Lidovky.cz

Test auta: hybridní Kia by mohla Čechům imponovat, i když není žádný sprinter

Ekonomika

  14:30
PRAHA - Auta s hybridním pohonem se na českém trhu prosazují jen docela pomalu, úspěšné s nimi jsou v podstatě jen značky Toyota a Lexus. V Evropě je to ale jinak, a proto do tohoto segmentu vstupují korejská Kia i její mateřská značka Hyundai. Nový crossover Kia Niro by mohl českým zákazníkům imponovat.

Hybridní vůz Kia Niro. foto: Kia

Kia Niro je hybridní vůz, který se svou velikostí řadí kamsi mezi klasický hatchback Cee’d a oblíbené SUV Sportage. LN se s novinkou svezly na mezinárodní prezentaci značky v Barceloně.

Oba korejské modely stojí na nové platformě vyvinuté speciálně pro vozy s alternativním pohonem a oba dorazí na český trh ještě před koncem letošního roku. Na evropském trhu si pak budou chtít ukousnout pořádný kus koláče trhu hybridních vozů, kterých se má podle průzkumů automobilky v roce 2023 v Evropě prodat přes 2,1 milionu. Niro se k tomu navíc veze na módní vlně crossoverů a SUV.

Musk promluvil o Tesle budoucnosti: elektrické autobusy, SUV i náklaďáky

Hybridní novinka se snaží nabídnout projev blízký běžným vozům, konstruktéři tu proto zvolili uspořádání s klasickou dvouspojkovou automatickou převodovkou namísto plynulého převodu u konkurence. Niro je díky tomu svým jízdním charakterem bližší požadavkům evropského zákazníka, na druhou stranu místy zůstává za očekáváním.

Slibovaný dynamický projev při zrychlování se ztrácí v jen průměrném výkonu soustavy a z řidičského hlediska je tak mnohem lepší a zábavnější složkou auta podvozek než pohon. Niro tedy není žádný sprinter, ale jízdně potěší, navíc je uvnitř velmi prostorné, což u hybridů této třídy není zvykem.

Auto umí být i příjemně úsporné, krátký výlet po obchvatech Barcelony znamenal spotřebu 3,7 litru na 100 kilometrů, dálniční jízda (rychlostí cca 120 km/h) zdvihla průměr k pěti litrům a sportovní výlet do kopců spotřebu navýšil na sedm litrů, aby pak po opětovném sjezdu spadla pod šestilitrovou hranici.

Hybridní vůz Kia Niro.
Hybridní vůz Kia Niro.

Hybridní charakteristika řidiče nijak neomezuje a k ničemu ho nenutí, na druhou stranu, kdo se naučí využívat možností a schopností pohonu (včetně třeba řady rádců jízdního stylu), může s nirem uspořit významné množství paliva. V tom se niro v zásadě neliší od hybridů Toyoty, vůči kterým se snaží zástupci korejské značky novinkou hodně vymezit.

Hybridy Toyoty mají dlouholetou tradici a v praxi dobře fungují. Lekci v efektivitě například představuje nejnovější generace Toyoty Prius. Klidná jízda Prahou u ní znamená spotřebu 3,5 litru na 100 kilometrů, dálniční tempo pak znamená průměr na hranici šesti litrů. A celkový průměr za dobu testu v hodnotě 4,6 litru je opravdu vynikající. Efektivitu tohoto pohonu máme ověřenu i z tisíců kilometrů strávených v hybridní Toyotě Auris v provedení kombi.

Chmury českých automobilek. Britský trh je důležitý, vyhlídky po brexitu nejisté

Ani tady, při nájezdu několika tisíc kilometrů a při vysokých rychlostních průměrech spotřeba nepřekročila 6 litrů na 100 kilometrů. Pravda, jízdní projev hybridů Toyoty je specifický. Na to, že otáčky motoru neodpovídají rychlosti nebo aktuální úrovni zrychlení, je prostě potřeba si zvyknout.

Ne vždy ovšem musí hybrid fungovat skvěle za všech okolností. Například malá hybridní Toyota Yaris jezdí ve městě s podobnou spotřebou jako prius, ale mimo něj kvůli slabému spalovacímu motoru spotřeba zbytečně stoupá, na dálnici až daleko za 7 litrů. Je vidět, že těžší a výkonnější prius umí lépe rekuperovat a s energií lépe hospodařit.

Velká a silná auta to dovedou překvapivě dobře, ukazují to například modely Lexus RX450h a GS450h. Jejich silná ústrojí se šestiválcovým spalovacím motorem dovolují opravdu rychlé dálniční přesuny, spotřeba přitom zůstává v rozumných mezích. U RX jsme při svižném dálničním tempu atakovali hranici deseti litrů, GS450h dovede být ještě o litr úspornější. A třeba při zběsilém dálničním tempu na německých autobahnech u něj spotřeba jen sotva překročila hranici třinácti litrů.

Přitom jde o auto, které sametovým podáním výkonu a ochotou zrychlovat snadno konkuruje prestižním osmiválcům s mnohem vyšší spotřebou. A navíc mají tato auta opět navrch ve městě, velké SUV RX 450h dovedlo v klidném tempu na pražském okruhu vykázat průměr 6,4 litru na 100 kilometrů. To jiná podobně velká auta většinou nesvedou.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.