Lidovky.cz

Velké garáže u Blanky zejí prázdnotou. Úředníci ještě nerozdělili parkovací stání

Ekonomika

  6:00
PRAHA - Spolu s kilometry tunelového komplexu Blanka se měly v jeho blízkosti otevřít i dvě velká podzemní parkoviště. Ač jsou garáže u stadionu fotbalové Sparty a na Prašném mostě v Praze 6 v podstatě dávno hotové, zpoždění má jejich technologická výbava či výběr provozovatele.

Podzemní garáže se nacházejí pod Letenskou plání a u Prašného mostu. foto: Lidové noviny

Nejde o maličkost, obě místa vyhloubená spolu s podzemní silnicí pojmou až 1200 aut. Pomůžou místním lidem, kteří mají často problém s hledáním místa. Schovají i auta státních úředníků z okolí nebo lidí, kteří potřebují dojet do širšího centra Prahy.

Garáže na Letné a Prašném mostě měly být k mání už loni v září při spuštění Blanky. To se nestalo. Nevyšel však ani další termín v březnu. A v podstatě jistě se parkoviště nepodaří otevřít ani v dalším uvažovaném datu, kterým je 1. červenec.

Praha rozdá další desítky milionů za Blanku. Chystá zakázky na svícení i bludné proudy

Politici nyní doufají v podzim. „Je to trapné vůči lidem, protože garáže už měli mít k dispozici v době otevření tunelu. Bylo ale ještě potřeba dokončit technologickou část projektu, rozdělení jednotlivých pater parkoviště pro různé skupiny zákazníků či vybrat provozovatele,“ komentoval zdržení místostarosta Prahy 7 Ondřej Mirovský (SZ).

Městská část zahrnující čtvrti Holešovice či Bubeneč věří, že podzemní garáže uleví přetíženým ulicím ve starší zástavbě, kde se jen těžko hledá místo k zaparkování. „Rezidenti už jsou z té situace trochu nervózní. Čím dál více se jich na garáže ptá,“ přiznává Mirovský.

V těchto místech, poblíž stadionu fotbalové Sparty, by měli dostat lidé novou možnost zaparkovat.

V těchto místech, poblíž stadionu fotbalové Sparty, by měli dostat lidé novou možnost zaparkovat.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz

Z 850 míst by mělo místním lidem, podle předběžných plánů, připadnout 319 stání. Za parkování ale samozřejmě budou muset platit. Cena zatím stanovená není – musí být pro lidi přijatelná, a zároveň by neměla jít pod náklady. Podle všeho by se měla vejít pod tisíc korun za měsíc.

Pro upřesnění: obyvatelé Prahy 7 platí i za stání v ulicích své městské části, za rok je to 700 korun.

Na většině území jsou totiž takzvané modré zóny (stejně tak v Praze 1, 2 a v části 3 – pozn. red.), na nichž smějí parkovat pouze rezidenti. Za tuto výhodu ale musí platit. Navzdory tomu je v této části metropole u domů stále velmi těsno a i s parkovací kartou musí místní často hodně dlouho kroužit okolím, než najdou místo.

Kdo bude správcem?

Zdržení otevření garáží způsobila mimo jiné skutečnost, že pořád není definitivně potvrzené rozdělení, pro koho budou určená jednotlivá patra. Jasno není ani ve výběru provozovatelů garáží. Jeden ze záměrů byl pronajmout je soukromé firmě, což je však nyní spíše nepravděpodobné z jednoho prostého důvodu: zástupci města by museli vyhlásit otevřenou soutěž a tím pádem by mohli na podzimní otevření zapomenout.

Garáže u Blanky tak bude mít zřejmě pod palcem městská firma Technická správa komunikací (TSK), byť ještě před časem její zástupci mluvili o tom, že právě oni tento tendr nachystají.

MHD Blankou zatím jezdit nebude. Linka by byla oblíbená a drahá, vysvětluje Ropid

„Ještě nejsme správcem zmiňovaných garáží, které jsou stále v gesci investora - Odboru strategických investic magistrátu. Ten v současné době zajišťuje dokončovací práce a úpravy technologií nezbytných ke zprovoznění garáží. Připravujeme výběrové řízení na jejich provozovatele,“ uvedla mluvčí TSK Barbora Lišková.

S dotazem na předpokládaný termín otevření odkázala na zástupce pražského magistrátu. Náměstek pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) však na opakovaně zaslané otázky neodpověděl. Vyjádření pak přímo odmítla společnost ČKD, která má na starosti vybavení garáží technologiemi. Ze stavebního hlediska už jsou stání hotová, což potvrdil i dodavatel této části projektu, firma Metrostav.

Na své nové parkoviště čeká také Praha 6, kde bude možné nechat auto na 350 nových místech – a to konkrétně na Prašném mostě, což je místo v docházkové vzdálenosti od Pražského Hradu, ministerstva obrany či obytné části Dejvic.

Nová místa k zaparkování přibudou i u Pražského hradu.

Nová místa k zaparkování přibudou i u Pražského hradu.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz

V Praze 6 zároveň čekají na spuštění pilotního projektu parkovacích zón, které jsou například na území výše zmíněné sedmé městské části, a proto by - byť stovka - vyhrazená místa mohla být pro rezidenty zajímavá.

„Několik žádostí od místních lidí už jsme zaznamenali,“ poznamenal zástupce starosty Prahy 6 Martin Polách (ANO). Parkoviště by mělo sloužit i úředníkům z ministerstva obrany či lidem ze Správy Pražského hradu.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.