Obvodní soud pro Prahu 1, který bude žalobu Českých drah na zrušení verdiktu řešit, udělil Rozhodčímu soudu pokutu 50 tisíc korun. Jde o nejvyšší možnou sankci, k níž mohl prvně jmenovaný soud v tomto případě sáhnout.
Opakovaně totiž rozhodce žádal, ať mu poskytnou kompletní spis, aby mohl třaskavý případ – který ministr Dan Ťok nazval tunelováním Českých drah v přímém přenosu – náležitě posoudit. Nejde o maličkost. Pokud by žalující dopravce v procesu uspěl, může dostat zpět 1,2 miliardy, které už Škodě zaplatil. Obvodní soud ale všechny podklady nemá, protože mu Rozhodčí soud odmítl poslat neveřejnou část spisu, která podle všeho obsahuje důležité a citlivé procesní detaily.
Železniční kolos v Plzni? Prodej Škody Číňanům se zadrhl, jasno bude do půl roku |
Důvody tohoto postupu jeho zástupci na dotaz serveru Lidovky.cz nekomentovali. Rozhodci každopádně tento spis nevydali opakovaně, proto obvodní soud sáhl k maximálnímu trestu. „Pokuta byla uložena. Rozhodčí soud opakoval totožný nesprávný postup,“ potvrdila Alena Novotná, mluvčí Obvodního soudu pro Prahu 1.
Celý případ je sledovaný i kvůli osobě místopředsedy Rozhodčího soudu Radka Pokorného. Vlivný právník působí ve vedení soudu a jeho kancelář Pokorný, Wagner & partneři zároveň zastupovala v arbitrážním sporu Škodu Transportation. Pokorný, který je známý i kvůli přátelství s premiérem Bohuslavem Sobotkou, ale už v minulosti řekl, že podle něj o střet zájmů nešlo. Uvedl, že předsednictvo nemá na rozhodování senátu žádný vliv.
MILIARDOVÝ SPOR
|
V už zmíněném usnesení obvodního soudu, které mají Lidovky.cz k dispozici, stojí, že nevydání kompletního spisu je úmyslné ztěžování postupu soudu v daném řízení, které „způsobuje zbytečné průtahy, jelikož je běžnou a zavedenou praxí, že soud požaduje kompletní spis,“ píše se v rozhodnutí z 10. března, které zároveň ukládá předložit do tří dnů požadovaný materiál. Rozhodčí soud se proti tomu může odvolat.
Sledovaný proces začne v dubnu. Několik let trvající spor se týká zpožděné dodávky dvaceti lokomotiv ze Škody Transportation pro České dráhy. Obě strany u arbitrážního soudu usilovaly o částky kolem miliardy korun. Škoda hájila několikaleté prodlení tím, že předání mašin řady 380 zpozdila hlavně změna norem z roku 2008, kvůli níž musela změnit vývoj stroje. Firmě se zase nelíbilo, že dráhy v minulosti neuhradily splátku 208 milionů – zadržely ji pro případ, že jim Škoda nezaplatí penále za prodlení.
Ve smlouvě byla rozhodčí doložka, kvůli níž spor doputoval k Rozhodčímu soudu - instituci, která tyto případy řeší. V listopadu 2015 pak poněkud překvapivě rozhodla o tom, že dráhy musí strojírně vyplatit 1,2 miliardy korun. Dopravce sumu zaplatil, ale následně podal žalobu, jejímž cílem je zrušení verdiktu.
Je logické, že zástupci Rozhodčího soudu nemají zájem na zrušení nálezu. Přesto není jasné, z jakých důvodů se vedení této instituce rozhodlo takto zachovat. Lidovky.cz se na tuto motivaci dotázaly zmíněného místopředsedy soudu Radka Pokorného. „O tom nic nevím. Pokud snad o tom rozhodovalo předsednictvo a ne aparát soudu, měl bych konflikt zájmů a neúčastnil se projednání,“ řekl Pokorný.
Tajemnice soudu Marie Moravcová sdělila, že na dotazy nyní odpovědět nemůže. „O nakládání s neveřejnou částí spisu rozhoduje výlučně předsednictvo Rozhodčího soudu, musím mu předložit přípis obvodního soudu pro Prahu 1 i váš dotaz na jeho zasedání,“ uvedla Moravcová.
Více se k věci zatím nechtěla vyjadřovat ani žalující strana, České dráhy. „Informaci o uložení pořádkové pokuty jsme obdrželi ve čtvrtek. Teď ji analyzujeme,“ sdělil mluvčí dopravce Radek Joklík.
CO JE ROZHODČÍ SOUD
|