Lidovky.cz

Poslanci přece jen zkusí vyšetřit, kdo zfušoval dálnici D47. Komise si odhlasovala přežití

Ekonomika

  12:20
PRAHA/OSTRAVA - Pátrání po vinících chybné výstavby části dálnice D1 (dříve D47) bude v Poslanecké sněmovně pokračovat. Vyšetřovací komisi sice chybí tři poslanci, kteří v ni ztratili důvěru, ale ve středu se její členové shodli, že ke zvažovanému zrušení této zatím neúspěšné skupiny nedojde.

Zvlněná dálnice D1 u Ostravy. foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Komise si více než rok nedokázala zvolit předsedu a ještě ani nevyslechla nikoho z aktérů. Od jara ji chybí dva poslanci z hnutí ANO, minulý týden ji opustila Olga Havlová z Úsvitu. Nic moc vyhlídky, které vedly k úvahám o zrušení vyšetřovací komise.

To se nakonec nestane. „Jednomyslně jsme se na středečním jednání shodli, že budeme pokračovat. Začneme zvát svědky, v první vlně šéfy Ředitelství silnic a dálnic a firmy Eurovia – hlavního dodavatele stavby,“ řekl pro Lidovky.cz Birke. Chce také požádat Eurovii o dokumentaci, kterou firma ke stavbě má. Zatím má jen podklady od státních silničářů.

Na obchvaty zadarmo. Ťok zveřejnil místa, kde nebude potřeba dálniční známka

Spor se točí kolem osmi a půl kilometru dálnice D1 mezi Ostravou a Bohumínem za 4,3 miliardy korun. Před osmi lety je stavbaři předali státu, jenže jen několik měsíců poté se ukázalo, že kvůli špatně zvolenému podkladu pod vozovkou se cesta začala vlnit a v místě bylo třeba snížit rychlost. Stát viní dodavatele, a opačně. Kauzu nyní kromě poslanců řeší arbitrážní soud.

Ambice zákonodárců zatím brzdí téměř nulové výsledky jejich pátrání, ale také politické oslabení. Pro kritiky nyní bude snadné komisi napadat, když v ní chybí zástupci dvou uskupení, včetně vládní dvojky ANO. „Nebudeme nikoho navrhovat,“ řekl minulý týden předseda poslaneckého klubu hnutí Jaroslav Faltýnek. Jako důvod, proč ANO nepošle náhradníky za odstoupivší Bronislava Schwarze a Stanislava Pflégera, uvedl nedůvěru.

Ještě dál šla poslankyně Havlová z Úsvitu „Když si vezmu, že dálnici stavěla Eurovia, kterou právně zastupuje pan Pokorný (Radek Pokorný, právník a přítel premiéra Bohuslava Sobotky – pozn. red.), nejsem přesvědčena, že ČSSD jako taková bude mít zájem na tom, aby se něco vyšetřilo,“ tvrdila poslankyně.

Zvlněná dálnice D1 u Ostravy.
Dálnice D1 (dříve D47) u Ostravy.

Její slova zpochybnil jak zmiňovaný právník Pokorný, tak i předseda komise, sociální demokrat Birke. Podle něj má komise roztříděné podklady z rodných listů zakázky, na nichž přes léto pracovala. Nyní začne zvát svědky a pokusí se získat důvěru veřejnosti.

Nejprve požádá poslanecké kluby ANO a Úsvitu o dovolení členů, na něž mají oba kluby nárok. To však vzhledem k jejich postoji ke komisi bude zřejmě jen zdvořilostní prosba.

„Následně požádáme Poslaneckou sněmovnu o snížení počtu členů komise. Budou nás chtít torpédovat, ale musí být jasné, že lidé z ANO a Úsvitu nechtěli pokračovat,“ vysvětluje budoucí kroky šéf komise Jan Birke.

VLNY U OSTRAVY

  • Úsek dálnice v délce 8,5 kilometru postavilo za 4,3 miliardy korun konsorcium firem v čele s firmou ODS-Dopravní stavby Ostrava, jíž v roce 2009 převzala Eurovia CS.
  • První reklamaci kvůli zvlnění dálnice ŘSD společnosti poslalo na jaře 2008, tedy první zimu po jejím dokončení.
  • Eurovia spolu s ŘSD v minulosti zkoumala důvody, proč se povrch komunikace vlní. Podle Eurovie byly potíže způsobené tím, že použitý materiál byl chemicky nestabilní a postupně v něm nastávaly chemické reakce.
  • ŘSD tvrdilo, že Eurovia použila jiný materiál, než byl ve smlouvě. Podle Eurovie si ale tento materiál ŘSD objednalo.
  • O věci bude nyní rozhodovat arbitrážní soud.
Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.