Lidovky.cz

Metro v Praze bude mít sedačky z červeného plastu. Prohlédněte si snímky prototypů

Ekonomika

  6:00
PRAHA - Sytě červenému plastu dominuje vysoká opěrka, barevně jej doplňuje černá vložka. Takto bude vypadat nové sedadlo pro pražské metro na lince C. V soupravách se objeví i varianta s kratší opěrkou, která je určená pro podélné řady sedadel. Server Lidovky.cz přináší první fotografie prototypů. Další sedadla jsou právě ve výrobě a hotová by měla být už za několik dnů.

Nová podoba sedaček pražského metra na lince C. Vysoký sedák je určený pro příčné sezení, nízký sedák pro všechna podélně situovaná sedadla. Autorem návrhu je architekt Patrik Kotas, sedačky vyrobila firma MSV. foto: MSV

Chystaná novinka je výraznou změnou pro cestující pražské podzemní dráhy. Je to vůbec poprvé, kdy se tam objeví plastové sezení – na všech linkách nyní dominují čalouněné sedačky.

„Podle informací, které máme, by nová sedadla měla dorazit na přelomu října a listopadu tohoto roku,“ potvrdila mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková. Navrhl je ateliér architekta Patrika Kotase a vyrobila firma MSV. Nejprve musí nová sedadla obstát ve zkušebním provozu.

Líbí-nelíbí

Nová podoba sedaček pražského metra na lince C. Vysoký sedák je určený pro příčné sezení, nízký sedák pro všechna podélně situovaná sedadla. Autorem návrhu je architekt Patrik Kotas, sedačky vyrobila firma MSV.

Hlasujte

líbí se mi
nelíbí se mi

Vstoupit do hlasování

Vstoupit do hlasování

Tyto „židle“ určené pro soupravy jezdící na lince C mezi Háji a Letňany budou mít velikostně rozdílné opěrky pro příčné a podélné sezení. Kromě červené barvy by mělo být k dispozici i šedobílé provedení s černými vložkami. Střídání červené a šedé má upomínat na populární barevné rozvržení sedadel v dnes už klasických tramvajích T3.

SNAZŠÍ ČIŠTĚNÍ

„Předpokládáme, že nová sedadla zjednoduší i současnou údržbu čalouněných sedáků, kdy v určitých časových intervalech musí být všechny části čalouněných sedadel chemicky čištěny, tj. i ze skořepiny sedadel vyjímány, odesílány výrobci k chemickému čištění nebo k opravě/výměně v případě poškození nebo degradace materiálu.“

Aneta Řehková, mluvčí dopravního podniku

Kromě atraktivnější vizuální podoby si od nich dopravní podnik slibuje i snazší údržbu než u nynějších polstrovaných sedaček, které příliš neuspěly ani v anketě cestujících pořádané dopravcem před několika lety.

„Finální výrobek prvních sedadel ve skutečných dimenzích by měl být hotov na konci příštího týdne,“ uvedl architekt Patrik Kotas, který je podepsán pod původním interiérem souprav M1 od Siemensu, které na lince C jezdí.

Změna sedadel souvisí s tím, že tyto vlaky se pomalu dostávají do poloviny své třicetileté životnosti. Jejich výrobce ve spolupráci s dopravním podnikem kromě velké technické revize plánuje i oživení zastarávajících interiéru. Nejvýraznější bude právě výměna sedadel.

Praha odmítla Rencar, smlouvu na reklamu v MHD chce skončit. Firma dál nabízí 120 milionů

Měnit se bude také osvětlení. Klasické zářivky postupně zmizí a nahradí je LED svítidla. Úvahy směřují také k digitalizaci klasických informačních panelů. Při změnách, jako je třeba uzavření některých stanic, by nebylo nutné všechny cedule ručně přelepovat.

Podobné sedačky z Kotasova ateliéru už jsou součástí interiéru rekonstruované tramvaje 14T zvané Porsche. Zatím jezdí v této podobě po Praze jedna souprava. Nejde však o identická sedadla.

„Zástavbové poměry tramvají a metra jsou rozdílné. Tramvaj se také prudce pohybuje do oblouku, působí tam značné odstředivé síly. Je tedy třeba, aby byl cestující v sedačce pevněji fixovaný. U metra je potřeba zase jiné tvarování,“ popsal Kotas.

Nová podoba sedaček pražského metra na lince C. Vysoký sedák je určený pro...
Nová podoba sedaček pražského metra na lince C. Vysoký sedák je určený pro...

I v této tramvaji je k vidění zmíněná barevná kombinace červené a šedé.

„Řada cestujících má pražskou dopravu spojenou s charakteristickými skořepinami z tramvají T3. My se k jejich tradici vracíme. Po výtvarné stránce na sebe mají oba typy sedadel do určité míry navazovat a spoluvytvářet identitu v interiérech pražských tramvají a ve vagonech metra,“ dodal známý architekt.

NEJSTARŠÍ LINKA

  • Trasa C je nejstarší linkou pražského metra. V prvním úseku mezi Sokolovskou (dnes Florenc) a Kačerovem začaly soupravy jezdit v roce 1974.
  • Nyní má červeně označené „céčko“ 20 stanic. Naposledy otevřenými zastávkami jsou Prosek, Střížkov a Letňany. K jejich zprovoznění došlo v roce 2008.
  • Mezi konečnými stanicemi Letňany a Háje urazí vlaky vzdálenost delší než 22 kilometrů. Pokud nemají zpoždění, trvá jim to 36 minut.
  • Přepravní kapacita linky je ve špičce 26 900 cestujících za hodinu, mimo ni o více než polovinu méně.
  • Největší vzdálenost je mezi stanicemi Nádraží Holešovice a Kobylisy – 2,7 kilometru.
Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.