Lidovky.cz

Nechtěné segwaye v Praze opouštějí i strážníci. Pošlou je na dětský tábor

Ekonomika

  6:00
PRAHA - Turisté už na vozítkách segway v centru Prahy jezdit nesmí, využívat je následně přestali i strážníci. Dvoukolku, na niž si stěžovali hlavně chodci a místní, už ve službě nepotřebují, protože s ní nemají koho „honit“. A navíc přiznávají, že hlídka jedoucí na segwayi může vzbudit negativní reakce.

Pražští strážníci na vozítkách segway. foto: Praha.eu

Městští policisté si koupili dva exempláře v roce 2009 – tedy v době rozmachu byznysu s těmito vozítky – aby mohli lépe řešit přestupky jezdců. Jeden stroj si pak půjčili od radnice Prahy 1. Ten už původnímu majiteli vrátili.

KAUZA SEGWAY

  • Zákaz jízdy segwayů a příbuzných vozítek umožnila změna zákona o silničním provozu, která definovala, co to je segway.

Do té doby norma na vozítka pohlížela jako na chodce. Následně Praha vydala nařízení, která zakazuje vjezd takzvaných osobních přepravníků.

Z nich nejznámější je právě segway, patří mezi ně ale i minisegway nebo samovyvažovací jednokolka.

Celkem se v ulicích Prahy objevilo 610 zákazových značek vymezujících zónu, v níž zákaz platí. Cedule se nacházejí celkem ve 250 lokalitách a Prahu vyšly na 3,7 milionu korun. Jeden kus tedy stál zhruba šest tisíc korun.

Zákaz se nachází v Praze 1 a v částech Prahy 2, 3, 4, 5 či 7 a 8. Nově o něj žádá Praha 2 pro zbytek svého území a Praha 10 pro území přiléhající k sousední Praze 2.

„Poté, co vedení Prahy vyslyšelo občany a městskou policii, a zakázalo na vymezeném území používání vozítek segway, není nutné, aby je strážníci sami využívali,“ vysvětluje mluvčí městské policie Irena Seifertová.

Centrum Prahy i přilehlé městské části jsou od loňského prosince osazené více než šesti stovkami zákazových značek. A to i v místech, kam mohl segway v minulosti nanejvýš zabloudit. Strážníci zastavovali jezdce (zákonem dříve považované za chodce) v uplynulých letech hlavně kvůli rychlé či nebezpečné jízdě. Po zavedení zákazu také kvůli jízdě samotné.

Ve své „flotile“ si však městská policie dva ze tří segwayů přece jen ponechala. Nebude je však využívat v rámci aktivní služby, tedy třeba při pochůzkách. A to přesto, že na státní policii a strážníky se zákaz nevztahuje.

„Městská policie si je vědoma skutečnosti, že jezdci na samovyvažovacích vozítkách vzbuzují mezi Pražany negativní reakce,“ připouští mluvčí Seifertová.

Pro zbylé dvoukolky už má městská policie vymyšlenou budoucnost. „Využijeme je na preventivních akcích, jako je doprovodný program pro veřejnost. Nebo v rámci letní dětské rekreace, kterou pro děti našich zaměstnanců pravidelně pořádáme,“ doplnila mluvčí strážníků.

Značka „Zákaz vjezdu osobních přepravníků“ na Barrandovském mostě v Praze.
Aktuální stav pro území, kam v Praze nesmí vozítka segway.

Zákon o provozu na pozemních komunikacích nyní umožňuje úřadům zakázat pohyb segwayů na chodnících, cyklostezkách, ale i na vozovkách. V případě zákazů pro celá území – k nimž došlo v Praze – je nutné osadit zákazové značky i na silnicích.

Proti restrikci opakovaně protestovaly půjčovny vozítek, které přišly o značnou část svého byznysu. Některé z nich už ukončily provoz. Nedávno podala jejich asociace na Prahu žalobu.

Fígl na zákaz segwayů? Naložit turistu v centru, vysadit ho v 'povolené' Praze

K rozšíření zákazu, určeného původně jen pro centrum metropole, došlo zejména na základě dodatečných žádostí dalších pražských radnic. Tamní politici se obávali především toho, že se vyhlídkové jízdy přesunou na jejich chodníky.

Proto se zákazové značky dostaly i do části Vinohrad, na Pankrác, Spořilov, Letnou, do Karlína nebo na Žižkov.

Žádá o něj ale i Praha 2, kam agentury pořádající vyhlídkové jízdy pro turisty přesunuly po zavedení zákazu své aktivity. Přílivu vozítek se obává i radnice Prahy 10, která také vznesla požadavek na rozmístění značek pro část svého k území – až po stadion fotbalové Slavie v Edenu.

STRÁŽNÍCI A VOZÍTKA

„Strážníci používali vozítka převážně ke kontrole jezdců segwayích, a to v době, kdy byli jezdci považováni ještě za chodce.

V té době nebylo příliš možností k postihu, ale díky pohybu na těchto vozítkách mohli strážníci efektivněji řešit případná přestupková jednání těchto „chodců“.

Následně proběhla změna legislativy (zákon o provozu na pozemních komunikacích) a městská policie začala neukázněné jezdce, s ohledem na rychlost a bezohlednost, monitorovat převážně pomocí městské kamerového systému.“

Irena Seifertová, Městská policie hl. m. Prahy

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.