Lidovky.cz

Microsoft vzdává vývoj aut bez řidiče. Dodá do nich zábavu a chytrá řešení

Ekonomika

  6:00
PRAHA - Microsoft nehodlá přímo vyvíjet umělou inteligenci, která by byla sama schopna řídit automobil, tuto oblast firma pravděpodobně přenechá jiným. Namísto toho se firma spojovaná zejména s Billem Gatesem soustředí na specifická řešení pro chytrá auta.

Německý automobilový koncern Daimler představil prototyp futuristického automobilu, který je schopen jízdy bez řidiče a sedadla v něm se dají otáčet tak, aby čtveřice jeho pasažérů mohla sedět proti sobě. foto: Daimler

Na rozdíl od svých konkurentů, jako jsou Google nebo Apple, nebude společnost Microsoft pracovat na vlastních vozech, které by byly schopny jezdit bez zásahu řidiče. „Vlastní vozidlo stavět nebudeme,“ prohlásila na konferenci Converge Peggy Johnsonová, ředitelka Microsoftu zodpovědná za rozvoj obchodu.

Firma ovšem chce být významným dodavatelem technologií pro tyto automobily. Její řešení mají vozům přinést funkce, které s autonomní mobilitou souvisí.

V Praze se budou rodit auta bez řidiče, dostanou i testovací dráhu

To znamená, že Microsoft chce dodávat řešení, která do nových chytrých aut dostanou potřebná data, zajistí běh palubních systémů nebo přinesou nové funkce, které ocení uživatelé při samostatné jízdě.

Tyto technologie mají být založeny na cloudových službách Azure, na kancelářském balíku Office 365 nebo na samotném operačním systému Windows. To jsou oblasti, na které se Microsoft v automobilovém průmyslu již nějakou dobu soustředí.

Johnsonová teď v podstatě jen potvrdila, že firma nehodlá připravovat vlastní řešení pro autonomní řízení vozů.

Operační systém pro auta

Neznamená to však, že by samořiditelná auta technologie Microsoftu neměla používat, právě naopak. Microsoft například ochotně dodá operační systém jak pro palubní infotainment, tak pro další palubní systémy, na kterých pak mohou běžet ony algoritmy umělé inteligence pro samostatné řízení vozidla.

Tyto algoritmy a technologie ovšem dodá někdo jiný než Microsoft.

Podobně se pak například může chytré auto blízké budoucnosti rozhodovat i podle dat, která do něj přitečou z cloudových služeb postavených na technologiích Microsoftu. A s některými výrobci pak Microsoft pracuje na tom, aby se vůz, který pojede sám bez zásahu řidiče, proměnil na efektivní pojízdnou kancelář.

Podle Johnsonové spolupracuje firma momentálně asi se sedmi nebo osmi automobilkami a­velkými dodavateli technologií. Společně s nimi vyvíjí konkrétní řešení pro budoucí mobilitu. „Různými způsoby jsme podpořili různé partnery a v tomto smyslu budeme pokračovat,“ vysvětlila Johnsonová. Podle ní přicházejí automobilky za Microsoftem s konkrétními požadavky na specifická řešení pro konkrétní účely.

Partnerství s Toyotou

Ačkoli to tak na první pohled nevypadá, Microsoft je historicky významným dodavatelem technologií pro automobilky. Ford například využíval po řadu let operační systém Windows embedded ve svých palubních multimediálních jednotkách, a ačkoli Windows jako základní platformu vloni opustil, od Microsoftu stále nakupuje řadu služeb pro svá auta.

Využívá například platformu Service Delivery Network, která je založena na cloudu Microsoft Azure a která do vozů přináší různé internetové služby, od konkrétních aplikací až po aktualizace samotného palubního systému.

Chytrá technika Valeo přináší funkce pro samořiditelná auta
Chytrá technika Valeo přináší funkce pro samořiditelná auta

Švédské Volvo se zase zhlédlo v řešení pro virtuální realitu Holo Lens a zvažuje jeho využití při prodeji aut. Podobně jako Ford pak chce Volvo využít cloudové služby Microsoftu pro své vlastní samořiditelné technologie.

Z dubna letošního roku pak pochází čerstvé partnerství Microsoftu a Toyoty, která hodlá pro svá připojená chytrá auta rovněž využít cloudových služeb redmondského gigantu. Japonská automobilka za tímto účelem založila v texaském Planu pobočku Toyota Connected, do které investoval a 5,5 milionu dolarů.

„Toyota Connected pomůže naše zákazníky osvobodit od tyranie technologií,“ prohlásil tehdy neurčitě šéf nové pobočky Zack Hicks. Cloud Azure tu má pomoci vyvinout a pohánět technologie, které učiní jízdu příjemnější a osobnější pro řidiče a bezpečnější pro všechny. Toyota například zkoumá možnosti dodávání a využití informací o aktuálním provozu přímo ve voze.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.