Lidovky.cz

Radila na ruském ministerstvu. Česku teď pomůže v boji o Hedvábnou stezku

Ekonomika

  6:00
PRAHA - Angažmá Liliany Krutonogové v ČD Logistics na konci srpna padlo. Zkušená manažerka ruského původu však podle zjištění serveru Lidovky.cz nakonec získala důležitou pozici u jiné železniční společnosti vlastněné českým státem. Na začátku září nastoupila do ambiciózní firmy Koleje Czeskie, která po polském území převáží zboží pocházející z Ruska nebo Číny.

Manažerka Liliana Krutonogová působí od 5. září 2016 ve společnosti Koleje Czeskie. foto: Richard Cortés, Lidové noviny

Krutonogová v minulosti působila jako poradkyně na ruském ministerstvu dopravy, pracovala také v řadě logistických společností. Ve společnosti Koleje Czeskie je od 5. září ředitelkou kombinované přepravy, tedy propojení železnice s dalšími cestami, vodními či silničními. Důvodem, proč padl její nástup do výše zmíněného ČD Logistics, bylo podle oficiálního vysvětlení upřednostnění společnosti Koleje Czeskie.

Manažerka má být motorem posílení českých obchodních pozic na takzvané Hedvábné stezce. Tedy na dopravě zboží z Číny, Kazachstánu a Ruska dále do Evropy.

Radila na ruském ministerstvu. Její nástup do služeb české železnice záhadně padl

„Angažmá Liliany Krutonogové je logickým krokem v této strategii. Společnost si od něj slibuje významné posílení svých akvizičních schopností na ruském a asijském trhu. Letos by Koleje Czeskie měly přepravit dva miliony tun zásilek,“ řekl pro Lidovky.cz šéf ČD Cargo Ivan Bednárik.

Pro lepší pochopení: státní nákladní dopravce ČD Cargo je stoprocentním vlastníkem společnosti Koleje Czeskie. Málokdo ji zná, byť nyní už nejde o žádnou nevýznamnou firmičku. Původně šlo o reprezentační kancelář Českých drah ve Varšavě, součástí ČD Cargo je od roku 2007.

CO JSOU KOLEJE CZESKIE

  • Firma vznikla jako organizační složka Českých drah. Do ČD Carga byla začleněna v roce 2007.
  • Nyní je její dceřinou společností státního nákladního dopravce ČD Cargo, který v ní má 100% podíl.
  • Od března 2015 působí jako dopravce, převáží zásilky po polském území. Zaujímá 2 % tamního trhu, cílem firmy 8 až 10% podíl.
  • Loni měla společnost zisk před zdaněním 95,5 milionu korun.
  • Disponuje 18 elektrickými lokomotivami k provozu na polské i české železnici. To umožňuje jezdit bez přepřahání v pohraničních stanicích.

Ze stínu vystoupily Koleje Czeskie na jaře loňského roku, kdy se staly oficiálně dopravcem. Tedy firmou, která obchody nejen dohaduje, ale zásilky dokáže vlastními silami přepravit. Měsíčně vypraví tato společnost, se sídlem v Polsku, okolo 200 vlaků. Vozí například hutní materiál. V roce 2014 měla firma zisk před zdaněním 26,7 milionu korun, loni už to bylo 95,5 milionu - podílel se na tom nárůst tržeb z vlastní přepravy.

Přerod v dopravce souvisel s reakcí na konkurenci významné polské společnosti PKP Cargo a s posílením pozic v transferu zboží právě přes Polsko. Koleje Czeskie nyní zaujímají dvě procenta tamního trhu. Cílem firmy je dosáhnout osmi až deseti procent. Polsko je důležité také proto, že válečný konflikt významně ztížil přepravu zboží přes Ukrajinu.

Nyní je mimo jiné důležité zásilky bez komplikací přepravit přes ruské území, k čemuž by měly přispět právě konexe Liliany Krutonogové. „Celý svůj profesní život se zabývá železniční nákladní dopravou na území Ruské federace a má v této oblasti obrovské zkušenosti a výjimečné kontakty,“ řekl o Krutonogové Ivan Bednárik z ČD Cargo.

Lidovky.cz požádaly o vyjádření i samotnou manažerku, ale do uzávěrky tohoto textu její odpovědi nedorazily.

Angažmá Krutonogové předcházely nejasnosti. Původně totiž měla od 1. září nastoupit do jiné společnosti z rodiny Českých drah, ČD Logistics (český podíl tvoří 78 procent, zbytek patří přepravní společnosti AWT – pozn. red.). Proti byl tehdy ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).

LILIANA KRUTONOGOVÁ

  • Narodila se v roce 1976 a vystudovala státní technickou dopravní univerzitu v Moskvě.
  • V podstatě celou svoji profesní kariéru se věnovala nákladní dopravě.
  • Zastávala manažerské pozice v řadě ruských i českých společností. Namátkou například Sevtranskontejner, Tegola-Russia, Ruské dráhy či Inter Trade Praha.
  • Naposledy působila – od roku 2012 – jako šéfka kombinované přepravy firmy Rail Cargo Logistics Czech Republic. Jde o součást rakouské skupiny Rail Cargo Group.
  • V minulosti byla také poradkyní náměstka ruského ministra dopravy.

„Jsem proti jejímu nástupu. V tomto případě jsem dal doporučení ji nezaměstnávat,“ uvedl Ťok na konci srpna bez dalších podrobností.

Vyvsvětlení nabízí mateřská společnost ČD Cargo. „Od začátku šlo o interní diskusi, zda rozvíjet dceru, kde nemáme absolutní kontrolu (ČD Logistics), nebo dceru, která logicky a geograficky spojuje východní trhy s Českou republikou (koleje Czeskie),“ uvedl šéf dopravce Cargo Bednárik

Lilianu Krutonogovou, která je českou občankou, se o pár dnů později skutečně podařilo získat do firmy Koleje Czeskie. Přešla tam z rakouské přepravní skupiny Rail Cargo Group. V Česku pracovala pro jednu z jejích firem – také v pozici šéfky kombinované přepravy.

Mezi roky 2001 a 2002 pak například vedla v Ruských drahách tým, který se mimo jiné zabýval obchodními smlouvy či schématy pro mezinárodní dopravu mezinárodní dopravu. Pracovala také ve společnostech Inter Trade Praha či Sevtranskontejner.

Vizitka manažerky Liliany Krutonog z ruského ministerstva dopravy.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.