Lidovky.cz

Žižkov metro nepotřebuje, tvrdí studie. Kam bude ‚déčko‘ pokračovat?

Ekonomika

  16:15
PRAHA - Plánovaná linka pražského metra D nemá ve své druhé fázi vést přímo na Žižkov, ale z náměstí Míru přes stanici Hlavní nádraží na náměstí Republiky. Vyplývá to z analýzy, kterou vytvořil Institut plánování a rozvoje (IPR).

Stanice metra D v Krči. foto: METROPROJEKT Praha a.s.

Důvodem je lepší využitelnost trasy D při vedení na náměstí Republiky. Navíc Žižkov podle dokumentu lépe dopravně obslouží tramvaje. Novou trasu chystá město řadu let, kdy ale vznikne a v jaké variantě, není jasné. V první fázi se má stavět mezi Písnicí a Pankráci.

„Ze sledovaných variant rozbory jednoznačně ukazují na nevhodnost směřování metra D... na Žižkov. Jednoznačně nejlépe vychází zavedení trasy do centra a obsloužení hlavního nádraží... a dále provázání déčka s trasou B prostřednictvím stanice na náměstí Republiky,“ píše se v materiálu.

Záchrana ‚skokanů‘ v metru se prodlouží. Řidiči mají zákaz zkratovat koleje

IPR porovnal několik variant trasy, mezi nimi vedení z náměstí Míru na Žižkov, ukončení trasy na náměstí Republiky, další pak počítá s úvratí z náměstí Republiky na Žižkov a poslední s obloukem z náměstí Republiky přes Karlín na Žižkov. Nejlépe z posouzení vyšla druhá varianta.

Proti vedení metra přímo na Žižkov hovoří například propočty, kdy by jako spádový dopravní prostředek vozilo z Žižkova do centra asi 33.000 cestujících denně. U ostatních tras je to přes 100 tisíc lidí - například trasa C jich ve směru z Hájů převeze až 274 tisíc, trasa B od Zličína přes 200 tisíc a až trojnásobek cestujících veze od obou konečných i trasa A.

„Provedené analýzy prokazují, že plánovat metro na Žižkov není nezbytné ani jinak dopravně opodstatněné,“ tvrdí dokument.

Plán metra D. Tmavě modrá barva značí první plánovaný úsek mezi stanicemi...
Vizualizace stanice metra D - Olbrachtova

Kvalitní dopravu jsou prý schopny zvládnout tramvaje, a to i v případě další bytové výstavby na Žižkově. „Tramvaje na rozdíl od metra ve všech variantách nabízejí rychlejší a výhodnější přímé napojení do centra,“ píše se v materiálu.

Jako první se má začít stavět část z Depo Písnice na Pankrác, poté přijde na řadu etapa z Pankráce na náměstí Míru. Podle IPR je ale nutné, aby se stavěl úsek přes hlavní nádraží na náměstí Republiky, a to souběžně s částí z Pankráce na Vinohrady - teprve ve chvíli, kdy lidé nebudou muset na Pankráci přestupovat na přetíženou trasu C, tak jí trasa D ulehčí.

Plán metra D. Tmavě modrá barva značí první plánovaný úsek mezi stanicemi Pankrác a Depo Písnice. Světle modrá barva ukazuje druhou fázi stavby z Pankráce na Náměstí Míru.

Metro D spojí centrum s jižní částí města. Stavba první části by měla být hotova do roku 2022. Projektanti náklady předběžně odhadují na zhruba 50 miliard korun. Praha chce na stavbu čerpat dotace z evropských fondů. Dopravní podnik nyní řeší výkup pozemků. Radní nedávno rozhodli, že na nové lince budou jezdit vlaky bez řidiče.

Pro cestující se nedávno otevřely nové stanice metra A do Motola za zhruba 20 miliard korun.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.