Lidovky.cz

Ekonomika

Vysmívaný název to vyhrál. Pražané budou v MHD jezdit na Lítačku

Snímek z roku 2016 a tehdejší pražská primátorka Adriana Krnáčová s finální verzí karty Lítačka. foto:  Michal Šula, MAFRA

Exkluzivně
PRAHA - Málokterý pracovní název tak výrazně rozbouřil emoce v internetových diskusích. Pro řadu Pražanů nepřijatelná Lítačka nakonec vyhrála „soutěž“ o nástupce kritizované městské karty Opencard. Sloužit bude výhradně jako tramvajenka a k mání bude už za týden.
  6:01

Rozhodnutí o názvu budoucí pražské tramvajenky už v týmu primátorky Adriany Krnáčové (ANO) padlo. Serveru Lidovky.cz to potvrdily důvěryhodné zdroje blízké vedení hlavního města. O těsném vítězství Lítačky nad ostatními zvažovanými jmény rozhodla analýza sociálních sítí.

Karta navíc bude k mání už zhruba za týden, tedy ne až v polovině roku, jak dříve avizoval pražský magistrát. Jinak řečeno: kdo si zažádá po 29. únoru o městskou kartu, dostane Lítačku. Hotový je i design, který se bude výrazně lišit od pracovních výlisků, které zástupci magistrátu ukázali před necelým měsícem.

Lítačka není plagiát Opencard. Do jejích 'střev' jsme nenahlíželi, tvrdí tvůrci

Oficiálně však lidé z magistrátu pojmenování nové karty na dotaz serveru Lidovky.cz nekomentovali. „Mohu potvrdit, že na úterní tiskové konferenci bude mimo jiné představen název karty, který do té doby nemohu komentovat,“ sdělil na otázku ohledně jména Lítačka mluvčí magistrátu Vít Hofman.

V úterý odpoledne pak zástupci města název Lítačka i dalši podrobnosti potvrdili, včetně představení nového designu, který se od pracovní verze výrazně liší.

Praha se netají tím, že se novým kartovým projektem snaží zbavit závislosti na společnosti eMoneyServices, která drží licenční práva k dosavadnímu softwaru na správu a výdej městských karet.

Finální podoba nové městské karty Lítačka.
Primátorka Adriana Krnáčová s finální verzí nové pražské karty Lítačka.

Už nyní běží pilotní provoz nového systému, jenž je údajně nezávislý na tom stávajícím. Software dodaný firmou XTCard bude spravovat i červené karty Opencard, kterým bude postupně dobíhat platnost. Zároveň bude mít na starosti nové Lítačky, které by se měly začít dostávat do oběhu zhruba za týden.

Dosavadní systém licencovaný EMS poběží s tím novým nějaký čas paralelně. Přes něj vyhoví úředníci stávajícím žádostem, musí být také vypořádány všechny platby za kupony. Pro lidi, kteří využívají pražskou hromadnou dopravu, se de facto změní pouze nosič nahraných kuponů. Roční tramvajenka pro dospělé bude pořád stát 3650 korun, na ceně 100 korun zůstane poplatek při ztrátě a vystavení nové karty.

CO NA TO RODILÍ PRAŽÁCI

  • K zavedení nové karty provedla v únoru expresní průzkum společnost NMS Market Reserach.
  • Zúčastnilo se jej 511 respondentů.
  • Téměř polovina oslovených s tímto krokem souhlasí, třetina ne a čtvrtině je to jedno. Souhlas převažuje i mezi stávajícími vlastníky Opencard (44 % je pro, 36 % je proti).
  • Pracovní název Lítačka se líbí 41 % obyvatel Prahy a stejný podíl jej považuje za vhodný název karty hromadné dopravy.
  • Název se méně líbí rodilým Pražanům, protože se podle nich nejedná o tradiční označení průkazky do pražské MHD.
  • Mezi lidmi, kteří se v Praze narodili, je oblíbenost názvu nižší (37 %), zatímco ti, kdo se do Prahy přistěhovali a žijí zde méně než 10 let uvedli, že se jim Lítačka líbí, téměř v polovině případů.

    Zdroj: NMS Market Research

Pravdou ale je, že více než nový kartový systém zaujal na konci ledna Pražany pracovní název Lítačka. Vznikl dokonce i facebookový profil Nechceme název Lítačka, který měl v době vzniku tohoto textu přes 1500 příznivců.

