Podle serveru iDnes.cz se má v praxi nový poplatek týkat aut s emisní třídou Euro 3, což je většina vozů vyrobených mezi lety 2001 a 2005. Předpis se tak bude týkat například nejstarších fabií nebo octávií. Tři tisíce korun bude nový majitel auta platit buď při jeho dovozu do republiky, nebo při jeho prodeji.
Autobazary dál stáčí tachometry. Proč se nedozvíte, které to jsou? |
Hlouběji do peněženky budou muset sáhnout i kupující, kteří si budou chtít opatřit vůz vyrobený do roku 2000: ti zaplatí pět tisíc korun, nové majitele nejstarších aut pak bude pořízení nového auta stát deset tisíc korun.
Ministerstva průmyslu a obchodu a životního prostředí si od nového předpisu slibují, že lidé budou více investovat do nákupů novějších, a tedy i ekologičtějších vozů. Chystanou novelu kvitují i automobilky.
„Poplatek určitý odrazující efekt mít bude. Věříme, že jeho zavedení bude mít pozitivní dopad primárně u dovozu nejstarších ojetin, které představují větší zátěž pro životní prostředí i riziko pro bezpečnost projevu,“ řekl deníku partner podnikového poradenství EY Petr Knap.