Lidovky.cz

Miliardový spor o mašiny. 'Pokorného' soud dostal maximální pokutu za úmyslné průtahy

Ekonomika

  6:00
PRAHA - Očekávaný proces mezi Českými drahami a Škodou Transportation ještě nezačal a už je okolo něj rušno. Státní dopravce bude usilovat o zrušení arbitrážního verdiktu, který mu nařídil vyplatit Škodě Transportation více než miliardu korun, mimo jiné jako doplatek kupní ceny, ve sporu o pozdě dodané lokomotivy. Platit však bude zatím Rozhodčí soud. Odmítl totiž vydat kompletní spis případu, který předloni uzavřel.

Lokomotiva řady 380 nazývaná Zátopek. O dodávku těchto strojů se spor vede. foto: Škoda Transportation

Obvodní soud pro Prahu 1, který bude žalobu Českých drah na zrušení verdiktu řešit, udělil Rozhodčímu soudu pokutu 50 tisíc korun. Jde o nejvyšší možnou sankci, k níž mohl prvně jmenovaný soud v tomto případě sáhnout.

Opakovaně totiž rozhodce žádal, ať mu poskytnou kompletní spis, aby mohl třaskavý případ – který ministr Dan Ťok nazval tunelováním Českých drah v přímém přenosu – náležitě posoudit. Nejde o maličkost. Pokud by žalující dopravce v procesu uspěl, může dostat zpět 1,2 miliardy, které už Škodě zaplatil. Obvodní soud ale všechny podklady nemá, protože mu Rozhodčí soud odmítl poslat neveřejnou část spisu, která podle všeho obsahuje důležité a citlivé procesní detaily.

Železniční kolos v Plzni? Prodej Škody Číňanům se zadrhl, jasno bude do půl roku

Důvody tohoto postupu jeho zástupci na dotaz serveru Lidovky.cz nekomentovali. Rozhodci každopádně tento spis nevydali opakovaně, proto obvodní soud sáhl k maximálnímu trestu. „Pokuta byla uložena. Rozhodčí soud opakoval totožný nesprávný postup,“ potvrdila Alena Novotná, mluvčí Obvodního soudu pro Prahu 1.

Celý případ je sledovaný i kvůli osobě místopředsedy Rozhodčího soudu Radka Pokorného. Vlivný právník působí ve vedení soudu a jeho kancelář Pokorný, Wagner & partneři zároveň zastupovala v arbitrážním sporu Škodu Transportation. Pokorný, který je známý i kvůli přátelství s premiérem Bohuslavem Sobotkou, ale už v minulosti řekl, že podle něj o střet zájmů nešlo. Uvedl, že předsednictvo nemá na rozhodování senátu žádný vliv.

MILIARDOVÝ SPOR

  • Spor mezi Škodou Transportation (ŠT) a Českými drahami (ČD) byl u arbitráže tři roky.
  • Jde o zakázku na 20 lokomotiv řady 380 za 2,7 miliardy. Dodávka strojů se zpozdila o 4 roky, ŠT to vysvětluje hlavně změnou technických norem TSI, která údajně vývoj lokomotivy zpozdily.
  • ŠT žádala celkem 1,425 miliardy. V této sumě bylo například 295 milionů jako jakési nájemné za dobu, kdy byly lokomotivy ve zkušebním provozu, pak inflační navýšení ceny (760 milionů) či část kupní ceny (208 milionů).
  • ČD v protižalobě žádaly zaplacení zhruba 940 milionů. Šlo o smluvní pokutu za zpožděnou dodávku. Tato částka je snížená o výše zmíněných 208 milionů, které představují část kupní ceny s příslušenstvím.
  • Rozhodčí soud při Hospodářské a Agrární komoře vydal v listopadu 2015 nález, z něhož vyplývalo, že ŠT má být doplacena zbývající část kupní ceny a její valorizace o inflaci. Celkem jde zhruba o 1,2 miliardy korun.
  • Nároky ČD rozhodčí senát zamítl.
  • Dopravce už v listopadu 2015 zaplatil dlužnou částku z kupní ceny (468 milionů). O plnění inflačního navýšení rozhodlo představenstvo drah v dubnu následujícího roku (753 milionů s DPH).

