Lidovky.cz

Radila na ruském ministerstvu. Její nástup do služeb české železnice záhadně padl

Ekonomika

  6:00
PRAHA - Železniční firma s většinovým podílem státu byla blízko zajímavé posile. Do nejvyššího vedení ČD Logistics měla namířeno zkušená manažerka Liliana Krutonogová, která mimo jiné působila jako poradkyně na ruském ministerstvu dopravy. Plán ale v úterý zkrachoval. Vliv na to měl zřejmě i negativní postoj ministra dopravy Dana Ťoka.

Vlivná manažerka Liliana Krutonogová měla namířeno do společnosti ČD Logistics, v níž drží stát 78 procent. Z ne zcela jasných důvodů však její nástup na poslední chvíli padl. foto: Richard Cortés, Lidové noviny

Nákladní dopravce, v němž Česko drží 78 procent, si od devětatřicetileté železniční expertky hodně sliboval. Její zkušenosti a kontakty z řady firem – včetně Ruských drah – měly pomoct k posílení pozic na cestách do Ruska, Kazachstánu nebo Číny.

České dráhy už nemají ‚Mynářův problém‘. Téměř celé vedení smí číst tajné zprávy

Liliana Krutonogová měla nastoupit 1. září na pozici ředitelky kombinovaných přeprav. Záměr však na poslední chvíli padl. „Nenastoupí, nedohodli jsme se,“ řekl v úterý serveru Lidovky.cz šéf ČD Logistics Bohuslav Koldrt. Konkrétní důvody komentovat nechtěl. Není tedy jasné, zda se mohlo jednat o strategické, bezpečnostní, obchodní či jiné příčiny.

Angažmá vlivné manažerky původem z Ruska v dceřiné firmě státního ČD Cargo (patří do skupiny České dráhy – pozn. red.) se příliš nezdálo ministru dopravy Danu Ťokovi (za ANO).

ČD LOGISTICS

  • Firmu ze 78 % vlastní státní dopravce ČD Cargo a z 22 % společnost AWT.
  • Ta v minulosti patřila do portfolia Zdeňka Bakaly, nyní je majoritním vlastníkem polská PKP Cargo. Zhruba pětinový podíl je spojený s českým podnikatelem René Holečkem.
  • ČD Logistics nabízí komplexní přepravní služby. Primárně využívá kapacity své mateřské firmy ČD Cargo.
  • Zaměřuje se na železniční přepravu po nové Hedvábné stezce z Číny a do Číny. Obecně nabízí transporty po souši i po moři.
  • Specialitou firmy je přeprava mimořádných a nadrozměrných zásilek. Také pak doprava sypkých materiálů v kontejnerovém systému Innofreight.

„Jsem proti jejímu nástupu. V tomto případě jsem dal doporučení ji nezaměstnávat,“ uvedl Ťok bez dalších podrobností. Jak velký byl ministrův vliv na to, že Liliana Krutonogová nakonec do služeb státu skutečně nenastoupí, není úplně jasné.

Faktem však je, že o jejím příchodu do ČD Logistics se v kuloárech hodně hovořilo. Mimo jiné kvůli poradenskému působení na ruském ministerstvu dopravy.

„Paní Krutonog se celý svůj profesní život zabývá železniční nákladní dopravou na území Ruska. Má v této oblasti obrovské zkušenosti a výjimečné kontakty. To, že působí jako poradkyně náměstka ministra dopravy Ruské federace, je jen důkazem jejích kvalit a schopností přinést ČD Logistics nové obchodní příležitosti,“ chválil vyhlédnutou posilu ještě před několika dny generální ředitel firmy Bohuslav Koldrt.

Lidovky.cz se na práci pro ruský resort dopravy zeptaly přímo Liliany Krutonogové. „Nejsem poradkyně na žádném ministerstvu,“ reagovala.

Na dotaz, zda v této pozici působila v minulosti, odpovídat nechtěla. „Co se týká toho, co bylo a bude do budoucna, to komentovat nemůžu.“

Vizitka manažerky Liliany Krutonog z ruského ministerstva dopravy.

Krutonog, která je českou občankou, měla do ČD Logistics namířeno z rakouské přepravní skupiny Rail Cargo Group. Pracovala v Česku pro jednu z jejích firem. Od roku 2012 tam měla na starosti mimo jiné vedení oddělení kombinované přepravy.

Reprezentovala také firmu na odborných konferencích. Pod palcem měla velké dopravní projekty pro společnosti jako Kia Motors, Hyundai či Foxxcon.

Mezi roky 2001 a 2002 pak například vedla v Ruských drahách tým, který se mimo jiné zabýval obchodními smlouvy či schématy pro mezinárodní dopravu.

LILIANA KRUTONOGOVÁ

  • Narodila se v roce 1976 a vystudovala státní technickou dopravní univerzitu v Moskvě.
  • V podstatě celou svoji profesní kariéru se věnovala nákladní dopravě.
  • Zastávala manažerské pozice v řadě ruských i českých společností. Namátkou například Sevtranskontejner, Tegola-Russia, Ruské dráhy či Inter Trade Praha.
  • Naposledy působila – od roku 2012 – jako šéfka kombinované přepravy firmy Rail Cargo Logistics Czech Republic. Jde o součást rakouské skupiny Rail Cargo Group.
  • Podle dostupných informací byla také poradkyní náměstka ruského ministra dopravy.
Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.