Lidovky.cz

Létat tak často, jak se vám zachce. To brzy nabídne i v Evropě kalifornská aerolinka

Ekonomika

  18:00
Létání stojí čas a nervy. Kalifornská společnost Surf Air vyvinula koncept, který čas i nervy šetří a má do létání znovu vnést trochu zábavy. Měsíční paušál tak umožní létat neomezeně těm, kteří na to mají, ale nemohou si dovolit vlastní tryskáč.

Jednotná sazba pro lety nové dceřiné společnosti Surf Air Europe nejsou zrovna nejlevnější. Kromě registračního poplatku ve výši 35 100 korun ještě připadá měsíční paušál 87 750 korun.

Za tuto cenu však mohou členové Surf Air Europe létat již od října tak často, jak se jim jen zachce, uvedl deník Süddeutsche Zeitung. Z počátku bude aerolinka operovat se třemi obchodními tryskovými letadly mezi Londýnem, Curychem, Cannes a Ženevou. Od příštího roku přibudou také destinace Paříž, Milán a Dublin.

Surf Air

Společnost Surf Air se sídlem v Santa Monice se v posledních třech letech etablovala v Kalifornii. Podle společnosti může zrhuba tři tisíce členů za měsíční poplatek 1950 dolarů (47 tisíc korun) pendlovat mezi dvěma libovolnými městy tam a zpět jednomotorovým vrtulovým letadlem.

Evropský paušál tak bude skoro jedenkrát dražší než ten kalifornský. Manažer Surf Air Europe Simon Talling-Smith to odůvodňuje volbou letadel: „Trysková letadla, která budou operovat v Evropě, nabízejí více pohodlí a delší dolet.“

Létání na paušál tedy rozhodně není příkladem levného létání. Dokonce ani pro takzvané frequent flyers, tedy pasažéry, kteří létají často - za 87 750 korun měsíčně by bylo možné létat i běžnými aerolinkami víckrát do měsíce například z Curychu do Londýna a zpět.

Interiér letadla společnosti Surf Air.

Přesto je zájemců zatím dostatek, Surf Air se již nyní může pochlubit více jak stovkou členů. Vzhledem k měsíčnímu poplatku i volbě destinací není s podivem, že většina nových registrovaných pochází z finančního sektoru.

„Především na krátkých trasách je to jednoduše frustrující prodírat se neustále komplikovaným rezervačním systémem a potom ještě k tomu na letišti dlouho čekat,“ říká Talling-Smith. U Surf Air probíhá vše pohodlně a jednoduše přes mobilní aplikaci - koupit si letenku by nemělo trvat déle jak 30 vteřin.

Konkurence zkrachovala

Talling-Smith je přesvědčen, že paušální létání má v Evropě velký potenciál. Velká koncentrace větších měst dělá z krátkodistančních letů nutnost. Ačkoli Surf Air není první All-you-can-fly (leť kolik můžeš) aerolinkou v Evropě.

V roce 2014 odstartoval belgický start up Take Air na trase Antverpy-Curych s konceptem, jehož podobnost se Surf Air byla až zarážející. Tím, že kalifornská společnost sloužila jako zdroj inspirace se Matthieu Dardenne, zakladatel Take Air nikdy netajil. Nicméně, jeho společnost musela zastavit provoz již po několika měsících.

Že by však čekal Surf Air podobný osud, si Simon Talling-Smith nemyslí. „My jsme průkopníci v tomto odvětví, my máme potřebné znalosti a paušální létání jen podle nás obchod budoucnosti,“ ujišťuje Brit. Přesvědčuje ho o tom fakt, že se Take Air od ledna pokouší o nový start a spolupráci s britským Fly CLub Air.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.