V už zmíněném usnesení obvodního soudu, které mají Lidovky.cz k dispozici, stojí, že nevydání kompletního spisu je úmyslné ztěžování postupu soudu v daném řízení, které „způsobuje zbytečné průtahy, jelikož je běžnou a zavedenou praxí, že soud požaduje kompletní spis,“ píše se v rozhodnutí z 10. března, které zároveň ukládá předložit do tří dnů požadovaný materiál. Rozhodčí soud se proti tomu může odvolat.

Sledovaný proces začne v dubnu. Několik let trvající spor se týká zpožděné dodávky dvaceti lokomotiv ze Škody Transportation pro České dráhy. Obě strany u arbitrážního soudu usilovaly o částky kolem miliardy korun. Škoda hájila několikaleté prodlení tím, že předání mašin řady 380 zpozdila hlavně změna norem z roku 2008, kvůli níž musela změnit vývoj stroje. Firmě se zase nelíbilo, že dráhy v minulosti neuhradily splátku 208 milionů – zadržely ji pro případ, že jim Škoda nezaplatí penále za prodlení.

Ve smlouvě byla rozhodčí doložka, kvůli níž spor doputoval k Rozhodčímu soudu - instituci, která tyto případy řeší. V listopadu 2015 pak poněkud překvapivě rozhodla o tom, že dráhy musí strojírně vyplatit 1,2 miliardy korun. Dopravce sumu zaplatil, ale následně podal žalobu, jejímž cílem je zrušení verdiktu.

Je logické, že zástupci Rozhodčího soudu nemají zájem na zrušení nálezu. Přesto není jasné, z jakých důvodů se vedení této instituce rozhodlo takto zachovat. Lidovky.cz se na tuto motivaci dotázaly zmíněného místopředsedy soudu Radka Pokorného. „O tom nic nevím. Pokud snad o tom rozhodovalo předsednictvo a ne aparát soudu, měl bych konflikt zájmů a neúčastnil se projednání,“ řekl Pokorný.

Express Slovenská strela slaví 80. výročí. České dráhy vyzdobily novým nátěrem...
Lokomotiva firmy Škoda Transportation

Tajemnice soudu Marie Moravcová sdělila, že na dotazy nyní odpovědět nemůže. „O nakládání s neveřejnou částí spisu rozhoduje výlučně předsednictvo Rozhodčího soudu, musím mu předložit přípis obvodního soudu pro Prahu 1 i váš dotaz na jeho zasedání,“ uvedla Moravcová.

Více se k věci zatím nechtěla vyjadřovat ani žalující strana, České dráhy. „Informaci o uložení pořádkové pokuty jsme obdrželi ve čtvrtek. Teď ji analyzujeme,“ sdělil mluvčí dopravce Radek Joklík.

CO JE ROZHODČÍ SOUD

  • Celý název instituce je Rozhodčí soud při Hospodářské komoře České republiky a Agrární komoře České republiky.
  • Jde o jediný stálý rozhodčí soud s obecnou působností v Česku. Sídlí v Praze, má přes 300 rozhodců a během své existence už rozhodl více než 10 tisíc sporů.
  • Věnuje se mimo jiné sporům firem či institucí, které mají ve smlouvě zakotvenou takzvanou rozhodčí doložku. Pokud nedojde k dohodě ve věci vyplývající ze smlouvy, případ pak má právo posoudit a rozhodnout právě tento arbitrážní soud.
  • Jeho zrod se datuje k roku 1949. Vznikl při Československé obchodní komoře a během své existence několikrát změnil název.
  • V jeho čele stojí předsednictvo, které je na dobu tří let jmenováno představenstvy hospodářské komory i agrární komory. Předsednictvo pak volí předsedu a místopředsedy, kteří jednají jménem rozhodčího soudu.
  • Roku 2005 získal jako jediná instituce na světě oprávnění rozhodovat doménové spory o internetové domény .eu, kromě toho rozhoduje i spory o domény .cz, .com, .org, .net, .biz a další.
Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.