Konkrétně jde o Pražský okruh, dálnici D3 kolem Českých Budějovic a obchvat Frýdku-Místku.
„O těchto třech stavbách budeme muset s Komisí ještě diskutovat. Myslím si ale, že pokud najdeme dobré odůvodnění, mohly by projít,“ uvedl Ťok s tím, že jednání o EIA se významně posunulo. „Konečně se nám s Evropskou komisí podařilo dojednat něco, co dává smysl,“ pochvaluje si ministr.
O ‚jižní‘ dálnici D3 se mluví už 30 let. Na Prahu se napojí až po roce 2024 |
Původně totiž hrozilo, že celý proces posuzování vlivu na životní prostředí se bude muset opakovat u všech, tedy u více než stovky dopravních staveb se „starým EIA“. To by znamenalo další velké zdržení výstavby.
„Komise nám doporučila, abychom udělali novelu zákona o EIA, ve které pro vybraných 11 prioritních dopravních staveb bude vydáno ověřovací stanovisko, což doposud nešlo,“ vysvětluje Ťok. „U ostatních projektů stanovíme priority a proces EIA budeme opakovat v zúženém řízení. Zdržení by ale nemuselo být tragické,“ věří ministr.
Ťok chce také radikálně zjednodušit celý systém povolování veřejných staveb. „Poté, co se stavba prohlásí za veřejný zájem, bude probíhat proces EIA, k němuž se budou moci všichni vyjádřit. Po něm bude následovat pouze jednostupňové stavební řízení bez připomínek veřejnosti,“ plánuje ministr.
Rozhovor s ministrem Danem Ťokem přečíst v pátečních Lidových novinách. Najít jej můžete také níže ve čtečce LN.