Lidovky.cz

Hrozba terorismu: stanou se z nádraží pevnosti s rámy a prohlídkami kufrů?

Ekonomika

  6:00
PRAHA - Výhody cestování vlakem můžou během pár let vzít za své. Tedy hlavně ty časové, kdy oproti letištím nemusí nyní cestující projít celou řadou bezpečnostních procedur, pouze si koupí lístek a nastoupí. Evropské železničářské organizace v současné době řeší, jak zajistit ochranu proti teroristům.

Hlavní nádraží v Praze. Ilustrační foto. foto: Reprofoto Playtvák

Šéf Českých drah Pavel Krtek se minulý týden vracel z Paříže se smíšenými pocity. Třetího února se tam konala společná konference organizací UIC a CER - tuzemský státní dopravce je jejich členem. Jedním z hlavních témat byla ochrana nádraží a cestujících před teroristickými útoky.

„Bezpečnost je velmi důležitá, ale zároveň by železnice v budoucnu mohla ztratit konkurenční výhodu, kterou má v dnešní době například proti letecké dopravě,“ zamýšlí se Pavel Krtek nad tím, co by přinesla opatření jako procházení bezpečnostními rámy nebo skenování zavazadel. Obává se, že k útoku může dojít třeba i ve frontě před bezpečnostním rámem.

Prodáno. Penta získala pozemky pro stavbu u historického Masarykova nádraží

Současná doporučení na letištích většinou zní: přijeďte do terminálu dvě hodiny před odletem. Odbavení a prohlídky (a s nimi spojená zdržení) by nově mohly potkat i pasažéry ve vlakové dopravě, která je například v Česku proti teroru jen málo chráněná.

K mezinárodní diskusi přiměl příslušné železničářské organizace útok francouzského teroristy marockého původu v rychlovlaku Thalys na trase mezi Amsterdamem a Paříží, kdy díky odvaze a schopnostem přítomných amerických vojáků došlo k zneškodnění agresora. Tlak na dopravce a správce železničních infrastruktur ještě zesílil po listopadových útocích v Paříži.

Naposledy se ohrožení na železnici ve významném měřítku objevilo na začátku roku v Mnichově. Německé bezpečnostní služby varovaly před teroristickým útokem a tamní nádraží obsadili těžkooděnci.

Teror má vliv i na cestování u nás. České dráhy minulý týden uvedly, že za poklesem cestujících v jejich vlacích stojí mimo jiné i obavy z možných útoků.

KAMERY V CIZINĚ

  • Kamery mají například příměstské vlaky v Rakousku, Švýcarsku, Německu, Francii, Španělsku, Nizozemsku či Belgii.
  • Některé nové vlaky mají kamery v Itálii, Dánsku, Švédsku
  • Záznamy se většinou se uchovávají po dobu 72 hodin až 30 dnů.
  • Místa monitorované kamerou jsou označeny piktogramy, které na to cestující upozorňují.
  • Nejvíce kamer na nádražích mají ve Francii (zejména v okolí Paříže) a ve Španělsku, kde železnici hlídá přibližně 15 až 16 tisíc kamer (Kolem 9000 je na nádražích a přes 6000 kamer hlídá železniční tratě - všechny vysokorychlostní tratě jsou pod kamerovým dohledem.
  • Kamery na nádražích mají také v Rakousku, Německu, Švýcarsku, Belgii, Nizozemsku a Itálii.
  • Kamerové systémy jsou i na některých českých nádražích.

Zdroj: Svaz cestujících ve veřejné dopravě

„Tlak veřejnosti se nedotýká jen Evropské komise a členských států, ale také dopravních společností, aby učinily patřičná opatření, ať se podobné případy neopakují,“ stojí v materiálu z nedávné pařížské konference výše zmíněných organizací International Union of Railways (UIC) a Community of European Railway and Infrastructure Companies (CER).

