Lidovky.cz

Nejkrásnější, nejvzácnější i nejrychlejší auta se sešla v Goodwoodu

Ekonomika

  7:00
GOODWOOD - Světové automobilové unikáty, auta nevyčíslitelné hodnoty, moderní supersporty i vzácné historické modely se většinou ukazují na autosalonech nebo v muzeích. Snad jedině na slavném goodwoodském Festivalu rychlosti (Festival of Speed), jehož letošní ročník se konal na jihu Anglie poslední červnový víkend, je lze vidět v akci i s jejich majiteli nebo slavnými osobnostmi za volantem. Ani automobilové dědečky tu přitom řidiči často nešetří.

Automobilové perly Festivalu rychlosti v Goodwoodu foto: Luděk Vokáč, Česká pozice

Mohutný červený fiat z roku 1905 vypadá impozantně, už jenom když stojí. Nekonečně dlouhá kapota, dlouhatánský rozvor náprav a sedadla nezvykle umístěná až za zadní nápravou. Teprve v pohybu ale tohle monstrum ukazuje svou skutečnou sílu. Řidič jako by za vozem vlál, velkým volantem s dřevěným věncem neustále koriguje směr jízdy a auto v podstatě pořád jede v táhlém driftu.

Celých 111 let starý vůz předvádí pekelné tempo, tohle je opravdový ďábelský stroj. Původní rekordní speciál Fiatu, který doplatil na změnu pravidel rekordních pokusů a nebyl nikdy dokončen, přestavěl jeho současný majitel Mike Vardy na hodně neobvyklý vůz. Pod přední kapotou je obří šestiválec Isotta-Fraschini o objemu 16,5 litru s výkonem asi 250 koní a hlavně točivým momentem přes 4000 Nm.

Právě ten neustále „utrhává“ zadní kola do smyku. Dvoutunové auto je neskutečně rychlé, maximální rychlost leží za hranicí 190 km/h – jen kvůli tomu, že víc nevydrží mohutný řetěz přenášející hnací sílu od převodovky na kola.

Přehlídka dravých veteránů

Podobných aut, s bláznivými a odvážnými řidiči za volantem, je Festival rychlosti v Goodwoodu plný. Nádherný stříbrný napier-railton z roku 1933, hromový Fiat S76 z roku 1911, rychlostní speciály Benz (Benz-Blitzkarren) nebo třeba trojice rekordních renaultů z let 1926, 1934 a 1956, to byly jen některé vzácné hvězdy letošního ročníku.

Že auta řidiči opravdu nešetří, ukázal ve velkém lijáku jeden z pilotů vzácného bílého benzu, který ve smyku v první zatáčce jen těsně minul bariéru z balíků slámy okolo trati. Chvíli předtím zase u vzácného speciálu Avions-Voisin došlo na trati 1,86 kilometru dlouhého závodu do vrchu k poškození disku zadního kola a totálnímu defektu pneumatiky.

Automobilové perly Festivalu rychlosti v Goodwoodu
Automobilové perly Festivalu rychlosti v Goodwoodu

V Goodwoodu se ve velkém prezentují také samotné automobilky. Letos byly vidět především dvě: BMW a Ford. Mnichovská značka se rozhodla v Goodwoodu pořádně oslavit stoleté výročí svého založení. Hlavním prvkem této oslavy byla velkolepá obří socha na centrálním nádvoří se vzácnými automobily zavěšenými koly nahoru vysoko nad hlavami účastníků. Chybět samozřejmě nemohla výstava legendárních aut značky nebo prezentace závodních speciálů, včetně monopostů F1.

Ford slavil také, a to především nedávné vítězství ve vytrvalostním závodu 24 hodin Le Mans. Jeho novodobá inkarnace modelu GT zvítězila v kategorii produkčních vozů a napodobila tak 50 let starý premiérový triumf původního GT40 Mk. II.

Slavných fordů tak bylo v Goodwoodu plno, šest historických modelů doplňoval speciál pro Le Mans z roku 2006 a samozřejmě také nový vůz, který před pár týdny zvítězil. Za jeho volantem se na vrchařské trati střídali Dirk Müller, který letos v Le Mans projel cílovou páskou jako první, a Marino Franchitti, jenž seděl ve voze, který po problémech s převodovkou v úvodu závodu nakonec dojel v kategorii na desátém místě.

Více rychlosti, méně místa

Franchitti se v minulosti svezl is klasickým GT40, a tak může porovnávat, kam se závodní technika za půlstoletí posunula. „Původní auto je neskutečně rychlé v přímce, je velmi mechanické a uvnitř nečekaně prostorné,“ říká Franchitti o historickém speciálu. „To nové je mnohem rychlejší v zatáčkách a uvnitř kvůli vší té technice podstatně stísněnější,“ popsal závodník rozdíly s tím, že řídit obě auta je samozřejmě velká zábava.

Britský závodník se také pro LN rozpovídal o své manželce. „Ona je úplný blázen, sedá za volant takových historických aut, ve kterých bych se já bál,“ říká o Holly Masonové (dceři bubeníka Pink Floyd Nicka Masona). I ona v minulosti v Goodwoodu startovala a běžně se objevuje na závodech historických vozů za volantem Ferrari 250 MM z roku 1953.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.