Lidovky.cz

Uber začal vozit lidi i v Brně. Není jasné, zda ho bude město regulovat

Ekonomika

  11:30aktualizováno  13:31
BRNO - Firma Uber ve středu spustila svoji službu UberPOP v Brně. Pomocí mobilní aplikace propojuje partnerské řidiče se zájemci o svezení autem po městě i přilehlých obcích. Brno je po Praze druhým městem v zemi, kde bude služba dostupná.

Mobilní aplikace Uber. foto:  František Vlček, MAFRA

V české metropoli i jinde ve světe vyvolala kontroverze, úřady i konkurence ji často považují za nelegální. Uber vychází z principu spolujízdy, ale reálně jde spíše o klasickou taxislužbu. K ní však někteří jeho řidiči nemají oprávnění.

Služba funguje podobně jako taxi, její tvůrci ji však vnímají více jako doplněk MHD. „Řada zákazníků ji využívá například od stanice metra či tramvaje ke svému domu,“ uvedl Peťovský, šéf Uberu pro Česko a Slovesko. Pomocí aplikace cestující zadá nástupní a cílovou adresu, ta mu vyhledá nejbližšího řidiče a spočítá odhadovanou cenu. Cestu lze sledovat přímo na mapě v mobilu.

VÍCE O UBERU

Nástupní taxa činí 25 korun, za ujetý kilometr se platí 9,90 a za minutu jízdy tři koruny. Cesta z letiště na náměstí Svobody tak vyjde na zhruba 177 až 228 korun. Pro srovnání City Taxi Brno účtuje nástupní sazbu 40 korun a 30 korun za kilometr. Odhadovaná cena pomocí webové kalkulačky za stejnou trasu je 350 korun.

Řidiči, kteří se u Uberu zaregistrují, musí splňovat několik podmínek, jako je čistý trestní rejstřík, musí předložit výpis z bodového hodnocení řidiče, musí mít živnostenský list pro podnikání v silniční motorové dopravě a musí mít v pořádku všechny doklady o vozidle, které nesmí být starší deseti let.

„Zároveň funguje samoregulační systém, kdy se navzájem hodnotí cestující a řidiči. Maximum je pět hvězdiček, a pokud řidičovi klesne rating pod 4,5 hvězdičky, je z evidence vyřazený. Poskytujeme jim ale i zázemí v podobě konzultací či rad,“ dodal Peťovský.

Logo taxi služby Uber
Mobilní aplikace Uber.

Otázkou je, zda se brněnský magistrát bude snažit službu nějak regulovat. V Praze čelí Uber nevoli klasických taxislužeb, které se zatím neúspěšně soudily. Uber však uvedl, že funguje v souladu se směrnicí Evropské unie o službách informačních společností z roku 2000.

Jen menší procento řidičů se věnuje „taxikaření“ pro Uber jako hlavnímu povolání. V Praze je měsíčně aktivních zhruba 1100 řidičů, z nichž 91 procent má výdělek ještě z jiné činnosti. Necelá třetina z nich jezdí méně než deset hodin týdně. „Jsme společnost, která je určená spíše mladým, kteří rádi využívají technologie. Řidiče dělají zpravidla ti, kteří si chtějí přivydělat. Ale stává se, že k nám míří i řidiči klasických taxislužeb,“ řekl Peťovský.

V Praze čelí Uber nevoli klasických taxislužeb, které se zatím neúspěšně soudily. Uber však uvedl, že funguje v souladu se směrnicí Evropské unie o službách informačních společností z roku 2000. „Předpokládám, že státní správa bude vyžadovat dodržování zákona a městské vyhlášky. Druhou věcí je, že těžko zpochybnit, že Uber je celosvětově oblíbenou službou s miliony zákazníků,“ uvedl brněnský náměstek pro dopravu Matěj Hollan (Žít Brno).

Do Brna se firma rozhodla expandovat kvůli jeho velikosti, kvůli tomu, že jde o centrum inovací, je v něm hodně studentů a město se silně orientuje na koncept Smart Cities. Vedení společnosti chce postupně, podobně jako v Praze, garantovat, že auto bude přistavené do pěti minut.

Jedním z cílů společnosti, která působí ve více než 80 zemích a více než 500 městech, je i větší sdílení aut, kterých je tím pádem v ulicích méně.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.