Téma nové podoby odbavování pasažérů na nádražích se zatím nese hlavně v odborné rovině. Společnosti připraví v horizontu příštího roku a půl expertní studie, jaká opatření by pomohla zajistit větší bezpečí a zároveň co nejméně narušila běžný chod nádraží.

Fakticky pak bude rozhodovat Evropská komise (například v zajištění bezpečnosti mezinárodních vlaků), respektive jednotlivé členské státy.

“Program UIC se zaměří na spolupráci a výměnu informací souvisejících se zabezpečením mezinárodních vlaků. Věnovat se bude také cvičení železničního personálu a zapojení pasažérů, krizové komunikaci, ale také vlivu uprchlíků,” shrnuje obecně zpráva z pařížské konference.

Co by přísnější bezpečnostní opatření mohla znamenat konkrétně: z českých nádraží by se staly pevnosti podobající se letištím, kde se dá pohybovat jen velmi omezeně, podle jasně daných pravidel. Zřejmě by tuzemské stanice čekalo oplocení, aby na ně lidé nemohli svévolně pronikat.

Hlavní mnichovské nádraží střeží speciální jednotky.
Německá policie (ilustrační foto).

Uvnitř budov by pak cestující museli podstoupit důkladné prohlídky přes bezpečnostní rámy. Kontrolou by musela projít logicky i zavazadla. Na nádražích či ve vlacích by také mohly přibýt kamery, což už je běžné v některých západních zemích, jako je například Švýcarsko, Rakousko či Nizozemsko. V určité míře jsou i na českých nádražích.

Tento dohledový systém je v podstatě jediným logickým řešením pro Svaz cestujících ve veřejné dopravě. Ostatní opatření považuje jeho prezident Miroslav Vyka za zbytečné vytváření bariér. Toto téma už asociace cestujících probíraly i na mezinárodní úrovni a podle Vyky se jejich představitelé shodli na tom, že nová omezení na nádražích by ničemu neprospěla.

“Prodloužila by se doba, kterou by lidé strávili na nádražích, na odjezd pendolina by třeba museli dorazit hodinu předem. Nemyslím si ale, že by se tím snížilo riziko útoku, opatření by také byla neúměrně nákladná,” myslí si Miroslav Vyka.

Podle něj můžou teroristé zaútočit na vlak i na jeho trase. “Obávám se, že některé cestující by tato opatření odradila a začali by více využívat statisticky mnohem nebezpečnější automobilovou dopravu,“ míní Vyka.

České politické ticho

Případné změny ve vlakové dopravě zatím – alespoň v Česku – nemají konkrétní politickou oporu. Ministerstvo dopravy v tuto chvíli na žádném bezpečnostním plánu pro nádraží nepracuje.

Nádraží v současné době nemá podle zástupců resortu z bezpečnostního hlediska charakter jako letiště, kde se jedná o režimový objekt, ale je spíše veřejným prostorem.

„Z tohoto důvodu je určitě nezbytná účast ministerstva vnitra, které se obecně zabývá problematikou ochrany měkkých cílů, kam nádražní prostory spadají. Na vládní úrovni je v současné době rozpracována problematika národního bezpečnostního auditu, jehož cílem je posoudit odolnost Česka vůči bezpečnostním hrozbám, kde bude tato otázka jistě zahrnuta,“ vzkázal mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Pokud dojde avizovanému prodeji nádraží ze strany Českých drah do rukou Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), bude tou organizací, které by se zabezpečení stanic bezprostředně dotýkalo.

„V momentě, kdy dojde k převodu nádraží, k naší organizaci pravděpodobně přejdou i současní zaměstnanci národního dopravce. Až tato situace nastane, rádi využijeme poznatků Českých drah a vědomostí nabytých například i na pařížské konferenci,“ uzavírá mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Anketa

Souhlasili byste se zavedením přísnějších bezpečnostních opatření na českých nádražích?

Ano 85
Ne 286
Je mi to jedno 33
Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.