Lidovky.cz

Stát podepíše smlouvu pro klíčovou část rychlodráhy na pražské letiště

Ekonomika

  10:25
PRAHA - Devět kilometrů z takzvané rychlodráhy spojující pražský Veleslavín a Letiště Václava Havla budou projektovat firmy Metroprojekt a Sudop Praha. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) s nimi v úterý podepíše smlouvu.

Rychlodráha na Kladno by měla vést z Masarykova nádraží přes Bubny, Stromovku a Dejvice. Uvažovaná trasa zahrnuje i odbočku na ruzyňské letiště. foto: praha-kladno.cz

Zmíněné firmy vyhrály soutěž už v říjnu. Vyloučený účastník tendru Cedop se však odvolal a SŽDC musela jeho námitky vypořádat. To už se stalo.

„Smlouvu podepíšeme během dnešního dne,“ potvrdila v úterý serveru Lidovky.cz mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.

Rychlodráha na letiště je blíž. Stát vybral firmu, která 'nakreslí' klíčový úsek

Metroprojekt se Sudopem Praha vyhráli s nabídkovou cenou 60 963 700 korun. Vytvoří projektovou dokumentaci úseku z Veleslavína na letiště. Trať povede dílem po stávající Buštěhradské dráze. Zcela nové koleje pak odbočí k terminálům a ranvejím v Ruzyni.

Vlak na trati zastaví ve stanicích Liboc, Ruzyně a Dlouhá Míle. „Pro navazující úsek Veleslavín – Výstaviště předpokládáme soutěž na jaře 2017,“ dodala Šubová.

V úterý podepisovaná část trati mezi Veleslavínem a Ruzyní je velmi důležitá z toho důvodu, že by k vlakové dopravě na letiště mohla teoreticky sloužit sám o sobě. U nádraží Veleslavín totiž zastavuje metro linky A, takže například turistům mířícím k letadlům by stačilo přestoupit na vlak z podzemní dráhy.

Mapa aktuální situace v přípavě trati Praha - letiště - Kladno.
Rychlodráha na Kladno by měla vést z Masarykova nádraží přes Bubny, Stromovku a...

Povinností vítěze tendru je do devíti měsíců vypracovat projektové materiály včetně dopadů do platné dokumentace EIA, tedy posouzení vlivu stavby na životní prostředí. Trať má zajistit rychlé a důstojné spojení centra Prahy (začíná na Masarykově nádraží) s mezinárodním letištěm v Ruzyni.

Některé z částí takzvané rychlodráhy už jsou ve větším stádiu rozpracovanosti a na většině z nich se podílí výše zmíněný Metroprojekt.

Pražské letiště chce zmodernizovat druhý terminál. Vypsalo výběrové řízení

V této pokročilejší fázi přípravy je například úsek mezi stanicemi Praha- Bubny a Praha-Výstaviště nebo část trati spojující letiště a Kladno. Nejproblematičtější je v tuto chvíli úsek mezi Dejvicemi a zmíněným Veleslavínem. Projekt tam narážel na odpor městské části Praha 6, která prosazuje dražší vedení trasy pod zemským povrchem.

V již uzavřené soutěži na projekt Veleslavín – Ruzyně skončila na druhém místě společnost Sudop Brno (s vítězným Sudop Praha má jen společné jméno – pozn. red.) s nabídkou 62 032 000 korun.

Výběrová komise nabídku firmy Cedop vyřadila, protože podle jejího názoru nesplnila kvalifikační kritéria. Společnost se nyní může obrátit ještě na antimonopolní úřad. Přesné důvody vyřazení nechtěla SŽDC do uzavření soutěže komentovat.

RYCHLE NA LETIŠTĚ

  • Projekt takzvané rychlodráhy Praha – Ruzyně – Kladno je častým tématem pro politiky, vyjadřují se k němu v různých vlnách více než deset let.
  • Jde částečně o modernizaci a elektrifikaci stávající trati do Kladna. Odbočka k Letišti Václava Havla bude znamenat stavbu zcela nové dvojkolejné trati.
  • Nyní lze dojet na letiště pouze autobusy MHD či auty.
  • Na několika úsecích probíhá příprava dokumentace pro územní rozhodnutí.
  • V případě úseku Praha-Veleslavín – Praha-Letiště Václava Havla má vítězný projektant 9 měsíců na vypracování dokumentace.
  • Do roku a půl od podpisu by měla proběhnout veškerá potřebná projednání s orgány státní správy, včetně vlivu na životní prostředí.
  • Do 25 měsíců od podpisu kontraktu by mělo být vydáno pravomocné územní rozhodnutí.
Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.