Lidovky.cz

Stát prodal trať za dvacetinu původní ceny. Jak se v Česku kupuje železnice?

Ekonomika

  6:00
PRAHA - Brzy půjde do prodeje nepoužívaná trať mezi Kralovicemi a Mladoticemi na Plzeňsku. Správci české železnice za ni budou chtít 27 milionů korun. Pokud ale zájemce počká ještě několik měsíců, pravděpodobně bude jedenáct kilometrů dlouhá trasa k mání za výrazně nižší cenu.

Ilustrační foto. foto: MAFRA - Ota Bartovský

Na seznamu tratí k prodeji je celkem 21 položek, které zástupci státu postupně nabízejí, aby byla aspoň nějaká šance, že tam budou ještě někdy jezdit vlaky.

Zajímavé je však především sledovat vládou předepsanou strategii, s níž Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) toto neobvyklé zboží prodává. Nejprve přichází s astronomickou cenou, kterou nikdo nezaplatí. Až v dalších kolech se pak firmy či obce můžou dostat k úplně jiným částkám.

Ambiciózní motorák od Arrivy poprvé vyrazil na lukrativní benešovskou trasu

Pro lepší představu: vláda v pondělí kývla na prodej dvou tratí společnosti AŽD Praha za necelých jedenáct milionů korun. To je ovšem jen zlomek částky, kterou správci železnice původně požadovali. Vždyť například trasa z Čížkovic do Obrnic na Mostecku stála v prvním kole 132 milionů korun. Konečná cena, za níž si ji výrobce dopravních bezpečnostních systému AŽD pořídil, je 5,7 milionu korun. Tedy necelá dvacetina původní ceny.

„Nejdříve se trať prodává za cenu stanovenou soudním znalcem. Ta obsahuje všechny části dráhy včetně pozemků, nemovitostí a jejich vybavení či kolejnic a pražců. Pokud se trať neprodá, následuje další krok. Částka se snižuje na cenu obvyklou,“ vysvětluje mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský.

PŘED A PO „SLEVĚ“

Uvedené částky u tratí jsou z prvního (cena administrativní) a druhé (cena obvyklá)

  • Čelákovice - Mochov (4 km)

32 milionů Kč

5,7 milionů Kč

  • Čížkovice- Obrnice (35,9 km)

132 milionů Kč

5,58 milionů Kč

  • Dolní Bousov - Kopidlno (22,4 km)

98 milionů Kč

1,38 milionů Kč

  • Čejč - Uhřice (15,5 km)

46 milionů Kč

7,7 milionů Kč

  • Kralovice u Rakovníka - Mladotice (11,3 km)

27 milionů Kč

5,7 milionů Kč

Zdroj: SŽDC

Zároveň přiznává, že za cenu stanovenou pro první kolo, která je administrativním součtem veškerého drážního majetku na trase, si trať zatím ještě nikdo nekoupil. Nicméně tento postup vyplývá ze čtyři roky starého vládního usnesení a nelze jej nijak obejít.

Jedno prodejní kolo trvá řádově několik měsíců. Stát následně „sleví“ na už zmíněnou cenu obvyklou. Právě za ni koupila tratě firma AŽD Praha, reálně za zlomek původně požadované částky. Jinak řečeno: v této fázi už začíná být prodej nepoužívané železnice reálný. Kromě AŽD se totiž objevily i další zájemci, kteří však státu nabídli méně.

Na první poslech zní i „cena obvyklá“ zvláštně, protože toto označení se používá například u domů či bytů, kdy lze vyjít z už uskutečněných prodejů v daném místě. Ale ačkoliv železniční trať není zrovna obvyklý artikl, i v tomto případě lze k „obvyklé“ sumě dospět.

„Nejde o pouhý součet hodnot, které stanoví soudní znalec, jako v prvním kole. Bere se v potaz například reálná hodnota pozemků či možnosti komerčního využití trati,“ popisuje Jakub Ptačinský ze SŽDC.

Může si ji koupit téměř kdokoliv, firma, kraj či železniční nadšenec. Podmínkou prodeje je pětileté provozování drážních služeb – to je pojistka proti spekulantům.

Dosud se podařilo státu prodat celkem pět tratí. Tři na cyklostezky, třeba mezi Mutěnicemi a Kyjovem na jihu Moravy. V tomto případě už ale na trase nebylo možné provozovat železniční dopravu, chyběla kompletní sestava kolejového svršku. Dvě tratě pak získala firma zmíněná AŽD.

„Aktuálně se bude soutěžit ve třetím kole dosud neprodaná trať Kralovice – Mladotice. Zároveň se rozjíždějí přípravy na prodej dalších dvou: Čelakovice – Mochov a Velká Kraš – Vidnava, ale tam jsme zatím opravdu na začátku,“ doplnil Ptačinský.

Zájem před volbami

O tratě se zpravidla zajímají obce či jejich svazky. Nejvíce před volbami, po nich většinou zájem opadne, praví zkušenosti SŽDC. Nelze ani kalkulovat se zájmem klasických dopravců, pro něž jsou nepoužívané tratě komerčně nezajímavé.

Na dotace ze Státního fondu dopravní infrastruktury má provozovatel trati nárok, pokud na ní vypraví nejméně dva páry vlaků denně.

„Pro podnikatele to určitě není, musel by hradit náklady na údržbu trati. Podle mě má infrastruktura patřit státu a ten se rozhodne, zda se mu vyplatí ji provozovat či nikoliv,“ uvedl už před časem podnikatel Radim Jančura. Jeho společnost RegioJet jezdí v Česku na komerční riziko mezi Prahou a Ostravou, trať tam pochopitelně patří českému státu.

PRODEJ KROK ZA KROKEM

  • Proces prodeje tratí je přesně popsán schváleným usnesením vlády ČR č. 416 ze dne 13. června 2012.
  • Nejdříve se trať prodává za cenu stanovenou soudním znalcem. Ta obsahuje všechny části dráhy včetně pozemků a nemovitostí. Pokud se neprodá následuje další krok.
  • Cena se snižuje na cenu obvyklou. Pokud se neprodá následuje další krok.
  • Cena se dále snižuje. Pokud se neprodá následuje další krok.
  • Tratě se nabídnou ministerstvu obrany, zda nejsou součástí obranných plánů státu. Pokud se neprodá následuje další krok.
  • Nabídnou se bezúplatně nebo za korunu obcím a krajům. Pokud se neprodá následuje další krok.
  • Rozprodej dráhy po částech. Pokud se neprodá následuje další krok.
  • Snesení kolejí - konečné zrušení dráhy
  • Všechny kroky musí být vždy odsouhlaseny Správní radou a ministerstvem dopravy jako zástupcem státu.

Zdroj: SŽDC

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.