Možné scénáře nabídla futuristická část dopravního veletrhu Innotrans, který se konal minulý týden v Berlíně. Kromě známého dopravního tubusu Hyperloop pod záštitou vizionáře z Tesly Elona Muska se v německé metropoli objevily i méně okoukané vize.
Spojeni v modulu
Možná tu situaci znáte. Tři autobusy jedou společně část trasy a pak se na křižovatce rozjedou do tří různých směrů. Často bývají poloprázdné. Idea italské společnosti Next Future Transportation nabízí úspornější řešení.
Tři elektrické automatické moduly jedou společně a v potřebné chvíli se rozpojí. Cesta je pro dopravní podnik lacinější, do méně žádané části města tak jede třeba jen malý vůz pro pár lidí. Myšlenka rozpojitelných modulů – které vizuálně trochu připomínají silniční lanovku – se ale vůbec nemusí týkat jen hromadné dopravy.
Designéři počítají s tím, že by je vlastnily také soukromé osoby, které by vozy, v nichž můžou cestující i stát, pronajímaly v rámci car sharingu. Půjčovat za úplatu by si je mohly i firmy, například pro rozvoz zboží. Systém počítá s „ovládáním“ pomocí mobilní aplikace.
Lidé nahoře, náklad dole
Firma SkyWay z Britských Panenských ostrovů si budoucnost spojuje s tratí ve výšce. Chce stavět systém kolejí umístěných nad úrovní země, na kovových konstrukcích. Jezdit rychle, levně a vyhnout se třeba výlukám typickým pro běžné tratě.
Vize počítá s tím, že by zavěšenou dráhu sdílel osobní vlak a pod ním z jiné kolejnice visící „tendry“ s nákladem, například s uhlím. SkyWay ve svých plánech uvažuje o rychlovlacích, které dokáží jet přes 500 kilometrů v hodině, či městských jednotkách, které nad chodníky a lidmi pofrčí rychlostí vyšší než 150 kilometrů v hodině. A také o efektivní nákladní dopravě.
„Vycházíme z toho nejlepšího, co vytvořili ostatní před námi, a učíme se z chyb ostatních. Vytváříme nejúčinnější, nejbezpečnější a nejspolehlivější dopravní systém, jaký kdy existoval,“ stojí v sebevědomé formulce na webu SkyWay.
Měsíční doprava
Moon Mobility je dílem studentů produktového designu z Berlína a Postupimi. Snaží se propojit ekologii, úsporu nákladů i to, jak dopravní prostředek vypadá.
Aerodynamický vůz s automatickým řízením lze sdílet, cestu dokáže naplánovat příslušná aplikace. Umožňuje cestování na krátké i delší vzdálenosti. „Měsíční“ auto – samozřejmě velmi ekologické – tak lze využít jako taxi či dopravu na výlet.
Vnitřní uspořádání vozu v základní podobě pro čtyři lidi má ambici nabídnout příjemný společenský prostor, jedna z vizualizací ukazuje například muže hrajícího během jízdy šachy. Problém údajně není ani cestování pro lidi na vozíčku.