností Kapsch a ministerstvo dopravy už dříve přiznalo, že otevřenou soutěž na nového provozovatele nestíhá. Ťok, podle něhož jsou dříve podepsané smlouvy o mýtu velmi nestandardní a měly by se prověřit, to v pondělí potvrdil.

Na mýtném se loni vybralo přes 9,7 milardy korun, nejvíc v historii

„Co můžu prozradit, pravděpodobně si nějaký čas musíme koupit,“ podotkl. „Budeme muset pravděpodobně nechat jet stávající systém a nechat ho provozovat Kapsch nějakou dobu,“ uvedl také. Mělo by jít o dva roky. Ťok věří, že se za takovou dobu dá uskutečnit otevřené výběrové řízení.

Koaliční rada se v pondělí podle ministra shodla na tom, že zásadní priorita je, aby se mýto vybíralo i po skončení letošního roku, kdy firmě Kapsch vyprší smlouva. Ťokovi se takový postup nelíbí, ale nevidí jinou praktickou možnost.

Prostřednictvím mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. Za necelých devět let provozu se na mýtném vybralo téměř 67 miliard korun. Za stavbu a provoz systému stát firmě Kapsch a jeho subdodavatelům vyplatil zhruba 18 miliard korun bez DPH.

Příprava mýtné soutěže není zdaleka jen problémem současného ministra, resortu dopravy se nedaří dlouhodobě. Pode Ťoka na nynější situaci zadělali už jeho předchůdci v roce 2006 při podpisu smlouvy s Kapschem a jejích následných dodatcích. Smlouva podle něj nijak nezajišťovala přechod mezi stávajícím dodavatelem mýtného systému a novým potenciálním provozovatelem.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.