Lidovky.cz

Cesta z krize je nabitá elektřinou. VW představí 20 aut s dobíjením ze zásuvky

Ekonomika

  18:00
PRAHA - Hlavním úkolem automobilky Volkswagen je nalezení cesty ven z krize jménem Dieselgate. Koncern představí v polovině roku novou strategii 2025. Již teď je jisté, že v ní budou velkou roli hrát elektromobily i takzvané plug-in hybridy a také nové obchodní modely týkající se mobility jako takové.

Volkswagen T-Prime Concept GTE foto: Volkswagen

„Chceme hrát zásadní roli při navrhování světa mobility zítřka,“ prohlásil šéf skupiny Volkswagen Matthias Müller na výroční tiskové konferenci koncernu. Během ní se opět omluvil za emisní skandál a potvrdil, že jeho firma zjedná nápravu. Navíc celou kauzu využije k významnému přerodu, který koncern posune do budoucnosti.

„Naším cílem je učinit skupinu Volkswagen efektivnější a rychlejší, odvážnější s podnikatelským duchem, ohleduplnější k životnímu prostředí a technicky progresivnější,“ shrnul Müller proměnu, která koncern VW v následujících letech čeká.

Volkswagen T-Prime Concept GTE
Volkswagen T-Prime Concept GTE

Její součástí bude větší důraz na elektrická auta; jen do roku 2020 jich má koncern představit dvacet. Půjde jak o čisté elektromobily, tak o plug-in hybridy, tedy vozy, jež mají spalovací motor a zároveň baterie zaručující dojezd v řádu desítek kilometrů s možností dobíjení ze zásuvky.

Koncern by měl v podstatě každý rok představit několik elektrifikovaných modelů. V rámci této strategie by měly plug-in hybridní pohon dostat i vozy Škoda Superb a chystané velké SUV mladoboleslavské značky. Elektrifikace čeká také nový Volkswagen Touareg, jehož podobu odhaluje studie T-Prime Concept GTE představená před týdnem na autosalonu v Pekingu.

Více dobíjecích stanic

Koncern pracuje na nové platformě, určené pro elektromobily. Nese název MEB a její možnosti naznačila letos v lednu představená studie Volkswagen Budd-e. První sériová auta postavená na MEB by se měla objevit někdy těsně před koncem dekády.

Vzhledem k novému důrazu na elektromobilitu se VW angažuje i v projektech rozvoje dobíjecí infrastruktury. U té je nyní velkým problémem nejen hustota sítě, ale také různorodost stanic, která znamená proměnlivé dobíjecí časy jednotlivých vozů.

Na hannoverském veletrhu tak Volkswagen představil zařízení Golden Test Device, které je součástí výzkumného projektu SLAM. Ten má podporu německého ministerstva hospodářství a energetiky a kromě VW se jej účastní další automobilky, energetické firmy a vědecké instituce. Prototyp zařízení je určen k tomu, aby snadno a rychle otestoval kompatibilitu dobíjecí stanice s různými typy vozů.

Při výroční tiskové konferenci šéf koncernu Müller rovněž uvedl, že VW založí nezávislou dceřinou společnost, která se bude zabývat rozvojem nových konceptů mobility. K nim se řadí také sdílení aut a i v této oblasti se chce VW podílet na standardizaci.

Emisní povolenky pro auta

Že ale není budoucnost Volkswagenu jen elektrická, dokazuje studie, kterou koncern financoval spolu s petrolejářským gigantem Shell. Tvrdí, že pro dosažení cílů efektivity nových vozů pro roky 2025 a 2030 bude zapotřebí více využívat biopaliva, a navrhuje zavedení emisních štítků pro automobily a také zapojení do systému emisních povolenek.

Deník Guardian uvedl, že studie je vnímána jako snaha o zablokování rozvoje elektromobility, proti tomu se ale představitelé Shellu ohradili. I vzhledem k aktuální strategii VW lze studii vnímat spíše jako důkaz toho, že si je koncern vědom toho, že pouze elektrifikací požadované ekologické stopy vozů i přes veškerou snahu dosáhnout nelze.

Jaká je budoucnost elektrické mobility a co jí stojí v cestě čtěte v pondělí 9. května v magazínu Index LN. Na stáncích s vydáním Lidových novin.

Nové číslo magazínu Index vychází 9. května v Lidových novinách.
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.