Od začátku stavební sezony 2016 začne úsekové měření ve všech opravovaných úsecích dálnice D1. A pokutu dostane každý řidič, který tam pojede rychleji než osmdesátkou, plánovali úředníci na ministerstvu dopravy ještě vloni v listopadu (více čtěte ZDE).
Co je úsekové měření?
|
Přes zimu ale jejich záměr dostal výrazné trhliny. Dělníci se na dálnici už dávno vrátili – dodržování rychlosti ale přesto dál kontrolují jen policisté. A tak to ve většině opravovaných úseků zůstane ještě dlouhé měsíce.
Úsekové měření v dohledné době odstartuje v jediném úseku – mezi 178. a 182. kilometrem, tedy mezi Ostrovačicemi a Kývalkou. Kdy se tam však radary objeví, není zatím jasné. „V tomto úseku se měřit začne nejspíš během května. Záležet ale bude na průběhu výběrového řízení,“ řekl serveru Lidovky.cz Tomáš Neřold z ministerstva dopravy.
Právě tendr spuštění úsekového měření zatím oddaluje. Proti jeho výsledku se totiž odvolal jeden z neúspěšných uchazečů. A dokud Ředitelství silnic a dálnic jeho námitku nevyřeší, radary nebude moci spustit.
Jen dlouhodobé uzavírky?
Aktuálně však opravami procházejí ještě čtyři další úseky nejstarší české dálnice. Na nich ale hromadné rozdávání pokut podle aktuálních ministerských plánů začne nejdříve na podzim, možná až příští rok. „Podmínkou pro zahájení úsekového měření je, aby v daném úseku byla dlouhodobá uzavírka, což není případ těchto úseků,“ doplnil Neřold.
Co však pojem „dlouhodobá uzavírka“ znamená, mluvčí neupřesnil. Podle informačního serveru Ředitelství silnic a dálnic přitom všechna aktuální zúžení skončí přibližně ve stejné době – například mezi Hvězdonicemi a Ostředkem (kde se měřit nebude) bude provoz omezen dokonce déle než mezi Ostrovačicemi a Kývalkou (kde radary budou).
Odklad takzvaného úsekového měření těší vedle neukázněných řidičů i obce u dálnice. Ty se totiž bály, že pokud by ministerstvo záměr uskutečnilo, zavalila by je administrativa spojená s tisíci přestupků.
Strach v Rosicích
„Máme z toho strach. Museli bychom sehnat nové úředníky a to by mohlo trvat i měsíce. Navíc bychom neměli ani prostory, v nichž bychom mohli tolik přestupků řešit,“ řekl serveru Lidovky.cz Jaroslav Světlík (KDU-ČSL), starosta Rosic, kde se budou řešit všechna provinění, jež odhalí radary mezi Ostředkem a Kývalkou. „Ale třeba stavbaři stihnou náš úsek opravit dřív, než se tady radary nainstalují a bude po problémech. Musím říct, že bych to uvítal,“ doplnil.
Jde nám o prevenci, nikoli o vybírání pokut, říká ministr Dan Ťok (ANO)„Nehody v uzavírkách nebo v jejich blízkosti jsou častým důvodem dopravních komplikací na nejvytíženější české dálnici. Od dodržování rychlosti v zúženích si slibujeme větší bezpečnost řidičů, plynulejší provoz na D1 a méně nehod. Jde nám o prevenci, nikoli o vybírání pokut. Nasazení úsekového měření, které je jasně označené (dopravní značkou – pozn. red.), vede k tomu, že většina řidičů rychlost přizpůsobí a nehod ubývá.“ |
Že by rosičtí úředníci o práci rozhodně neměli nouzi, odhalil i loňský ministerský experiment. Silničáři tehdy v zúžení pokusně měřili rychlost a výsledky byly alarmující: za jediný týden by pokutu dostalo 34 tisíc šoférů.
Ministerstvo: Mohli přijít na seminář
Rezort ministra dopravy Dana Ťoka (ANO) ale uklidňuje a slibuje, že obcím u dálnice D1 s předpokládaným přívalem práce pomůže. „Otázky spojené se zvýšenou administrativou určitě dořešíme. Zároveň je důležité říci, že obce sice budou mít více agendy, ale zároveň jim vzrostou příjmy z případných pokut,“ vysvětlil mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.
Navzdory ujištěním ale ve městech u dálnice obavy přetrvávají. Vyššího počtu pokut se bojí například také v Jihlavě, v Humpolci nebo ve Velkém Meziříčí. „Pokud bude deliktů hodně, což očekáváme, určitě budeme muset najít nové úředníky,“ řekl serveru Lidovky.cz například Jiří Pospíchal z dopravního odboru velkomeziříčské radnice.
Zástupci některých měst u dálnice D1 si navíc stěžují, že s nimi nikdo o uzavírkách nejednal a že žádné rady, jak příval nového papírování zvládnou, nedostali. Tento problém řeší například v Benešově nebo v Jihlavě. Podle ministerstva je ale vina na jejich straně. „Pozvánky na seminář dostali všichni. Všichni navíc dostali i zápis z jednání. Opravdu děláme všechno pro to, abychom to obcím ulehčili,“ dodal Neřold.
Rozkopaná dálnice D1
Pozn.: Na vynechaných úsecích už rekonstrukce skončila. |