Lidovky.cz

Ťok hledá poradce pro miliardový mýtný tendr. Vítěz soutěže pomůže s dokumentací

Ekonomika

  20:34
PRAHA - Ministerstvo dopravy vyhlásilo soutěž na projektového manažera, který mu pomůže s miliardovým tendrem, z něhož vzejde provozovatel mýtného systému po roce 2019. LN to potvrdil ministr dopravy Dan Ťok.

Ministr dopravy Dan Ťok. foto:  Petr Topič, MAFRA

Projektový manažer poradí nejen s přípravou zadávací dokumentace, ale služby by měl poskytovat i po výběru nového provozovatele mýta. Úřad předpokládá, že bude poradce potřebovat do konce roku 2020. Orientační cena zakázky je 70 milionů korun.

Mýto může vybírat jen Kapsch, ostatní mají smůlu, tvrdí ministerské posudky

Vládní usnesení z 9. března resortu dopravy nařizuje, aby po výběru projektového manažera neprodleně připravil technologicky neutrální soutěž na dodávku a provoz systému elektronického mýta po roce 2019. Jako nejzazší termín stanovilo 15. červenec 2017.

Současným provozovatelem mýtného systému je společnost Kapsch, jíž smlouva vyprší na konci letošního roku. Původně se předpokládalo, že firma, která bude mít mýtný systém na starosti od ledna 2017, vzejde z otevřené soutěže. Dnes je ale zřejmé, že se to nepodaří, a proto se správce hledá až na období od roku 2019.

Ťokova mýtná zakázka měla červenou. Její dokončení nevysvětlil, říkají experti

„Nemáme dostatek součinnosti Kapsche a technologických podkladů k tomu, abychom mýto mohli zadat (od roku 2017 – pozn. red.) v otevřené soutěži,“ uvedl pro LN Ťok. Ministr tvrdí, že se jeho resort pokusil připravit tendr, ale proces nemohl dokončit. „Nejsme schopni definovat systém ani způsob přechodu z jednoho systému na druhý,“ dodává šéf resortu dopravy.

Rizikem je, že se svízelná situace bude za tři roky opakovat. „Usnesení vlády nám ukládá podepsat dodatek, na základě kterého prodloužíme současnou smlouvu a vyřešíme součinnost. Pevně doufám, že se nám to podaří dojednat, aby se trpký konec jen neposunul o tři roky,“ říká Ťok.

Maďaři chtějí vybírat mýtné po firmě Kapsch. Tvrdí, že budou o půlku levnější

Vláda již začátkem března rozhodla o krizové variantě výběru mýta, která se týká období od 1. ledna 2017 maximálně do roku 2019. Ťokův resort má připravit prodloužení současné smlouvy. Ve vládním usnesení se uvádí, že má doprava jednat „se všemi subjekty, u nichž pro zadávací řízení budou splněny zákonné důvody“.

Dokument sice nezmiňuje, že smlouva bude uzavřena se společností Kapsch, z posudků, které si nechalo ministerstvo dopravy vypracovat, ale vyplývá, že z technických důvodů může mýtný systém od ledna příštího roku provozovat pouze tato společnost.

Ťok ve Sněmovně kritizoval smlouvu s Kapschem. Prý nepočítá s budoucností

Ministerstvo proto nyní připravuje do vlády odůvodnění veřejné zakázky, kterou plánuje zadat formou takzvaného jednacího řízení bez uveřejnění Kapschi. Zájem o tříletý provoz systému od roku 2017 mělo více firem, včetně slovenského výběrčího – firmy SkyToll. Její předseda představenstva Matej Okáli v březnu varoval, že pokud stát zadá zakázku bez soutěže Kapschi, SkyToll verdikt napadne u soudu.

„SkyToll je stále přesvědčen, že existující mýtný systém může převzít a od začátku příštího roku provozovat i jiný subjekt než současný provozovatel,“ reagoval na zveřejnění výsledku posudků Anton Bódis, mluvčí SkyTollu.

Ministerstvo dopravy navrhne vládě, aby Kapsch provozoval i nadále mýtný systém

Firma podle něj předložila nabídku, která by znamenala úsporu minimálně 1,5 miliardy korun za tři roky. „Stále platí a podle našeho názoru by bylo pro stát výhodnější, kdyby se jí ministerstvo dopravy konečně zabývalo, než aby hledalo důvody, proč musí v provozu pokračovat současný provozovatel,“ dodal Bódis.

Ministr Ťok tvrdí, že každý má právo obrátit se na soud. „Kdybychom byli v situaci a zakázku nabízeli v časové tísni a hledali bychom někoho, kdo ji dokáže překonat, v takovém případě si dovedu představit, že bychom jednali s více uchazeči. Vyzvali bychom všechny, kdo mají zájem, ať se do řízení přihlásí,“ říká Ťok.

Jenže ministerstvo poukazuje na jiný problém, nikoliv časovou tíseň. „SkyToll neumí své řešení udělat bez součinnosti s Kapschem, kterou nemáme. Říká, že ji chce od státu, ale podle současných smluv nám ji Kapsch poskytnout nemusí,“ dodává Ťok.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.