Lidovky.cz

Dostanou Češi odškodné za Dieselgate jako v USA? Brusel bojuje za ošizené Evropany

USA

  10:05
BRUSEL - Eurokomisařka pro vnitřní trh Elžbieta Bieńkowská vyzvala Volkswagen, aby za skandál s šizením emisních testů u naftových vozů odškodnil také zákazníky v Evropě. V USA obdrží většina majitelů problémových vozů odškodné 5100 až deset tisíc dolarů, což je v přepočtu 125 až 244 tisíc korun.
Američané peníze dostanou. A co zákazníci z Evropy?

Američané peníze dostanou. A co zákazníci z Evropy? foto: Richard Cortés, Česká pozice

Podle Bieńkowské by bylo nespravedlivé, kdyby Volkswagen k zákazníkům v Evropě přistupoval odlišným způsobem než v USA.

„Evropští zákazníci byli podvedeni stejně jako američtí zákazníci, takže je jenom poctivé nabídnout jim srovnatelné odškodnění,“ řekla eurokomisařka.

VÍCE ČTENÍ:

Podobné výzvy adresují Volkswagenu rovněž organizace na ochranu práv spotřebitelů. Volkswagen však tyto výzvy odmítá a tvrdí, že zákazníky v Evropě nepostihne pokles hodnoty jejich vozů. „Situace v USA není srovnatelná s Německem a Evropou,“ uvedl mluvčí podniku.

Šance na získání odškodného od Volkswagenu soudní cestou v Evropě podkopává nedostatek účinných právních mechanismů, jako je například systém hromadných žalob ve Spojených státech. Situaci navíc komplikuje skutečnost, že pravidla pro emise naftových vozů jsou v Evropě méně přísná než v USA.

Americká dohoda za 375 miliard

V úterý Volkswagen zveřejnil podrobnosti dohody o řešení emisního skandálu ve Spojených státech, na které bude muset vynaložit až 15,3 miliardy dolarů (téměř 375 miliard korun). Z uvedené částky automobilka vydá deset miliard dolarů na opravy a odkup téměř půl milionu naftových vozů, které byly vybaveny nelegálním softwarem pro manipulaci s emisemi oxidů dusíku, a na odškodnění jejich majitelů.

Skandál propukl loni v září, kdy americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) Volkswagen obvinila, že do vozů s naftovým motorem instaloval software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku.

Koncern pak přiznal, že v USA je tímto softwarem vybaveno takřka 570 tisíc vozů. Nynější dohoda se týká asi 482.000 naftových vozů s dvoulitrovým motorem, na řešení pro zbývajících 85.000 aut s třílitrovým motorem stále ještě pracují právníci.

Volkswagen po odhalení skandálu v USA přiznal, že po celém světě instaloval software umožňující manipulovat s testy emisí do zhruba 11 milionů naftových aut. Aféra se týká rovněž 1,2 milionu vozů Škoda Auto.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.