Lidovky.cz

Nízké ceny paliva zvyšují aerolinkám zisky. Mohou ale zpomalit obnovu letového parku

USA

  7:00
PRAHA - Letecká doprava zažívá příznivé období. Díky nízké ceně paliva letos zisk celého odvětví vzroste o deset procent na rekordních 36,3 miliardy dolarů (907 miliard korun). Předpovídá to Mezinárodní sdružení pro leteckou dopravu (IATA).

Cestování letadlem v business class. foto: Shutterstock

Superúsporný Boeing 737 MAX má za sebou první testovací let

Organizace se sídlem v Ženevě zároveň upřesnila odhad úhrnného zisku leteckých společností za loňský rok na 33 miliard dolarů. IATA zastupuje asi 260 přepravců, kteří se na světovém objemu letecké dopravy podílejí zhruba 83 procenty.

Cena leteckého paliva za posledních několik měsíců dramaticky klesla na úroveň, jakou odvětví nepamatuje od roku 2004. A nevypadá to, že by se v nejbližším období mělo něco změnit. Přitom výdaje za palivo tvoří 30 i více procent provozních nákladů leteckých společností. Záleží na trase letu, úspornosti letounu a s jakou efektivitou firmy hospodaří.

Ekonomický šéf IATA Brian Pearce se domnívá, že nynější ceny ropy se v první polovině letošního roku měnit nebudou. Pokud se začnou hýbat, tak až později. Budou kolísat mezi 30 až 60 dolary za barel.

V roce 2016 by měly aerolinky utratit za letecké palivo 135 miliard dolarů, což by bylo o 24,7 procenta méně než v roce 2015. „Představovalo by to 20,6 procenta jejich celkových nákladů v letošním roce,“ upřesnil Pearce.

Pozitivní vývoj ceny leteckého paliva má ale i odvrácenou tvář. Podle mnohých by se mohla zpomalit modernizace flotil letadel. Při nízké ceně totiž klesne tlak na pořízení úspornějších strojů.

Ambiciózní cíl

Něco podobného se ostatně již odehrává v USA v automobilovém odvětví, kde výrazně poklesl zájem o elektromobily a hybridní vozy. Přitom letecké odvětví si stanovilo již dříve ambiciózní cíl – snížit do roku 2050 produkci emisí CO2 o 50 procent oproti stavu z roku 2005.

Levné letecké palivo snižuje aerolinkám náklady.

Analytik Addison Schonland ze společnosti AirInsight vše komentoval tak, že levné palivo by mohlo snížit chuť aerolinek utrácet za úspornější a k životnímu prostředí šetrnější nová letadla. „Pokud zůstane levné, mnohé letecké společnosti budou raději udržovat v provozu starší letouny. Alespoň do té doby, dokud to bude výhodnější při nižších cenách leteckého paliva,“ řekl.

S tím ale nesouhlasil Jay Sorensen, prezident společnosti Ideaworks, který sleduje pohyb na leteckém trhu dlouhodobě. „Nelze očekávat, že změní najednou svoje plány na obnovu flotil letadel. Ty jsou nastaveny v dlouhodobém horizontu. Většina šéfů aerolinií nebude sázet na to, že ceny zůstanou na dnešní nízké úrovni,“ domnívá se.

Nepřímým dokladem těchto slov je i poslední zpráva týkající se českého soukromého dopravce Travel Service. Ten uzavřel historický kontrakt, pořizuje si 16 nových boeingů. Smlouvy na ně uzavřel v minulých dnech.

Hledá se dno

Ropa se aktuálně nakupuje zhruba za 34 dolarů za barel, což je nejméně za posledních 12 let. Důvod propadu cen je zřejmý – přebytek na trhu. Mnozí analytici se domnívají, že by cena této suroviny mohla propadnout až na 20 dolarů. Podle některých velkých bank ale může spadnout ještě níže, tipují deset dolarů.

Svoji roli hraje to, že ropní exportéři z organizace OPEC se zatím nejsou schopní domluvit a snížit produkci. A po odvolání mezinárodních sankcí proti Íránu poroste vývoz ropy i z této země.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.