Řadě lidí v internetových – i živých – diskusích vadilo zejména to, že rodilí Pražané pojmenování Lítačka v podstatě nepoužívají. Mluvili o výrazu „náplav“.

„Slovo lítačka se používalo s nelichotivým významem na vojně, nebo hůř, když má někdo tekuté střevní problémy. Zároveň se tento termín vžil mezi lidmi přílivem mladých studentů do Prahy a to posledních pár let (10-15 zpět). Starší Pražáci, s ročníkem kolem 1950 a níž, používali nebo znali pojem síťovka. Já, jakožto ročník 89, jsem celý život používal pojem legitka nebo tramvajenka,“ napsal na konci ledna správce výše zmíněného facebookového profilu.

Z informací, které mají Lidovky.cz o závěrech marketingového průzkumu, ale vyplývá, že mezi lidmi má Lítačka největší podporu. Byť bylo její vítězství těsné.

Samotný systém na vydávání nosičů předplatných kuponů od XTCard stál Prahu 1,9 milionu korun, celkové náklady by neměly přesáhnout deset milionů, slíbil tým okolo primátorky Krnáčové. Částka by měla obsahovat i výlohy na právní a odborné posudky nebo platy pracovníků, kteří se na projektu podílejí.

„V tuto chvíli probíhá testování karty na validátorech i čtečkách revizorů. Nechávám se průběžně informovat a zatím jde vše podle plánu. Jsme na dobré cestě dodržet všechny slíbené termíny,“ uvedla před více než týdnem pro Lidovky.cz Adriana Krnáčová. Nyní už je spuštěný pilotní provoz.

To je takovy problem, vytvořit něco takového? Nechci sem dávat parodie, tak omluvte nedostatek obrazku/fotek

Zveřejnil(a) Nechceme název Lítačka dne 26. leden 2016

Projekt nového kartového systému se logicky nelíbí majiteli práv stávajícího softwarového prostředí vytvořeného pro Opencard, firmě eMoneyServices (EMS). Bez jejího vědomí nesmí pracovníci magistrátu systém nijak upravovat. Lidé z EMS jsou přesvědčení, že ať už magistrátní experti či tvůrci nového softwaru z XTCard porušili licenční práva tím, že minimálně nahlíželi do systém pro Opencard.

„Máme indicie, že k tomu skutečně došlo. Jde o porušení našich licenčních práv a autorského zákona,“ tvrdí mluvčí EMS Martin Opatrný. Zástupci města i XTCard tato tvrzení odmítli s tím, že vytvořili zcela autonomní systém.

Pracovní verze karty Lítačka.
První vizuály, jak by mohla vypadat nová pražská karta pro hromadnou dopravu.

EMS zároveň s Prahou vede několik soudních sporů týkajících se mimo jiné plateb za servisní služby provedené bez smlouvy. Po hlavním městě vymáhá zhruba 140 milionů korun.

V současné chvíli nemá firma s Prahou uzavřený žádný servisní kontrakt a za zásahy do softwaru a jeho občasnou nutnou správu jí nyní město neplatí. Zástupci metropole se s s ní chtějí domluvit jen na zaplacení konkrétních návštěv, nikoliv na paušální platbě, kterou si EMS nárokuje.

Pražská Lítačka nebude pro cizince. Vydá se jich až 200 tisíc měsíčně

„Město často hovoří o tom, že se s námi není možné dohodnout. Je ale těžké se domlouvat, když žádná jednání neprobíhají. Poslední schůzka s paní primátorkou byla 19. června 2015. Od té doby Praha bojkotuje kontroly systému Opencard a plánovaným zavedením Lítačky se konečně vysvětlilo proč,“ podotkl před časem Martin Opatrný.

Nový kartový systém bude mít oproti tomu stávajícímu (který Prahu stál se vším všudy asi 1,7 miliardy) výhodu v tom, že město nebude muset pro jednotlivé výlisky kupovat licence.

„Zásadní také je, že zmizí paušální platby za servisní služby, které budou zajišťovat naši lidé. Platit budeme v budoucnu jen za předem definované práce,“ doplnil Václav Strnad, který vede IT v městské firmě Operátor ICT. Ta má projekt na starosti.

Anketa

Jaký název pražské karty by se líbil vám?

Tramvajenka 1992
Lítačka 559
Pražská karta 205
Legitka 116
Síťovka 87
Prague Card 240
Jiný 132
Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.