Lidovky.cz

RegioJet následuje České dráhy. Vypsal miliardové soutěže na nákup vlaků

Ekonomika

  13:00
BRNO - Soukromý železniční dopravce RegioJet vypsal obdobně jako České dráhy před třemi týdny tři obří soutěže na nákup nových vlaků v celkové ceně minimálně 15 miliard korun.

RegioJet představil nový vagon od rumunské firmy Astra. Celkem jich objednal deset za 250 milionů korun. foto: MAFRA - Michal Šula

S vybranými dodavateli chce uzavřít rámcové smlouvy na čtyři roky, během nichž může odebrat potřebný počet vlaků v případě, že uspěje v tendru na zajištění železniční dopravy objednávané státem, vyplývá z informací ve Věstníku veřejných zakázek.

Regiojet ‚válčí‘ s Leo Expressem. Jízdné Praha - Ostrava spadlo o desítky korun

Není však zdaleka jisté, zda a kdy stát, případně kraje, soutěže vypíšou, a pokud ano, v
jaké formě. Ministerstvo dopravy i některé kraje totiž stále zvažují variantu, že vlaky nakoupí samy a budou je dopravcům pouze pronajímat.

RegioJet Radima Jančury poptává stejné množství vagónů a motorových jednotek jako České dráhy, tedy 50 a 30 kusů. Na rozdíl od státního dopravce poptává o 40 elektrických jednotek více, tedy 60. Od všech výrobců požaduje i kompletní servis.

Dva dopravci, jedno zadání

Zadání je prakticky shodné, s jakým vyrukovaly České dráhy. Jančura chce vagóny pro rychlost 200 kilometrů za hodinu s velkoprostorovým uspořádáním první a druhé třídy, zároveň chce vagóny pro matky s dětmi, vozíčkáře a pro přepravu kol. Cena za 50 vozů se má pohybovat mezi 1,6 a 2,5 miliardami korun, termín dodání je do jednoho roku.

České dráhy nakoupí vlaky za 10 miliard. Podívejte se, jak si je představují

Elektrické jednotky mají být použitelné na obou napájecích systémech, které se v Česku používají. Část jich má být pro 200 a část pro 300 lidí. Jejich cena je mezi 10,8 a 11,8 miliardami korun a termín dodání je do dvou let.

Motorové jednotky mají mít kapacitu 120 a 180 cestujících, jejich cena má být 2,7 až 3,5 miliardy a termín dodání se má pohybovat mezi 15 až 17 měsíci.

Kraje mají s Českými drahami dlouhodobé smlouvy do roku 2019, některé už avizovaly, že je prodlouží do roku 2024. Zatím sice není jisté, jak budou soutěže vypadat a kdo bude nové vlaky vlastnit, jisté však je, že bude možné čerpat na nákup nových vlaků v nejbližších letech dotace okolo 20 miliard korun.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.