Pondělní jednání mezi vládou a Asociací krajů nepřineslo podle odborů žádné výsledky. Kraje od vlády nedostaly příslib, že jim stát na navýšení peněz pro šoféry přidá peníze. Odbory proto vyzvaly zaměstnance v dopravě k aktivní účasti na stávce, pokud ji předsednictvo OSD vyhlásí. Zároveň prodloužily trvání celostátní stávkové pohotovosti.
Další příležitost získat peníze na platy řidičům budou mít kraje příští pondělí při jednání s vládou. Bude se jednat částce 1,5 miliardy korun z vládní rozpočtové rezervy, která by měla primárně směřovat do oprav krajských silnic. Podle krajů by ale tyto peníze umožnily uvolnit prostředky, které by mohly jít na mzdy šoférům.
Podle Pomajbíka zatím tento návrh zcela smetený ze stolu není, přestože se proti vyplacení takto vysoké sumy z rezerv na předchozím zasedání postavil premiér Sobotka. Podle něj není rozumné už v únoru rozpustit téměř polovinu rezervních peněz. Kraje přitom vyčíslily požadavky dopravních firem na navyšování mezd na 800 milionů korun.
Dopravní odbory vyhlásily celorepublikovou stávkovou pohotovost |
Od začátku letošního roku vláda svým nařízením zvýšila minimální mzdy pro řidiče ze 71,60 Kč na hodinu na 98,10 Kč. Řidičům by se rovněž měl zvýšit příplatek za čekání mezi jednotlivými jízdami z 50 korun na hodinu na 88 Kč a nově byl zaveden příplatek 6,60 Kč za hodinu za práci v náročném prostředí.
Zvýšení platů se ale podle odborů týká jen šoférů pracujících v nejhůře platících firmách. Šoférů zaměstnaných u dopravců, kde pomocí kolektivního vyjednávání mají dojednané lepší pracovní podmínky, se lednové zvyšování mezd příliš nedotklo, uvedl Pomajbík.
Nejnapjatější situace panuje v Ústeckém a v Jihomoravském kraji. V Jihomoravském kraji oznámil začátkem týdne náměstek hejtmana pro dopravu Roman Hanák zvýšení plateb autobusovým dopravcům o deset procent. To ale podle odborů pokryje jen třetinu nákladů nezbytných pro zvýšení mezd na minimální limit stanovený vládou.
V Ústeckém kraji pak místní dopravní odboráři vyhlásili na 8. března lokální stávku šoférů autobusů. Podle Pomajbíka dnešní rozhodnutí předsednictva OSD tento chystaný proces automaticky neruší, protože ústředí dopravních odborů tutu stávku neohlašovalo a nemůže ji tedy rovněž rušit.
Diametrálně rozdílná situace je například ve Středočeském, Karlovarském nebo Zlínském kraji, kde odbory proti výši lednových výplat nevystupují. Problémy s nízkými výplatami řeší vláda a kraje už déle než rok. Celorepublikové protesty zahájila předloni takzvaná Jablonecká výzva, která na nedostatečné ohodnocení šoférů upozornila.